30 de desembre 2007

Toda la historia de Petra en un mural

diariodemallorca.es 31-12-2007

La Fundació Jaume Ribot edita un mapa patrimonial de Jaume Andreu y la colección de postales de Miquel Febrer

Imágen:Mapa y dibujos patrimoniales de Petra, obra de Jaume Andreu, editados por la Fundació Jaume Ribot.
LL. R. PETRA. Petra cuenta desde hace unos días con nuevos elementos documentales y ornamentales para difundir su patrimonio cultural y etnográfico en general. La Fundació Jaume Ribot Amengual acaba de presentar las ediciones de un mapa patrimonial del término municipal, obra del historiador y dibujante Jaume Andreu Galmés y una colección de postales impresas a partir una selección de fotografías de la que es autor Miquel Febrer Roca.

El museo Juníper Serra acogió la presentación de ambas ediciones en un acto conducido por Rafel Riera, con notable afluencia de público y en el que, aparte de los autores, intervinieron también la presidenta de la fundación, Beatriu Ribot y los directores insulares de Cultura y Patrimonio. El mapa patrimonial de Jaume Andreu se ha impreso acompañado de una serie dieciséis dibujos a tinta del mismo autor en los que se reproducen con todo lujo de detalles los lugares considerados más emblemáticos de Petra y representativos de su diversidad. El alargado dibujo del mapa del término municipal está complementado con una leyenda de texto que sirve para describir la geografía humana, la historia y el urbanismo local dejando espacio también para los personajes ilustres y el calendario festivo propio.

En su colección de postales, Miquel Febrer ha enfocado con luz de exquisitez personal panorámicas y rincones capaces de dejar retratada la identidad de Petra. Obvia lugares como Bonany y los interiores del convento de Sant Bernardí o el Museo Serra sobre los que ya existen postales pero plasma el resto de elementos singulares locales. Miquel Febrer aprovechó la presentación de sus fotografías actuales para trazar un interesante recorrido histórico sobre las colecciones de fotografías y postales precedentes que se hain ido editando en distintas épocas y que permiten contrastar la evolución de los lugares claves de Petra.

28 de desembre 2007

Campos: El Ayuntamiento lamenta el ´fracaso energético´ del proyecto de los molinos

diariodemallorca.es 28-12-2007

La rentabilidad de la producción eléctrica ha sido muy inferior a la esperada
La conselleria de Medio Ambiente aporta 200.000 euros para evitar la degradación de las 54 estructuras rehabilitadas

Imágen: Prohens y Matas, inaugurando un molino en el 2002. Foto: Lorenzo.
T. OBRADOR. CAMPOS. El proyecto de los molinos de Campos impulsado en el año 2000 por el entonces ministro de Medio Ambiente, Jaume Matas (PP); el alcalde, Andreu Prohens (PP), y el presidente de Gesa, Bartomeu Reus, no ha dado los frutos esperados. Tanto es así que ayer, el actual primer edil campaner, Guillem Ginard (UM), calificó de "fracaso energético" la iniciativa, puesto que entre sus principales objetivos figuraba el de potenciar las energías renovables apostando por la producción no contaminante y generar ingresos económicos para los payeses propietarios de estas construcciones. En este sentido, Gesa se comprometió a comprar el suministro creado y al final solamente media docena de titulares podría tener derecho a cobrar unos pocos euros.El alcalde Ginard reveló que, en los últimos doce meses, los 54 molinos que han sido restaurados han producido cerca de 10.000 kilovatios, electricidad que cubriría apenas una treintena de casas pequeñas de fora vila. Cabe recordar que, inicialmente, en el año 2000 se apuntaba que un molino rehabilitado podría producir energía para abastecer a quince casas particulares. Asimismo, después de una primera fase experimental consistente en restaurar diez de estas estructuras tradicionales para sacar agua, el plan se amplió a 44 molinos más y se confiaba en la posibilidad futura de realizar más fases hasta llegar incluso a la cifra de quinientos. Ahora se descarta rehabilitar más torres y acciones complementarias como una piscina y un centro de interpretación en es Palmer.El hecho real de que en el último año sólo se hayan contabilizado 10.000 kilovatios implica que Gesa tenga que pagar unos 9.000 euros. El fracaso del proyecto de los molinos es más que evidente al constatar que el seguro de responsabilidad civil que debe asumir anualmente el Consistorio rebasa los 50.000 euros.
Afortunadamente, la conselleria de Medio Ambiente, dirigida por Miquel Àngel Grimalt, se ha sensibilizado y ayer firmó un convenio con el Ayuntamiento para destinar 200.000 euros al mantenimiento de los 54 molinos. Dicho convenio también prevé promover actividades de educación e información ambiental, así como la preservación de plantas autóctonas.
En la anterior legislatura, PSM y UM fueron muy críticos, denunciando falta de datos y criterios técnicos. El conjunto de partidos sí que aplaudían la recuperación patrimonial, la mejora estética y extras como el asfaltado de caminos y la confección de rutas turísticas.

"Engaño" y "equivocación"
Tras la reciente entrevista mantenida con dirigentes del Ministerio, el alcalde Ginard afirmó: "Tristemente, el tiempo nos ha dado la razón. Era un engaño y una equivocación basar este proyecto en la producción de energía eólica renovable. Se vendió mucho humo y desgraciadamente ha pasado lo que PSM y UM ya temíamos". En esta línea, el pacto UM-Campos pel Canvi reprocha al PP las "quiebras" y los "problemas" derivados.
Ginard insistió en la finalidad mal planteada de pretender conseguir la electricidad: "Estos molinos para sacar agua no podían ser transformados en máquinas para hacer corriente eléctrica. Es igual que querer convertir un llaüt en una lancha". "Ahora ciertamente nos encontramos entre la espada y la pared". Se calcula que hasta la fecha en este proyecto se han invertido alrededor de 7,5 millones de euros.
No obstante, se intentarán fomentar rutas turísticas para dar a conocer este significativo patrimonio etnológico del municipio.

El Bloc presenta las alegaciones para suspender la urbanización de Es Guix

ESCORCA.- El líder del Bloc, Biel Barceló, registró ayer en el Ayuntamiento de Escorca unas alegaciones en las que pide la suspensión de licencias de ejecución de obras en las urbanizaciones de Es Guix y Son Macip mientras se tramita la revisión de las normas subsidiarias del municipio.
En las alegaciones presentadas ayer se pide dicha revisión de las normas, con el fin de evitar el «grave error» que supondría la construcción de las urbanizaciones en los términos actuales.
En referencia a Es Guix, el documento explica que «Escorca no necesita un pueblo nuevo, ni Mallorca crear núcleos en el seno de la Sierra», al tiempo que propone la revisión de las citadas normas urbanísticas para parar el «macro-proyecto previsto de aldea turística», una actuación y una terminología que, según el Bloc, es «propia de los años sesenta y no del siglo XXI», informa Efe.
Según explicaron a esta agencia fuentes del Bloc, a la presentación de las alegaciones también ha acudido el diputado del PSM Antoni Alorda y en el documento se pide asimismo un «replanteamiento a fondo» de la urbanización de Son Macip

El Govern adaptará 54 molinos de agua de Campos para que generen electricidad

elmundo-eldia.com 28-12-2007
CAMPOS.- La Conselleria de Medio Ambiente del Govern balear subvencionará con 200.000 euros la recuperación de 54 antiguos molinos de agua del municipio de Campos, con el objetivo de adaptarlos para que generen energía eléctrica y se contribuya también a la preservación del entorno paisajístico del municipio mallorquín, que cuenta en sus alrededores con más de 900 molinos de esta tipología.
Así lo informó ayer el conseller de Medio Ambiente, Miquel Àngel Grimalt, quien suscribió un convenio para tal fin junto al alcalde de Campos, Guillem Ginard (UM), quien explicó que el Ministerio de Medio Ambiente impulsó la recuperación de estos molinos para convertirlos en una fuente de producción de energía eléctrica, según la información difundida por las agencias Efe y Europa Press.
Además, se pretende que los molinos cumplan también con la función de erigirse como enclaves emblemáticos para la realización de actividades didácticas y turísticas de educación e información medioambiental.
Según el conseller Grimalt, mediante el convenio se llevará a cabo la conservación, el mantenimiento mecánico y eléctrico, así como los trabajos de reparación y mejora para el adecuado funcionamiento de los molinos, cuya explotación correrá a cargo del Govern durante un periodo de diez años en los que la empresa eléctrica Gesa Endesa comprará la energía producida.

Mantener el patrimonio
«En los alrededores de Campos hay más de 900 molinos de agua y mantener el patrimonio es ya una función bastante importante», sostuvo Grimalt, quien explicó que la energía generada por estas instalaciones «no es rentable» por lo que el Ayuntamiento de Campos ve necesaria la colaboración de la Conselleria de Medio Ambiente a la hora de iniciar el proceso de recuperación de algunos de ellos.
«La producción no hace que estos molinos sean autosuficientes» explicó Ginard, quien añadió que «si contasen con nueva tecnología sí lo serían». Asimismo, el conseller de Medio Ambiente puntualizó que, en ese caso, no se podrían mantener «tal como eran», lo cual constituye el principal objetivo para el consistorio camper.
Por otra parte, el primer edil del municipio explicó que también se recibe ayuda del Ministerio de Medio Ambiente para recuperar un vivero de plantas autóctonas que permitan repoblar el entorno de los molinos, alrededor de los cuales existe en la actualidad una ruta establecida.
Ginard añadió que aunque Campos «no es un municipio turístico», sí dispone de «recursos y valores atractivos que hay que mantener», ya que, según ha señalado, «forman parte de nuestra identidad como pueblo».

27 de desembre 2007

Calvo apoya a Massot: «La Memoria Histórica es algo muy actual»

elmundo-eldia.com 27-12-2007
La alcaldesa de Palma, Aina Calvo, afirmó ayer que está «satisfecha» por la designación del historiador Josep Massot i Muntaner como pregonero de la Festa de l’Estendard, lo cual responde, ha dicho, a su trayectoria «impecable» en el mundo de la historia y en la recuperación de la Memoria Histórica.Calvo indicó a los periodistas que su gobierno está «absolutamente satisfecho» de que el padre Massot i Muntaner, investido doctor honoris causa por la Universidad de las Islas Baleares, haya aceptado ser el pregonero de estas fiestas declaradas como Bien de Interés Cultural y que se celebrarán el próximo domingo día 30. La primera edil no dijo nada en relación a la vinculación expresa del pregonero con una formación política del actual equipo de gobierno, el Bloc.
La alcaldesa resaltó por contra el trabajo de Massot en lo que se refiere a las recuperación de la Memoria Histórica, un asunto que está, según Calvo, «de especial actualidad», por lo que a su gobierno le ha parecido que la fiesta es «una buena ocasión» para hacer «una mención específica en torno a este tema». La Asociación por recuperación de la Memoria Histórica fue una de las primeras entidades sociales que recibió la alcaldesa de Palma después de tomar posesión de su cargo en junio

L'estat deficitari dels interiors de les torres del Temple en retarda la reforma

Diari de Balears Digital 27-12-2007
Després de la intervenció Cort definirà els usos de l'edifici, el primer trimestre de l'any 2008
LAURA MORRAL. Palma. L'equip de restauradors de l'Ajuntament de Palma encarregat d'executar les tasques per recuperar les torres del Temple, ha detectat deficiències als interiors de l'immoble que n'endarrereixen el procés de rehabilitació, previst en diferents fases. No obstant això, segons assenyalen fonts de la regidoria de Patrimoni, aquestes deficiències no posen en risc l'estructura global d'aquesta obra d'origen musulmà i un dels exponents més importants de l'arquitectura dels segles X i XI que queden a Palma. El seu grau de protecció en el PGOU és l'A1, el màxim previst al catàleg.
La reforma és el pas previ abans de començar a definir a quins usos es destinarà aquest immoble d'arquitectura islàmica. La previsió és que durant el primer trimestre de 2008 el Consistori ja tengui sobre la taula una proposta per definir els usos d'aquest espai.
Segons les mateixes veus municipals de la Sala, es tracta d'una de les reformes amb «més dificultats» que han d'afrontar els tècnics municipals, pel precari estat de conservació en què es troben les sales interiors. Pel que sembla, amb els anys s'han anat sobreposant per les parets i per tota l'edificació construccions d'èpoques diferents, unes damunt les altres, sense que s'hagin ni considerat els detalls ni respectat els acabats originals de l'època musulmana, que són, precisament, els elements que fan que les torres del Temple es distingeixin en relació amb altres edificis històrics de la capital, pel seu valor patrimonial.
El precari estat de conservació, causat també per la humitat que s'hi ha acumulat amb els anys, està alentint la intervenció, que consisteix a recuperar els elements originals de les torres en la mesura que sigui possible. En aquests moments, el Consistori continua les feines començades fa uns mesos. Els treballs consisteixen a realitzar un diagnòstic a partir de l'estat estructural de l'immoble i recuperar la fisonomia d'aquest edifici, que ha estat sotmès a moltes modificacions des del segle XVII. Amb tot, l'Ajuntament també ha reconegut que serà «difícil» la recuperació d'alguns elements patrimonials, especialment de l'època musulmana.
Una altra intervenció que els tècnics hauran d'examinar és el canvi de volum realitzat sense llicència pel propietari anterior de les torres, Fernando Palazuelo.

L'evolució de la ciutat a través de la imatge

Diari de Balears 27-12-2007
Una exposició de l'IEB repassa la vida politica, quotidiana i social de Palma des del 1936 fins el 1983
ANTONI MATEU. Palma. Desfilades feixistes per les Avingudes, mallorquines vestides de manola a la sortida de l'església, mariners americans que van de males caceres pel carrer dels Apuntadors o per la Drassana mentre els al·lots juguen damunt el trespol de la plaça, dones falangistes que fan feina disciplinadament sota lemes autoritaristes...
Aquestes són algunes de les fotografies que fins dia 5 de gener es poden veure a la Casa de Cultura del carrer de Ramon Llull de Palma. Es tracta d'una exposició organitzada per l'Institut d'Estudis Baleàrics que mostra l'evolució de la ciutat per mitjà de la imatge des del 1936 fins el 1983. Les imatges en qüestió mostren, no tan sols els esdeveniments polítics de Palma, sinó també escenes de la vida quotidiana, de les ofertes d'oci de l'època, dels esports, de l'evolució urbanística de la ciutat, etc.
«La imatge -explica Sebastià Serra, director de l'IEB- és una font indispensable per a l'estudi del passat i el present. La fotografia, però, té una altra vessant. I és que les imatges són un document capaç de provocar sensacions en qui les mira. Aquestes imatges provoquen emocions i porten a la memòria antics records dels moments viscuts». El cert és que els paisatges i les escenes que han aportat els arxius de la Casa Vila, Casa Planas, Foto Castell, Ramon Rullan, Miquel Font, Andreu Muntaner, el mateix Ajuntament de Palma o la premsa mateixa, fan que el visitant de l'exposició s'hi identifiqui. Aquestes fotos formen part de la consciència col·lectiva dels palmesans i, per extensió, dels mallorquins.
Potser una de les més imatges que més sobta és la de la benedicció de la creu dels Caídos de l'esplanada de la Seu als anys quaranta. Allà hi apareix el bisbe i tota la canongia enrevoltada d'escolans. I al fons, ni hotels, ni passeig marítim, ni, fins i tot, pins. Només la mar i un vaixell enmig de la badia. Altres fotos curioses són, per exemple, la d'un concurs que va tenir lloc a Palma el 1942 entre el Club Natació de Palma i el Club Mediterrani de Barcelona. En aquell temps només hi havia a Mallorca una piscina que reunís les condicions necessàries perquè s'hi fes una competició. Després de dos dies de proves, guanyaren els mallorquins.
La transformació arquitectònica també hi és reflectida. Una de les imatges mostra l'enderrocament del conjunt modernista del Teatre Líric. Tot són enderrocs i el cilindre, com l'anomenaven un temps, aplana el sòl. Una altra mostra el passeig Mallorca sense les seves arcades característiques i gairebé nu d'edificis. Les cròniques de la vida social de la Mallorca turística també hi són. N'és un exemple l'arribada triomfal a Palma de Maruja García Nicolau després que l'haguessin coronada Miss Europa el 1962.
De finals dels anys seixanta, destaca una fotografia de la redacció del diari Baleares. Situat al número 9 del passeig de Mallorca, talment com ara. Hi apareixen els redactors Antoni Pizà, Pedro Adrover, Jaime Jiménez i el seu pare Javier Jiménez. Tots, camisa blanca i corbata negra. Alguns cigar en mà. Això sí que ha canviat.
Per tant, aquestes imatges tal vegada en

El triste Jardí Botànic

diariodemallorca.es 27-12-2007
Imágen: Concentración absurda de palmitos
CARLOS GARRIDO De un tiempo a esta parte, y mande quien mande, el arte de los jardines en nuestros lares merece un suspenso con alevosía. A uno le entra la sospecha que la planificación no se realiza por la belleza conjunta de árboles y plantas, ni por el solaz que puedan proporcionar a los ciudadanos, ni mucho menos pensando en que las plantas son también seres vivos y merecen respeto. No. El criterio parece ser eminentemente comercial. Vender. Cuanto más mejor.
El último ejemplo desgraciado está en el Jardí Botànic, un espacio verde que nació a impulsos del capitán general José María de Alós. La iniciativa se planteó en 1827, pero se necesitaron más de cuarenta años para rematarla. Testimonio de aquello es el gigantesco ficus, procedente de Australia, que según las crónicas fue plantado en 1830.
Durante mucho tiempo hemos visto este jardín botánico cerrado y sumido en el olvido. Pero ahora que lo acaban de reabrir, uno piensa que casi era preferible como estaba antes.Aberrante en grado sumo es esa especie de "jardín de palmitos" que han plantado en la parte central. Unas palmáceas que, para más inri, se han colocado unas junto a otras. Demasiado cerca. Y junto a dos palmeras ya crecidas.
Probablemente se haya intentado representar un tipo de flora mallorquina, como el pobre "tamarell" situado en medio del parterre, tan lejos de su hábitat. La elección resulta absurda. Si tenemos en cuenta la falta de espacios verdes en el centro de Ciutat, y el buen emplazamiento de este jardín, lo lógico es que se hubiera habilitado algún tipo de vegetación más agradosa, más interactiva con la gente. Desperdiciar ese terreno con un espacio no disfrutable, que pincha y además no proporciona sombra, abrigo ni solaz, es una mala idea.
Sólo con el inmenso ficus ya bastaba. Es suficientemente bello e impresionante como para albergar un pequeño jardín bajo sus ramas. Pero, como siempre, los diseñadores (?) de jardines patrios se han dejado llevar por un extraño "horror vacui" que debe hacer las delicias de los planteles.La hilera de bancos dispuestos frente tanta palmácea parecen una broma. Cuando crezcan no se verá nada.

Can Bennàssar volverá a su esplendor

diariodemallorca.es 27-12-2007

La rehabilitación de la casa señorial del siglo XVI recuperará los elementos originarios y se convertirá en siete viviendas

Antes de ser una finca de pisos formó parte de la antigua sinagoga y fue la casa de los gremios

La fachada de Can Bennàssar, antes de ser cubierta, vista desde la plaza Porta des Camp.
RAQUEL GALÁN. PALMA. La que a finales de la Edad Media fuera la Casa de los Gremios se convertirá, tras su rehabilitación, en un edificio de siete viviendas de lujo. Sin embargo, no perderá los elementos originarios de valor que aún quedan, como las bóvedas de la antigua sinagoga parcialmente ocupada o el arco gótico flamígero de cinco metros de altura por el que se accedía a la iglesia de Santa Fe, construida al lado, como el convento de las Jerónimas.Dicen que en esta edificación, situada entre la plaza Porta des Camp y la calle Església de Santa Fe, nació el arquitecto mallorquín Gaspar Bennàssar (1869-1933). Después de ser la sede corporativa de los artesanos y mercaderes de Palma, se convirtió en una tahona de aceite y, en la primera mitad del siglo XIX, lo transformaron en un casal señorial de seis viviendas en el que no quedaba ningún vestigio de la crujía única que hacía de la Casa de los Gremios un espacio abierto y diáfano.

26 de desembre 2007

La Misericòrdia, una rehabilitación que se eterniza

Última Hora Digital 26-12-2007
El Consell de Mallorca está realizando obras de adecuación para trasladar varias conselleries al centro
LAURA MOYÀ El edificio de La Misericòrdia ocupa casi 15.000 metros cuadrados y confluye con cinco calles y plazas diferentes: Via Roma, Bisbe Campins, Misericòrdia, Plaça de l’Hospital y Costa de la Sang. Desde el año 2001, se está llevando a cabo una rehabilitación integral que, de momento, sólo ha superado la primera fase. El nuevo equipo del Consell de Mallorca está realizando obras de adecuación para que el edificio pueda acoger los departamentos de Patrimoni, Normalització Lingüística y Turisme i Economia, mientras estudia la viabilidad de poner en marcha la segunda fase del proyecto de restauración de La Misericòrdia.

No es fácil llevar a cabo una rehabilitación integral de un edificio tan grande, sobre todo porque implica una inversión económica muy elevada. Un ejemplo. Todo el proyecto necesita una inversión de unos 40 millones de euros, cifra del año 1998, cuando se realizó el anteproyecto. Sólo para la segunda fase deberán destinarse entre 7 y 8 millones de euros, por lo que, si finalmente se pone en marcha, será «un proyecto de toda la legislatura», según Carlos Aguilar, Director Insular de Serveis Generals. Existe «la voluntad política», aunque desde el Consell se están estudiando «las posibilidades económicas». «Hay que redactar el proyecto, licitar las obras y ponerlo en marcha».

De momento, los técnicos están redactando el proyecto de ejecución de la segunda fase, que abarca la esquina entre Bisbe Campins y la calle Misericòrdia. La primera fase contemplaba la capilla, el edificio entre los dos patios del centro, el de Homes y el de Dones, y Cas Capellà, como se conoce a la parte que da a la Plaça de l’Hospital. En unos dos meses, la restauración de todas las fachadas habrá concluido, sobre todo si el indigente que duerme en la entrada del antiguo Hospital de Nit se traslada a otro lugar. Por ahora, la limpieza de esa zona se ha detenido a la espera de que abandone el portal. En la actualidad, la institución insular está realizando obras de adecuación en algunos de los espacios de La Misericòrdia. El objetivo es albergar los departamentos de Normalització Lingüística y de Patrimoni, que ahora dependen de Cultura, y el de Turisme i Economia, una conselleria de nueva creación. La intención es hacer espacios diáfanos que puedan reutilizarse y adecuarse a diferentes funciones, ya sean administrativas o como salas de ensayos, es decir, «espacios comunes para ubicar lugares de trabajo», en palabras de Aguilar. La encargada de estas obras, la arquitecta Marta Sabater, aseguró que el edificio está «en buenas condiciones» y que, de momento, el obstáculo mayor es «la instalación de los ascensores», algo normal en estructuras con tantos años.

El anteproyecto de rehabilitación integral y ampliación de La Misericòrdia nació con la vocación de ser un elemento de estudio y, al mismo tiempo, servir de guión para ordenar las actuaciones que tienen que realizarse. Prevé no sólo restaurar el edificio sino, también, ampliarlo e, incluso, aprovechar un gran aljibe que se encontró, además de crear una nueva planta bajo el Pati dels Homes. Sin embargo, es difícil saber con certeza cuándo finalizarán toda la restauración y si, finalmente, el proyecto inicial se desarrollará tal y como se preveía.

Sí se sabe que la intención es potenciar los usos culturales de La Misericòrdia, además de que se convierta en una de las sedes administrativas del Consell de Mallorca. Ahora, sólo queda esperar que pase el tiempo y que, con los años, las diferentes fases de la restauración puedan llevarse a cabo

24 de desembre 2007

Las pinturas de los retablos de Muro recobran su esplendor

elmundo-eldia.com 24-12-2007

M. ROURA MURO.– «Nunca había podido ver las imágenes de los retablos hasta ahora», afirma el rector de la parroquia de Muro, Pere Fiol. La suciedad del humo de las velas había conseguido ennegrecer el cuadro pictórico rococó dedicado a la Virgen. Tampoco era visible la trilogía de los arcángeles, estampada en el retablo de Sant Miquel, hasta que el equipo de Antònia Reig se puso manos a la obra.
En octubre de 2007, seis restauradores levantaron los andamios sobre dos piezas que habían sufrido varias alteraciones. La humedad, la carcoma y la acción de contaminantes externos también habían conseguido borrar muchas de las pinceladas barrocas que se dieron en el siglo XVIII. La parroquia de Muro es una de las 35 primeras que se erigieron en Mallorca, según conta en un documento histórico y recuerda el también historiador Pere Fiol. Se empezó en 1570 siguiendo los cánones del gótico tardío y en 1611 se acababa la construcción de lo que es un edificio de muchísimo carácter con retablos de gran belleza.
«Pasaron por varias etapas. Los trozos de abajo son más renacentistas, pero a medida que sube, el retablo se va barroquizando. Acabaron convirtiendo un espacio gótico en uno barroco», relata Fiol. En 1771, el pintor Francesc Herrera i Ferragut y el escultor JoanMuntaner representaron el dogma de la asunción de la Virgen María. Una estructura de madera dorada envuelve un conjunto pictórico de un total de ocho retratos.
Por su parte, el de Sant Miquel se atribuye a Francesc Herrera i Ferragut y estilísticamente también corresponde al Rococó del siglo XVIII. El retablo enmarca cuatro obras pictóricas de volúmenes gráciles e ingrávidos, contornos y colores suaves y expresividad contenida. El paso del tiempo había acabado con muchos de estos rasgos. Pero el equipo de Antònia Reig ha podido limpiar, con sistemas físicos y químicos, la estructura antes carcomida del retablo, ha consolidado los elementos estructurales y ha reintegrado el estucado, el dorado y las policromías. El proyecto ha sido cofinanciado por el Ayuntamiento de Muro y el Obispado de Mallorca. Después de haber llevado al menos tres restauraciones de este tipo, Reig afirma que lo más importante es «conservar como prevención a la restauración».
De esta manera, indica la importancia de que se apliquen los métodos idóneos en la limpieza de los retablos o de que se cuide su manipulación cuando se sacan a la calle para el festejo. «Cuando yo empecé, había pocos restauradores y muy poco rehabilitado. El patrimonio de Mallorca es muy rico y es importante educar a la gente para que sepa de su importancia», dice Reig.

La apertura al público de Raixa, sin fecha definitiva a la espera de Madrid

Última Hora Digital 24-12-2007
La rehabilitación de los jardines, paso previo a la inauguración definitiva, sigue pendiente de que la Fundación Biodiversidad adjudique las obras
LAURA MOYÀ. Raixa, reconvertida en centro para la investigación medioambiental, sigue sin fecha de apertura al público. La Fundación Biodiversidad, quien promueve y financia la rehabilitación, no ha convocado el concurso público que asignará la empresa que restaurará los jardines, el último paso para que la finca abra sus puertas de forma definitiva, ni tiene previsto cuándo hacerlo. Además, Madrid desconoce si los presupuestos de 2008 incluyen una partida para finalizar la restauración de los jardines.
De momento, el Consell de Mallorca continúa con la recuperación de la tafona de la finca, que prevé tener a punto el año que viene, y de la zona agrícola y forestal de la zona, compuesta por campos de olivos y almendros. Este último trabajo llevará bastante más tiempo, aunque no impedirá la apertura al público de Raixa.

Centro medioambiental
El 3 de octubre, día que se presentó de forma oficial el centro de investigación medioambiental, se confirmó que las visitas públicas a la finca permitirían acceder al molino, ya rehabilitado, la antigua capilla, los jardines y su escalinata. El resto, las oficinas de las diferentes entidades que trasladarán delegaciones al edificio, no podrá visitarse.
Los jardines de Raixa son, junto a los de Nazaret, los únicos de estilo romántico de Mallorca. Ideados en la época del cardenal Despuig y de clara influencia italiana, contienen fuentes, pérgolas, esculturas y muchas escaleras. El visitante puede realizar un recorrido que permite contemplar varias casetas o templos, muy característicos de este tipo de jardines. Por ahora, uno de los dilemas que existe es si conservar la vegetación actual o si recuperar la original, prácticamente desaparecida debido al paso de los años. Otro de los elementos clave de estos jardines es el agua, muy presente en Raixa, al igual que los miradores, que permiten contemplar una parte de la Serra de Tramuntana.
La zona de ametlleràs y oliveràs que el Consell está recuperando abarca 55 hectáreas. En ella trabaja de forma constante un equipo de 20 personas procedentes de los talleres de formación de la institución insular. Además, también se están reparando las marjades de la finca.
El objetivo de la restauración de la tafona es que en ella pueda volverse a hacer aceite para que, de esta manera, el visitante descubra las actividades que se realizaban en la finca, algo que ya sucede con el molí fariner.

Un bon Jesús de llegenda àuria a les Caputxines

Diari de Balears Digital 24-12-2007
El convent ciutadà acull l'única imatge de betlem a Mallorca amb tradició miraculosa
M.M. RAYÓ. Palma. La Nit de Nadal és especial per a molts. També per a les monges del convent de les Caputxines de Palma, que celebraran la missa de Matines d'una manera especial, ja que, per primera vegada en la història del monestir, es cantarà la sibil·la a l'església de la Puríssima Concepció. L'encarregada de posar veu al tradicional i antiquíssim drama litúrgic serà la jove Clara Fiol Dolç.
Però si aquest és ja un fet històric, no és menys important el betlem de l'església, muntat a les capelles laterals del temple. La peculiaritat d'aquest betlem, enramellat amb neules, mandarines i pans, rau en el fet que és completament desconegut per la immensa majoria dels ciutadans.
El misteri, format per les imatges de la Mare de Déu, Sant Josep i el Bon Jesús, que jeu en un bres d'estil barroc tardà, es refugia a la capella del Sagrat Cor, on també l'adoren els Reis d'Orient. Tres pastors de cartró policromat i tela encolada, que podrien datar de començaments del segle XIX, els esguarden des de l'altre costat del temple. Els palmesans no solen visitar aquest pessebre, malgrat quedar-hi tan propers quan van a veure el betlem monumental del convent, que s'emporta cada any totes les atencions.
I és que aquest últim és realment singular, entre altres coses perquè l'infant que en forma part és l'únic Bon Jesús original del pessebre a Mallorca que té llegenda àuria, és a dir, que té fama d'haver realitzat miracles. Haver-lo trobat amb la robeta xopa després d'haver estat invocat per navegants en perill o haver-se aparegut i parlat amb diversos religiosos, són algunes de les fetes que s'atribueixen a la talla. Potser la simpatia que desprèn el seu rostre, entre dolç i graciós, ajudaren a crear aquesta llegenda miraculosa entre els devots de Ciutat.
L'infant de fusta policromada, que porta joiells d'or, plata, perletes i pedres precioses i una corona de plata repussada, és trasllada cada Nit de Nadal a l'església de la Puríssima Concepció. Aquí, ajagut dins el bres de fusta tornejada i daurada, és on el podrà trobar qui el vulgui adorar anit a partir de les nou i mitja del vespre.

L'entrada del nou any donarà pas a la reobertura del claustre de Sant Bonaventura

Diari de Balears Digital 24-12-2007

L'edifici serà destinat a cobrir les necessitats socioculturals del municipi, a més de representar una plusvàlua per al llegat patrimonial col·lectiu
ANDREU MIR GUAL. Palma. El 27 de juny Jaume Matas inaugurava la seva darrera obra pública, la rehabilitació del claustre de Sant Bonaventura de Llucmajor, un indret que sis mesos després d'aquella suposada inauguració encara no ha obert les portes ja que no han acabat les tastes de restauració. Serà d'aquí a pocs dies, segons fonts del mateix ajuntament, quan el poble de Llucmajor veurà culminada una de les obres de restauració arquitectònica més valuoses de totes les executades a l'Illa després de tres anys de feina.
L'edifici, situat just devora del carrer de Sant Francesc, fou catalogat com a Bé d'Interès Cultural juntament amb el convent, l'església i els dos aljubs que formen part d'aquest singular conjunt arquitectònic. En aquest sentit, després d'uns anys d'estires i arronses, distints nivells de l'Administració es varen posar d'acord en signar un consorci en vistes a recuperar la funcionalitat d'una de les majors joies que amaga aquest municipi del Migjorn mallorquí. Precisament, l'acord per a aquestes reformes va demandar la participació del Govern de les Illes Balears, a través del Pla de Desestacionalització Turística, així com també l'Ajuntament llucmajorer.
La transcendència de l'empresa es projecta en els pressuposts derivats del consorci, car segons les xifres publicades, el cost de la rehabilitació se situaria entorn als quatre milions d'euros. Tot i això, els comptes fets a les primeres fases del projecte s'han hagut d'ajustar a mesura que avançaven les tasques d'exploració i restauració del Claustre, tal i com ho confirmà el mateix batle Lluc Tomàs «a les partides inicialment destinades a Sant Bonaventura, hi hem hagut de sumar les despeses provinents de pintures trobades en el transcurs de les obres, les quals atorguen un major valor al nostre Claustre».
Endemés de les virtuts artístiques i arquitectòniques que resguarda la construcció, la recuperació d'aquest claustre té un valor afegit. Aquestes mateixes parets amaguen la secular història amb la qual s'ha presentat l'edifici a dia d'avui, no debades, aquesta és una obra aixecada durant les primeries del segle XVII. Amb tot, la recuperació d'aquesta edificació ofereix una excel·lent possibilitat per conèixer un bocí gens minuciós del devenir dels fets que han esquitxat aquest poble durant les darreres centúries.
D'aquesta manera, les memòries de la vila conten que els frares franciscans arribaren al poble de Llucmajor en recerca d'un espai a on assentar-se per tal de poder desenvolupar les seves tasques espirituals i pastorals. Després d'avaluar tot un elenc d'alternatives, aquest col·lectiu religiós, es va declinar per establir la seva seu en aquest racó de Llucmajor car, just allà devora, hi havia el pou de les Tres Boques. Aquesta font d'aigua fou utilitzada durant molt anys per enfortir els cultius de l'hort adjunt, a més de fer un excel·lent servei a la quotidianitat del mateix convent.
Sigui com vulgui, els franciscans donaren vida a Sant Bonaventura fins que a l'any 1836 la desamortització de Mendizábal obligà les comunitats religioses a abandonar molts dels immobles en els quals residien, entre ells, aquest habitacle llucmajorer. La mesura suposà la imminent ocupació de l'antic claustre per part de les forces d'ordre públic, així la Guàrdia Civil agafà el comandament de l'edificació. Ara just fa uns anys, l'Ajuntament adquirí la seva titularitat, sent aleshores una edificació més aviat ruïnosa.
Tot i les ambicions de recopilació històrica i de plusvàlua estètica, el projecte posat en marxa no tendria sentit si no exhibís una funció social. En aquest sentit, els usos que ha tengut Sant Bonaventura durant el seu dens recorregut temporal, han estat prou relacionats amb quefers religiosos. Tal vegada, es podria confirmar que els mèrits eclesiàstics d'un temps donaran pas a un nou claustre dissenyat en vistes a cobrir necessitats més aviat culturals i, en efecte, també socials.
Concretant, l'actual responsable de l'àrea de cultura del Consistori llucmajorer, Guillem Salvà, ha assegurat a aquest diari que «aquesta proposta preveu donar al claustre un ventall ampli d'usos, així, l'edifici projectat permetrà la celebració de distintes exposicions, així com de representacions teatrals, seminaris, xerrades i d'altres adveniments socioculturals».
Endemés, des de fonts municipals es té present ubicar-hi les dependències de la regidoria de cultura, a més de la biblioteca local i l'arxiu. Malgrat això, la consellera insular de Cultura del Consell de Mallorca i regidora a l'oposició a Llucmajor, Joana Lluïsa Mascaró, posa en dubte la polivalència del nou centre ja que segons ella «tot i els bons resultats obtinguts amb les obres, no s'ha publicat cap programa d'usos, al manco això és el que s'intueix si s'observen els pressuposts prevists per al proper any 2008».
Tot i això, el nou centre no ha obert encara les portes al públic ja que, tal i com va assenyalar el batle, Lluc Tomàs i Munar, «estam pendents de solucionar alguns detalls que no ens impediran obrir les portes del claustre aquesta mateixa setmana». Amb tot, pareix que les acaballes d'aquest any 2007 culminarà aquesta quimèrica rehabilitació arquitectònica i cultural, la qual no hauria d'anar dissociada en cap cas de la projecció i l'ús social que demanda part transcendent de la ciutadania.

23 de desembre 2007

Cort tindrà a principi de 2008 el projecte per al baluard del Príncep

Diari de Balears Digital 23-12-2007

El disseny de l'entorn condicionarà la imatge de la façana marítima
LAURA MORRAL. Palma. El primer trimestre de 2008, Cort s'ha compromès a tenir enllestit el nou projecte que afecta l'antic fortí renaixentista del baluard del Príncep. És una zona decisiva sobre el disseny d'un futur espai públic on entra en joc la imatge més privilegiada de què gaudeixen aquelles ciutats que, com Palma, estan íntimament lligades a la mar: la cara de la seva façana marítima i tot el recorregut de la primera línia de la capital.
L'embelliment d'aquest recinte de murada, convertit en zones enjardinades i de passeig, està sent objecte d'estudi després de l'enderrocament, el març de 2007, dels dos blocs de cases militars construïts en les dècades dels 50 i els 70 pel règim de Franco just damunt del bastió del Príncep, una aberració urbanística que tacà l'entorn d'aquest espai històric amb el pont de la porta del Camp.
L'àrea d'Urbanisme que dirigeix la mateixa batlessa de Palma, Aina Calvo, preveu que en un termini màxim de tres mesos s'haurà conclòs el projecte. A partir d'aquest moment, la regidoria disposarà d'informació suficient per iniciar l'elaboració del projecte d'execució que afectarà la fortificació i el seu entorn. Per a la rehabilitació del baluard del Príncep, l'Ajuntament es basa en un avantprojecte elaborat fa anys pels arquitectes municipals Pilar Simó i Antoni Sbert.
La proposta preveu la creació d'un espai públic de més de 26.000 metres quadrats, que s'obtindrien després de recuperar l'antic pont que salvava la fossa de la murada per accedir a la ciutat a través de la porta del Camp i que enllaçaria amb el parc de la Mar.
Aquest disseny, que també inclou la creació d'un auditori a l'aire lliure a l'interior del Baluard, pretén donar continuïtat a l'actuació iniciada en els anys vuitanta per l'arquitecte Elías Torres, encarregat pel batle socialista Ramon Aguiló, amb la finalitat d'emprendre la reforma del passeig de Dalt Murada, al barri de la Calatrava.
Durant el mandat de l'anterior equip de govern, Cort aprovà a més el projecte del centre d'interpretació del nucli antic, que preveia unir aquest equipament amb el Baluard mitjançant una passarel·la elevada per als vianants. En els pròxims mesos, l'actual equip haurà de decidir quins elements de l'avantprojecte s'han de mantenir o canviar. Aquest projecte ocupa tota la cantonada est de l'antiga murada de Palma, encara conservada en aquest indret, i amb un magnífic mirador sobre la badia.
Els antics habitatges militars del baluard del Príncep foren enderrocats durant els mesos de febrer i març de 2007. Aquest fet suposà el trasllat de les 44 famílies que encara hi vivien. El desallotjament culminà el mes de gener del mateix any.
El projecte de remodelació del baluard del Príncep, que es presentà el 2002, preveia la recuperacion de la fossa de les antigues muralles per permetre que els ciutadans poguessin passejar per aquest lloc. La fossa permetria accedir, d'una banda, al parc de la Mar, i per una altra, al jardí de la plaça Porta del Camp.
Així mateix, la intenció era recuperar el pont de la Porta del Camp i crear-hi un petit teatre.

22 de desembre 2007

El Consell vol incloure a la moratòria es Caülls de Marratxí i es Guix d’Escorca

Diari de Balears Digital 21-12-2007

L’acord que Armengol proposarà a Font suspèn les ART, cala Blanca i cala Marçal
La consellera del Territori, Maria Lluïsa Dubón, i la presidenta del Consell, Francina Armengol, ahir. Foto: S. AMENGUAL.
QUIM TORRES. Palma. L’Executiu del Consell vol incloure en la moratòria urbanística que decretarà a principi de gener els urbanitzables des Caülls (Marratxí) i des Guix (Escorca), amb l’objectiu de trobar la manera de desclassificar-los. En ambdós casos, ajuntaments governats pel PP han avalat les urbanitzacions tot i l’oposició que aixequen.La presidenta del Consell, la socialista Francina Armengol, anuncià ahir que es reunirà —probablement dia 28— amb el cap de l’oposició insular, Jaume Font, amb l’objectiu d’assolir un «gran pacte pel territori» que serveixi per tancar el redactat concret de la moratòria.
Armengol demanarà que el PP doni suport a una moratòria que suspengui cautelarment les àrees de reconversió territorial directa previstes al Pla Territorial i que ha denunciat la Fiscalia. Però també aturarà qualsevol projecte que afecti cala Blanca (Andratx) i cala Marçal (Felanitx) i l’hotel del camp de golf des Pujol (Santanyí), com ha demanat el PP, després que no s’incloguessin en la moratòria del Govern.Armengol afirmà ahir que també vol arribar a un acord amb Font per incloure en la norma cautelar algun urbanitzable més que es podria desclassificar, però no volgué concretar quins. Segons ha pogut saber aquest diari, els urbanitzables que estudia aturar el Consell són el des Caülls i el des Guix.
En el cas des Caülls, el batle del PP, José Ramon Bauzá, ha afirmat que es podrà urbanitzar, tot i la sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Balears (TSJB), que ratificava la desclassificació feta per l’anterior Ajuntament socialista l’any 2001. Segons el batle, la sentència deixa de tenir sentit quan l’any 2003 es tornaren a qualificar els terrenys d’urbans perquè el grup Fer hi portàs a terme un projecte de 600 habitatges. Amb tot, els terrenys no es podran urbanitzar fins que l’Ajuntament no adapti el seu planejament al Pla Territorial, que considera la zona com a àrea de creixement.
En el cas des Guix, on hi ha un projecte per construir 165 habitatges plurifamiliars, el Consell n’encarregà un estudi a la UIB en el qual s’indicà que es podria desclassificar. Però després se sabé que l’Ajuntament havia concedit per setembre de 2006 llicències a la promotora Urbanova per construir-hi 90 habitatges. Diverses entitats —entre elles el GOB, Arca i l’Associació d’Antics Blavets— han iniciat una campanya per aconseguir la suspensió de llicències fent al·legacions a l’adaptació del planejament municipal al Pla Territorial.
Aquestes serien les dues novetats principals que avalua incloure el Consell dins la norma territorial cautel·ar que el president del Govern, Francesc Antich, i la cap de l’oposició, Rosa Estaràs, acordaren dijous. Una moratòria que paralitzarà sis àrees de reconversió directes —operacions que traslladen càrrega urbanística d’un punt a un altre— fins que per la propera primavera no s’aprovi la modificació del Pla Territorial que, previsiblement, eliminarà les més polèmiques.
Es tracta de les operacions per urbanitzar l’Ullal a canvi de cala Carbó (Pollença); la que intercanviava els hotels Rocamar (Sóller) i Don Pedro (Pollença)per un altre a sa Ràpita (Campos); la que permetia urbanitzar es Creuers (Marratxí) i la que urbanitzava sa Ràpita a canvi de protegir una vaqueria de Campos. Les de cala Carbó i l’Arenal de Llucmajor, tot i que s’inclouran a la moratòria, podrien no ser eliminades finalment.
A petició del PP, la moratòria també suspendrà els projectes que afecten la totalitat de cala Blanca (Andratx)i cala Marçal (Felanitx) i aturarà l’hotel complementari del golf des Pujol (Santanyí). Aquests projectes no s’inclogueren a la moratòria del Govern, tot i que alguns estan aturats pels ajuntaments.

21 de desembre 2007

Inician una campaña de alegaciones para impedir que se construya en es Guix

diariodemallorca.es 21-12-2007

El colectivo en defensa de Lluc exige la suspensión de las licencias de obras

PEP CÓRCOLES. ESCORCA. El colectivo en defensa de Lluc, constituido por la asociación de Antics Blavets, Arca y Gob, ha iniciado una campaña para presentar alegaciones a la adaptación de las Normas Subsidiarias (NNSS) al Plan Territorial de Mallorca (PTM). Las alegaciones que se presentarán pretenden conseguir la suspensión de las licencias de obras en la urbanización de es Guix.
Esta urbanización data de los años 70 y existe un proyecto denominado aldea para construir 165 viviendas plurifamiliares con una capacidad estimada para 771 habitantes. La empresa Urbanova ha obtenido la licencia de obra para construir ya 90 de las referidas viviendas.
El colectivo esgrime que "el Ayuntamiento ha actuado de forma poco transparente, puesto que en principio aseguró que no había licencias concedidas. Debido a eso el Consell encargó un estudio a la UIB que era esperanzador, puesto que decía que se podría desclasificar fácilmente. Este informe ha perdido toda validez, ya que efectivamente las licencias están concedidas hace más de un año: en septiembre de 2006, algo que el alcalde no dijo hasta el pasado día 4 de diciembre en una reunión improvisada".
El colectivo insiste en que se presenten muchas alegaciones. Prepara además una intensa campaña para reclamar que, "no sólo se reduzcan los parámetros de ordenación urbanística, pasando de plurifamiliares a unifamiliares, sino que no se construya en es Guix. Se quiere que este suelo se desclasifique impidiendo así que se planteen otros proyectos".

Calvo protegerá los núcleos urbanos del Pla de Sant Jordi

elmundo-eldia.com 21-12-2007
I. RIBELLES .PALMA.- Los núcleos urbanos del Pla de Sant Jordi, que incluyen S'Aranjassa y Casablanca, serán protegidos por el Ayuntamiento de Palma. Ayer la Comisión de Centro Histórico se mostró favorable a esta medida conservacionista aunque solicitó del Consistorio toda una serie de informes al respecto. Entre ellos que Cort justifique si hay precedentes en este sentido y que se elabore el correspondiente Plan Especial de Reforma Interior de este área rural de la zona agrícola de Palma.
Entre los aspectos que regulará el nuevo marco urbanístico que había sido solicitado desde hace años por toda clase de entidades, destaca la necesidad de fijar el número de alturas en las nuevas viviendas que se levanten o la de establecer toda una serie de parámetros referidos a la estética de la construcción.
Sant Jordi y el resto de núcleos rurales del entorno conforman el cinturón verde y agrario de Palma en un área con gran valor patrimonial, por la presencia de un buen número de molinos de viento.
patri
El PP pide otro Pleno
El grupo del PP en el Ayuntamiento de Palma solicitó ayer la convocatoria de un nuevo pleno extraordinario para debatir la Ley de Capitalidad y la financiación municipal ya que, el anterior pleno extraordinario establecido para tratar ambos asuntos, fue convocado media hora antes de la sesión ordinaria que se celebró el pasado martes.
Según informó esta formación en un comunicado la aprobación del retorno de las competencias de urbanismo del Consistorio al Consell de Mallorca implica una vulneración de la autonomía municipal «y supone un paso atrás para la ciudad en materia urbanística». El PP manifestó su disconformidad con la propuesta de modificación de la Ley de Capitalidad.

20 de desembre 2007

L'abans i el després de les botigues de Palma al Museu de Mallorca

Diari de Balears Digital 20-12-2007
El centre complementa l'oferta per aquestes festes celebrant el V centenari del missal mallorquí
N.MARTÍ. Palma. Fa vint anys, el jove fotògraf Jaume Gual, que aleshores tenia només 23 anys, publicà un llibre en què copsava algunes de les botigues més emblemàtiques de Ciutat, no emblemàtiques per la seva arquitectura o la seva peculiaritat sinó per esdevenir, tal com ell deia «l'autèntic pols de la vida del barri». Ara, 20 anys més tard, Gual ha recuperat aquelles imatges i en un clar exercici de nostàlgia i retrobament ha tornat a reproduir les instantànies preses 20 anys enrere i les mostra en un llibres i una exposició al Museu de Mallorca. El resultats no deixen de ser soprenents: Alguns comerços s'han modernitzat, d'altres han canviat de propietari i activitat, n'hi ha que resten immutables al pas del temps però també hi ha intantànies que mostren que, allà on abans hi havia vida, ara simplement en resta una porta, una finestra o una paret.
Atenent-se al contingut d'aquesta mostra, la directora del Museu Joana Maria Palou recordà que «si bé no són grans obres artístiques sí que són un testimoni del passat». Testimoni del passat ho és també l'exposició de Nadal que s'ha muntat en motiu del cinquè centenari del Missal Mallorquí. Sis mostres d'aquest llibre, el primer dels quals fou editat a València al 1.506, es complenten amb panells informatius sobre la seva història.

18 de desembre 2007

Impulsan la rehabilitación de las antiguas escuelas rurales

diariodemallorca.es 18-12-2007
T. O. MANACOR. El municipio de Manacor podría aumentar su patrimonio de uso público y su oferta sociocultural. En este sentido, Ayuntamiento y Consell de Mallorca estudian la rehabilitación de las antiguas escuelas rurales de sa Murtera, es Puig d´Alanar, Son Negre y s´Espinagar. La falta de espacio de distintas asociaciones, especialmente juveniles, y la posibilidad de habilitar albergues o centros de interpretación, movilizan tanto al alcalde, Antoni Pastor, como a la consellera insular de Medio Ambiente, Catalina Julve.Además de estas escuelas (construidas en la época de la segunda República, según detallaron), se podrían añadir las casas municipales de Son Talent. La Agenda Local 21 incluye un proyecto de restauración y aprovechamiento del conjunto de inmuebles. Ayuntamiento y Consell estudiarían una fórmula de gestión compartida. En sa Murtera, 16 jóvenes de entre 16 y 25 años participan en una escuela taller de carpintería y mantenimiento interior.

Sant Francesc troba repòs a les Caputxines

Diari de Balears Digital 18-12-2007

M.M.RAYÓ. Palma. El Convent de les Caputxines és una illa de calma enmig de la ciutat. Poques coses alteren el ritme tranquil que hom hi pot trobar entre les parets. Una d'aquestes, les festes de Nadal.
I és que, un any més, el convent obre les portes als ciutadans per mostrar la seva col·lecció de betlems: les cinc escaparates dels segles XVIII i XIX, la col·lecció de figures de cartró retallat datades entre els segles XVII i XVIII i, presidint l'antiga sala de labor del convent, la gran cova del betlem monumental, on habiten una gran diversitat de figures de fang cuit policromat i de tela encolada i cartró, d'entre els segles XVII i XIX. Per aquells que ja coneixen els pessebres, la gran novetat d'enguany rau en la recuperació de la vestimenta de l'anomenat Betlem de les Fundadores, que es presenta dins una vitrina amb la passamaneria de plata original.
A més dels betlems, però, el convent de les Caputxines ofereix també una exposició singular. Els historiadors Jaume Llabrés i Aina Pascual treballen incansables des de fa anys per tal de recuperar i donar a conèixer el vast i riquíssim patrimoni que hi ha al convent. Un patrimoni que ja s'ha mostrat als ciutadans en forma d'exposicions temàtiques i que ho fa enguany sota el títol El Franciscanisme a Mallorca. Art, festes i devocions. L'exposició està dedicada a la iconografia franciscana i s'inaugurà divendres passat amb la conferència Francesc d'Assís. Franciscanisme a la literatura mallorquina i vigència del Càntic del Sol: notes d'un descregut de l'escriptor Miquel Rayó.
Llabrés i Pascual han organitzat una exposició que inclou una sala dedicada al tema de sant Francesc i la natura, inspirada en el famós Càntic al Sol escrit per ell mateix; una cambra amb gravats flamencs del segle XVII, iconografia de santa Clara d'Assís i una escenografia amb les figures del ball dels cavallets de sant Antoni de Pàdua a Artà; la recreació d'una sala de casa senyorial amb pintures i mobles d'època barroca; i una saleta decorada amb estil de llar vuitcentista.
Un Nadal més, els ciutadans poden gaudir, des d'ara i fins a principis de gener, del ric patrimoni artístic i cultural conservat en aquest redol de pau.

17 de desembre 2007

Más de medio millar de personas exigen la reapertura de los caminos de es Fangar

diariodemallorca.es 17-12-2007
La Plataforma Pro Camins Públics i Oberts denunció que el actual propietario cerró el paso para "ocultar obras de dudosa legalidad"

J. AMENGUAL DOLÇ. MANACOR. Pese al frío y la llovizna iniciales, algo más de medio millar de personas según la organización -cifra que coincide con las estimaciones de la Policía Local-, marcharon ayer y por sexto año consecutivo desde Son Macià hasta la posesión de es Fangar para reivindicar la apertura de los siete caminos públicos de la finca, una de las más importantes de Mallorca tanto por su extensión -cercana a las 1.000 hectáreas- como por su historia.
Desde 2002, año en que es Fangar pasó a ser propiedad del millonario alemán Peter Eisenmann, está vedado el paso a los excursionistas y demás personas que deseen atravesar la zona por cualquiera de las vías en cuestión, por lo que existe, interpuesto por la Plataforma Pro Camins Públics Oberts, un pleito civil en curso cuyo juicio, tras la celebración hace unas semanas de la vista preliminar, tendrá lugar en junio de 2008.
Según explicó esta asociación antes de la marcha en la lectura de un manifiesto, el cierre de los caminos era "el paso previo y necesario para ocultar una serie de obras de dudosa legalidad, muchas de las cuales se realizan en zonas declaradas de máxima protección". La agrupación entiende también que reivindicar estos caminos forma parte de una lucha mucho más amplia por "la defensa de la tierra, el paisaje, la cultura y el medio ambiente" de los mallorquines."

26 construcciones
"Sebastià Matamales, uno de los portavoces de la plataforma, recordó que "actualmente existen 26 construcciones diferentes en es Fangar". "De todas ellas -puntualizó-, hay cosas que se han hecho totalmente nuevas cuando únicamente se contaba con un permiso de reforma". Sobre la actuación del Ayuntamiento de Manacor en esta cuestión, Matamales subrayó que "sólo existe un expediente de infracción urbanística en toda la finca", incoado a raíz "de una petición de reforma que fue utilizada para tirar una edificación y construir otra de nueva planta. Estamos, pues, ante una actuación ilegal", remachó.
La plataforma quiso dejar claro que su actuación no debe sorprender al propietario de es Fangar, -impasible ante "los decretos de la alcaldía"-, puesto que la creciente oposición popular se justifica "por los abusos derivados de su actitud prepotente, llena de desprecio hacia los nativos de esta tierra".

16 de desembre 2007

Miquel Font recoge en un estudio la historia de los judíos en Mallorca

Última Hora Digital, 16-12-2007
C.H.Aguiló, Bonnin, Cortés o Fortesa son algunos de los apellidos mallorquines, que estuvieron condenados por la Inquisión en 1645, por pertenecer a la raza judía. Ésta, entre otras cuestiones, ha llevado a Miquel Font Poquet a escribir y editar un libro, que presentará mañana en el Centre Cultural de la Misericòrdia (Vía Roma, 1), a las 20.00 horas.
La Fe vençuda. Jueus, conversos i xuetes a Mallorca es un texto de carácter divulgativo, que recopila toda la historia de los judíos en la Isla y que, según Font, «es fruto del estudio, durante más de un año, de todas las publicaciones que anteriormente habían tratado esta causa». Su objetivo es «ofrecer una visión histórica de la cuestión judaica, desde las primeras referencias anteriores a la Conquista catalana de Mallorca hasta la actualidad», señaló Font.

15 de desembre 2007

Patrimonio aprueba declarar BIC el yate ´Hispania´

diariodemallorca.es 15-12-2007

LOURDES DURÁN. PALMA. La última comisión de Patrimonio del año ha dado una alegría a la Real Fundación Hispania de Barcos de Época al aprobar ayer la incoación de expediente para declarar Bien de Interés Cultural este yate que perteneció al monarca Alfonso XIII.
Asimismo se encendió la luz verde a otra embarcación, la Alzina, una llaüt de los años 40, cuyos trámites de máxima protección han sido iniciados por la Associació d´Amics del Museu Marítim.

Los elementos de arquitectura religiosa correspondientes al retablo gótico de las esculturas de la Capilla Real en la Catedral de Mallorca también se han visto favorecidos ya que la comissión aprobó ayer por unanimidad su proyecto de restauración.
La iniciativa, firmada por el Obispado de Mallorca, acorde al informe preliminar del Grup de Conservació del Patrimoni Artístic Religiós. El conjunto escultórico "constituye un potencial de información que podría obtenerse a través de su acción conservadora".
No es la única intervención en ámbito religioso artístico aprobada ayer ya que también se dio su voto afirmativo a iniciar la restauración del sarcófago gótico de la iglesia de Santa Eulàlia así como los cambios de ubicación de un fragmento del retablo de les Ànimes del Purgatorio y de la talla de la Mare de Déu del Roser en el Diocesano.

14 de desembre 2007

La columna del cirio pascual vuelve a la Seu tras una reforma impulsada por ARCA y el Consell

diariodemallorca.es 14-12-2007


Algunos de los artífices de la rehabilitación junto al cirio. Foto: B. Ramon
M. ELENA VALLÉS. PALMA. La columna del cirio pascual, que fue hallada por un socio de la Fundació Amics del Patrimoni en la casa de almoneda Deixalles, volvió ayer a la Seu tras una laboriosa restauración.La reforma ha sido posible gracias a la colaboración llevada a cabo entre el departamento de Cultura y Patrimonio del Consell de Mallorca y la Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA).
La columna, de autoría desconocida, es de madera policromada y tiene una altura de 310 centímetros. En su superficie cuenta con una representación de la Resurección de Jesucristo y en la parte inferior se ilustra un sarcófago con la tapa abierta.
El soporte de la vela recayó en las manos de ARCA, encargada de encauzar las obras de restauración, que se han desarrollado en el taller Xicaranda. Los cinco especialistas, Alfredo Claret, Isabel de Rojas, Immaculada Rigo, Maria Dols y Teresa Rullán, han trabajado durante tres meses aplicando diferentes técnicas de conservación y restauración para mantener la idiosincrasia del original, "ya que la pieza estaba en muy mal estado y tenía una capa importante de suciedad", explica Teresa Rullán. Durante la rehabilitación se empezó por el desmontado de los elementos que estaban oxidados y se procedió a su sustitución. A continuación, se limpió la columna, se estucó y se reestructuraron las piezas de madera perdida. Por último, se policromó la pieza, se embarnizó y se consolidó.
El decano de la Seu, Joan Darder, apuntó que se tendrá que colocar un plato metálico adecuado para que recoja la cera y no se derrame de nuevo por la columna y la dañe. Por otro lado, Darder comentó también que se había recuperado una pieza "que jamás debería haber salido de la catedral" ya que "se trata de una pieza de su patrimonio litúrgico".
Llorenç Tous, miembro del capítulo de la Seu, apuntó acerca del misterio sobre la desaparición de la pieza en la catedral que "con el tiempo se cambian los gustos y algunas piezas quedan de lado; es una situación que se da en todos los centros culturales".
La columna es una pieza madre del XVIII que sentó escuela en el resto de iglesias de la isla, que encargaron réplicas. El secretario general de ARCA, Joan Pasqual, apuntó también que "probablemente se exhibirá este soporte durante todo el año en la Capella del Baptisme, que es Neoclásica, del mismo estilo que la columna".Toda la restauración ha costado aproximadamente 7.000 euros, de los que 6.700 han sido aportados por el departamento que dirige Joana Lluïsa Mascaró y el resto, por ARCA.

El Gobierno destinará 1,2 millones de euros al Arxiu del Regne

diariodemallorca.es 14-12-2007

El Arxiu iniciará la ampliación de su espacio. Foto: Sebastià Llompart
EUROPA PRESS. MADRID. El ministerio de Cultura destinará cerca de 4,7 millones de euros para las actuaciones programadas en 2008 dentro de los Presupuestos Generales del Estado (PGE), en los que destaca la remodelación y ampliación del Archivo Reino de Mallorca y la rehabilitación del museo Puig des Molins.El Gobierno central destinará al primero de los proyectos un total de 1,2 millones mientras que para el museo arqueológico la cifra programada para 2008 será de un millón de euros. También destacan los 800.000 euros que tendrán como destino el Museo de Arte Conteporáneo de Ibiza y las obras de la reforma de la sección de bellas artes del Museo de Mallorca estimadas en 600.000 euros. También se contempla la restauración de las catedrales de Mallorca, para las que habrá una partida de 200.000 euros, junto con los 523.000 euros para diferentes infraestructuras culturales de Menorca.Así se pronunció el Ministerio en respuesta a la pregunta parlamentaria formulada por el diputado del PP, Enrique Fajarnés, quien solicitó información precisa sobre las actuaciones que tenía previstas para Balears.

La columna del ‘ciri pasqual’ vuelve a la Seu restaurada por ARCA y el Consell

Última Hora Digital 14-12-2007
JONAS CLIMENT. La Seu presentó ayer su recuperada columna del ciri pasqual, un antiguo mueble de su propiedad que, al ser considerado poco valioso en el pasado, terminó en un centro de desechos, deteriorándose drásticamente. Rescatada del olvido, la columna ha sido restaurada gracias a la colaboración entre ARCA y el departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca.
La columna, de autoría desconocida y con data de finales del siglo XVIII-XIX, es una estructura de madera policromada de 310 centímetros de altura y 35 de diámetro que descansa sobre una base en forma de prisma. En la antigüedad se utilizaba para sujetar el ciri pasqual en la Seu. Ahora volverá a iluminar la Seu, aunque su emplazamiento exacto aún está por determinar. Para la restauración del mueble se han necesitado tres meses de intenso trabajo a manos de cinco especialistas: Alfredo Claret, Isabel de Rojas, Inmaculada Rigo, Maria Dols y Teresa Rullán. El proyecto ha costado unos 7.000 euros. Según explicó el dean de la Seu, Joan Darder, la iconografía de la columna significa «Cristo resucitado, luz y vida».

Joan Ramon Bonet obre els patis de Ciutat a través del seu objectiu

Diari de Balears Digital 14-12-2007
El treball del fotògraf dóna vida al segon volum de «Patios de Palma», de Guillem Canals Editor
F.M. Palma. Més de cent imatges repassen la història de Ciutat a través dels seus patis, uns indrets de gran bellesa arquitectònica que amb el pas dels anys s’han anat tancat a la vista dels vianants. Joan Ramon Bonet és un dels artífex d’aquesta escomesa que, a través del llibre Patios de Palma, il·lustra fins a cinquanta patis de la capital mallorquina. Aquest és el segon volum editat per Guillermo Canals i prologat per José Carlos Llop. Manuel Oliver, bon coneixedor d’aquests indrets, ha estat l’encarregat de fer el text del llibre i on recull les opinions d’il·lustres visitants de l’Illa que deixaren escrites les seves impressions sobre aquests patis.
George Sans, Grasses de Saint-Sauveur, Pau Piferrer o Josep Pla són algunes de les plomes que apareixen en la publicació, feta en castellà.La segona part del llibre dóna ales a la vista. L’ull de Joan Ramon Canet, observador i ballaruc, és qui dóna les claus al lector per conèixer o retrobar-se amb aquest patrimoni.
Bonet ho fa d’una manera ben particular, ja que l’objectiu de la seva càmera es fixa no només amb les parets, escultures o marbres, sinó que també enfoca els seus records d’infantor. «He redescobert un poc la meva infància al centre antic», assegurava ahir el fotògraf que passà els primers anys de la seva vida al carrer de la Pelleteria. «Em veig, a mi mateix, trescant per aquells patis, ja fa un grapat d’anys», apuntava.En realitat, Palma és la ciutat Mediterrània amb més patis, un patrimoni que ben poques vegades es té en compte, ja que amb el transcurs dels anys aquests s’han anat tancant. Ara es tornen a obrir en format de llibre.

Arca torna a la Seu un ciri pasqual del segle XVIII que trobà a Deixalles

Diari de Balears Digital 14-12-2007
El taller Xicaranda ha estat l’encarragat de restaurar la peça litúrgica
F.MARÍ. Palma. A principis dels anys vuitanta, un membre d’Arca trobà a Deixalles un ciri pasqual en molt mal estat. Temps enrere, tot allò que no era funcional o feia nosa es llançava a les escombreries sense donar-li cap valor. «Arreu del món s’arribaren a fer vertaderes barbaritats», assegurava ahir el canonge de la Seu, Llorenç Tous.
Quinze mil pessetes fou el que costà aquell ciri que ahir dematí retornà a la Seu vint anys després, això sí, ara restaurat de bell nou. La peça entregada per Arca i la Fundació Amics del Patrimoni al capítol ha estat restaurada pel taller Xicaranda, que ha treballat durant tres mesos per deixar-lo tal com era l’estat original. La peça estava molt deteriorada. Tenia fins a tres centímetres de cera, rovell, la capa pictòrica descomposta, explicà ahir la conservadora Maria Teresa Rullán.
L’anomenada columna de fusta policromada està datada del segle XIX i és d’autor desconegut. Històricament era emprada a la Seu com a suport del ciri paqual i tot el seu conjunt té una altura de 220 centímetres. «Una dimensió ben considerable, ja que devia presidir la Seu central de la catedral», explicà ahir el secretari d’Arca, Joan Pasqual. El capítol ha de decidir encara quina serà la nova ubicació del ciri que probablement pugui col·locar-se a la capella del Baptisme també d’estil neoclàssic.
La Conselleria insular de Cultura i Patrimoni ha estat la que ha ajudat Arca a finançar la seva restauració. Una peça que fa part de la història perquè «el patrimoni està fet de petites i grans coses», explicava ahir el president d’Arca i patró d’Amics de Patrimoni, Joan Oller, qui com a desig per a l’any que ve demanà que «mai més no vegem malbaratat el nostre patrimoni», sentencià.

12 de desembre 2007

Son Oms: entre la deixadesa i la negligència

diariodemallorca.es 12-12-2007

ÁNGEL APARICIO PASCUAL ,President del Grup per l´estudi de les fortificacions balears

No és aquest el cas, emperò no seria gens difícil triar si haguéssim de fer front al dualisme; Deixadesa o negligència?. En tot cas és d´allò més senzill. Fer messions per qualsevol d´elles és un encert segur i si ens afluixem d´escollir, les dues plegades són igualment encertades i reials. Emperò aprofitaré aquesta deferència per a comunicar que l´afer va més enllà.
Vull dir, per això, que si hi ha un tema capaç d´estremir-me és la descurança, amb totes i qualsevol de les variants i aquesta, el cas de la torre de Son Oms concretament, n´és una d´elles. Resulta esfereïdora tanta tolerància i permissió davant la urgència i precarietat de certes situacions que són, sense cap mena de dubte, de caire urgent. Hem viscut casos semblants que s´han traduït en irreparables pèrdues de patrimoni arquitectònic. Sovint, alguns encara es bateguen quan ja n´esclata un de nou. D´ells, particularment, el que més em dol, és el referent a la torre dita de cala Figuera, del terme de Calvià. Lluny de tractar-se de selectivitat, possiblement la causa no sia altre que l´haver contemplat l´esfondrament, mica a mica, per espai d´un bon grapat d´anys, d´un edifici BIC sense que les autoritats hi posessin remei, malgrat les reiterades denuncies per aturar el seu malaurat destí. L´adduïda torre de Son Oms pateix la mateixa simptomatologia. Mans plegades hem d´acotar el cap i esperar esdeveniments.

Poc o res es pot fer quan es fa ús legal de la més estricta definició de demagògia, esgrimint arguments inclosos dins entremaliats marcs jurídics dels que hem après que veritablement ajuden, hi ha que veure de quina manera, a que el patrimoni es vagi, d´aquesta manera legalment encoberta, fent-se irremissiblement malbé.Ara li ha tocat el torn a la torre de Son Oms, al terme municipal de Palma. Que la torre està esfondrant-se és cosa sabuda des de fa més de deu anys, puix, des de aquesta data, des de la associació GEFB es posà el fet en coneixement de les autoritats i dels mitjans de comunicació. Per a tranquil·litat d´aquells que encara s´arreceren i creuen cegament en la recuperació i conservació del patrimoni com a mitjan d´identitat per a futures generacions, pel que fa la torre de Son Oms, he de deixar ben clar que encara queda el buc, o sia, les quatre parets, si be la terrassa i les dues sostrades han passat per ull en el moment d´escriure aquestes quatre paraules no havia caiguda. És "recuperable" i a més a l´expedient del CIM hi ha un projecte aprovat des de fa un bon grapat d´anys.

Me demano ¡Meiam, si aquest tèrbol ambient crea addició. Personalment, el dualisme també se me planteja quan m´he demanat darrerament, veient el que està succeint, si el ressò de les queixes d´aquest allau d´indiferència no seria negatiu pel nostre patrimoni en comtes d´ajudar-lo, puix els casos com l´esmentat cada cop són més nombrosos i pronunciats i la passivitat de les autoritats més acusada. No som agosarat en dir, sense voler culpabilitzar a ningú en concret, que hi ha qui per adonar-se´n de certes situacions les han de tocar amb les mans. Hem de ser crítics i pensar que sovint aquesta senzillesa que és adonar-se´n de la realitat, requereix de temps. S´arriba doncs quasi sempre tard i quan no hi ha remei, llavors la culpabilitat planeja per damunt tothom sense aturar-se en cap lloc. Be, no és del tot cert, giravolta fins a trobar altre element patrimonial, és no és, on establir altre cop aquest dualisme. Deixadesa o negligència.

Una docena de itinerarios guiados darán a conocer las barriadas de Ciutat

diariodemallorca.es 12-12-2007

Los recorridos, de carácter gratuito, se iniciarán este sábado en Son Sardina y durarán hasta junio de 2008

Imágen: Las regidoras Cristina Ferrer y Maribel González, en la presentación de los itinerarios.
J. AMENGUAL DOLÇ. PALMA. Desde el próximo fin de semana, los vecinos de Palma y el público en general dispondrán de una nueva propuesta cultural. Se trata del programa ´Palma Fora Porta´, un conjunto de itinerarios guiados por el término municipal de Palma y que, diseñados por el área de Educación, Cultura y Deportes del Ayuntamiento palmesano, se ha marcado como objetivos fundamentales "hacer ciudadanía y poner en valor las distintas barriadas de Ciutat", según Cort.La propuesta de visitas, a celebrar entre este sábado y junio de 2008, asciende en total a una docena de enclaves -Son Sardina, Santa Catalina, l´Eixample, El Terreno y Son Armadans, Gènova, sa Vileta, Establiments, Els Hostalets, La Soledat, Son Ferriol, Sant Jordi y Es Coll d´en Rabassa-, cuyos recorridos, de cerca de dos horas y de carácter gratuito y cupo limitado a 40 personas -se reservarán entre 10 y 15 plazas a los residentes en barriadas- contarán con las explicaciones del historiador Gaspar Valero.Esta iniciativa, presentada ayer en la barriada de Santa Catalina por Cristina Ferrer y Maribel González, regidoras, respectivamente, de Igualdad y Derechos Cívicos y Educación, tiene la particularidad novedosa de redescubrir algunos de los rincones de Palma ubicados más allá del propio casco antiguo, "patrimonialmente más conocido" explicó Ferrer. Para la responsable de Igualdad y Derechos Cívicos, con estos itinerarios se pretende "hacer ciudadanía, vivir con los ciudadanos de fuera de las murallas", para lo cual invitó a "las familias, gentes de distintas filosofías, personas de las barriadas y de fuera de ellas" a participar en la experiencia. Educación ciudadanaDesde la regiduría de Educación se puso especial énfasis en el carácter educativo de los distintos itinerarios guiados, ideados según Maribel González desde la perspectiva de "la educación para la ciudadanía". "Pensamos en una educación en el entorno, en una descentralización de las acciones educativas y una interrelación entre barriadas", remarcó González. Según ella, los niños y los jóvenes deben conocer su entorno más inmediato, y la familia, el colegio y el barrio deben estructurar un eje de asentamiento social "que nos haga sentir la ciudad como nuestra", algo que consideró esencial para su cuidado.Por su parte, Gaspar Valero recordó la novedad del proyecto aunque puntualizó que la intención es que llegue a convertirse en algo "cotidiano y normalísimo". Sobre sus contenidos, el prestigioso historiador destacó que están orientados a recuperar el concepto de que "existía una ciudad rodeada de murallas y otra extramuros. Ésta es una manera de conocer las barriadas y de tocar todas sus raíces, que pueden considerarse verdaderos nidos de calor humano".

11 de desembre 2007

Una mostra repassa en imatges la memòria històrica de Palma

Diari de Balears Digital 11-12-2007

L’IEB inaugura avui l’exposició fotogràfica a l’Espai Ramon Llull
F.MARÍ. Palma. Des de les desfilades del comte Rossi pels carrers palmesans el 1936 fins a la constitució del primer Govern autonòmic el juny de 1983, quaranta-set anys d’història s’arrepleguen ara en una exposició fotogràfica que es podrà veure a partir d’avui capvespre a l’Espai Ramon Llull de Palma.
Coincidint amb el 30è aniversari de les eleccions de 1977 i de la Diada de l’autonomia, l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB) ha volgut fer un repàs de l’evolució social, econòmica i històrica de Ciutat a través de 246 fotografies. Imatges de les mobilitzacions franquistes, la visita del dictador a la capital l’any 1947 o aspectes de la vida quotidiana dels anys quaranta són el punt de partida d’aquest recorregut, en el qual també prenen una important transcendència les grans transformacions estructurals de Palma.
Javier del Hoyo ha estat el coordinador d’aquesta mostra titulada Palma 1936-1983. Aquesta, però, no és la primera exposició d’aquestes característiques que realitza l’IEB. «Durant deu anys s’han organitzat un seguit d’exposicions que recuperen la memòria de la nostra història més recent», explicà ahir el president de l’IEB, Sebastià Serra, durant la presentació de la mostra. En concret, durant deu anys s’han duit a terme 16 exposicions diferents que han recorregut tant les Illes Balears com el Principat i el País Valencià, i que prenien com a objectiu la divulgació de l’evolució ciutadana.
El repàs històric de l’exposició ciutadana es clou amb l’ambient dels anys 70 i inici dels 80, amb la gran mobilització de la Diada per l’autonomia i la constitució del primer Govern balear. Tanmateix, la història política no n’és l’única protagonista. Les festes de l’Estendard, de Reis, la Beata o personatges populars com Guillem Timoner i Maruja Garcia aporten el caire social a l’exposició, que serà oberta fins al 5 de gener.
Així mateix, un audiovisual de mitja hora de durada repassa, d’una manera més dinàmica, els esdeveniments més cabdals d’aquesta mostra, que ha recuperat imatges de nombrosos arxius, entre els quals el de Casa Vila, Casa Planas, Joan Llompart, foto Castell i Miquel Font.

Les discrepàncies entre la propietat dificulten la venda de Santueri

Diari de Balears Digital 11-12-2007
Fa deu anys el Consell elaborà un pla per restaurar-lo en set anys
Imatge: El castell de Santueri fa molts anys que està enmig de les negociacions, però continua degradant-se.
JOAN SOCIES. Felanitx. La propietat del castell de Santueri a Felanitx està en mans de diferents persones, fet que de moment impossibilita la seva venda. Aquestes discrepàncies han fet anar en orris tots els intents de les institucions per arribar a un acord ja sigui de compra-venda o bé per la creació d’una fundació entre la propietat i les administracions.A finals de la passada legislatura, el conseller insular de Patrimoni, Joan Cerdà, fou el darrer que públicament intentà una entesa sense sortir de les negociacions amb èxit. Així que sembla que la fortalesa felanitxera no acaba de voler recobrar la seva esplendor d’altre temps.
Una de les apostes del dos partits amb més representació a l’Ajuntament de Felanitx, PP (ara al Govern) i el PSOE (a l’oposició) fou la promesa d’aquirir el castell de Santueri, un indret del municipi felanitxer que fa alguns anys que està en boca de tots. Però sembla que tots els contactes són infructuosos, ja que les discrepàncies en la propietat fan molt difícil la intervenció de les administracions.
Però si alguna cosa queda clara de tot aquest procés és que entre una cosa i l’altra el castell va deteriorant-se dia a dia i sobretot d’ençà de la polèmica sorgida per l’espoliació feta per Rupert Spillmann, el ciutadà suís que s’emportà peces cap al seus país i que posteriorment lliurà al Consell de Mallorca.
Això era al 2002, aquell mateix, la propietat del castell i de la finca, que engloba diverses cases de possessió, rebutjaren una oferta multimilionària d’un empresari alemany per adquirir el castell, mai no es va dir la xifra, però superava els 1.400 milions de pessetes.
Aquesta pàgina web sorgeix a la xarxa com la pàgina oficial del castell. Hi podem trobar detalladament tota la història del castell i sembla que està escrita pels propietaris o algú molt pròxim, ja que en un moment diu que d’ençà que fou declarat BIC al 1949, «desde 1967 ¡en casi 40 años! no ha aparecido ni un céntimo de € de subvención».

09 de desembre 2007

Binissalem: GADMA exige al Ajuntament que arregle los caminos públicos

Última Hora Digital 9-12-2007

El alcalde Jeroni Salom explicó que están realizando un estudio sobre estos viales
MARGALIDA RAMIS. El grupo ecologista GADMA exige al actual equipo de gobierno que tome las medidas necesarias para recuperar caminos públicos que están en mal estado o vallados por particulares. El portavoz de GADMA Bernat Fiol explicó que «en Binissalem hay unos tres caminos públicos que a día de hoy están en ese estado, por lo que pedimos al equipo de gobierno que tome una solución lo más rápido posible».
Uno de los caminos públicos que más polémica ha suscitado ha sido el camino de Binigual a Sencelles, al que Fiol se refirió como «uno de los más antiguos, que hace años pedimos que se arregle y para que no pierda su legitimidad como público hemos llevado a cabo algunas actuaciones en el seno del camino».
Además, en referencia a esos caminos públicos, Bernat Fiol explicó que «se trata de una asignatura pendiente del Ajuntament ya que el actual alcalde Jeroni Salom (PP) se sumó a las reivindicaciones de GADMA sobre este tema en la legislatura anterior». Por su parte, el alcalde de Binissalem Jeroni Salom manifestó que «actualmente estamos realizando un estudio de todos los caminos públicos del municipio para poder arreglarlos y que sean transitables».
Por otra parte, Bernat Fiol manifestó que «el Ajuntament debería crear alguna regulación para que no se destruya el patrimonio cultural de rústico, como acequias o pozos», refiriéndose a ese patrimonio que aseguró «no habría equivocaciones si la historia estuviese bien detallada».

08 de desembre 2007

ARCA recrea los texto de sor Isabel de Villena con ‘Ritmes i veus de Nadal’

Última Hora Digital 8-12-2007
C. H.La Sala Gótica de Can Weyler (C/de la Pau 5 de Palma) será escenario, el próximo 14 de diciembre, a las 20.00 horas, y el 16 , a las 18.00, de la representación literario-musical Ritmes i Veus de Nadal, basado en los textos de sor Isabel de Villena, una monja ilustrada, nacida en 1430 y fallecida en 1490, que escribió Vita Christi, un libro biográfico y de contemplación, que incluye los sueños como una manera de explicar la espiritualidad y que habla de las mujeres en relación directa con Cristo. La dedicación a las letras de la autora no es muy frecuente en su época y, sin duda, se ha de enmarcar en el esplendor cultural de la Valencia del siglo XV.
Por sexto año consecutivo, los palmesanos contarán con un montaje sencillo, pero muy trabajado. Un espectáculo, que patrocina el Grup Serra, y que se está consolidando como un clásico dentro del programa cultural de la Navidad. Ritmes i Veus de Nadal constará de dos partes; una masculina y otra femenina. En la primera parte, se representarán los papeles del Emperador, la Sibil·la y los profetas; Isaías, Jeremías y David interpretarán textos con música y voz. La segunda parte será más musical, titulada El Naixement del fill de María, tendrá como protagonista a la Virgen y constará de una lectura y una recreación de los textos de sor Isabel de Villena, acompañados por la música, a cargo de Joan Crespí y la danza de Jayme Altaz. «En este acto se muestra cómo dos damas y dos ángeles visten a la Virgen», señaló Cavaller.
La novedad de este año será la interpretación de los tres profetas. Una interpretación que, como paradoja, llevan a cabo tres actores ciegos: Joan Moreno, Manuel Serrano y Moisés Córdoba, pertenecientes al grupo Sa Boira de la ONCE.
La adaptación de los escritos la ha hecho, año tras año, Ramón Cavaller, autor de la dramaturgia y puesta en escena, quien destacó que todos los escritos se leerán en valenciano ya que «se ha respetado hasta la última palabra de los textos de sor Isabel», afirmó Ramón Cavaller.

Escorca: La ruta de Pedra en Sec s’equipararà al camí de Santiago o la ruta del Quixot

Diari de Balears Digital 8-12-2007

El Consell negocia amb el Govern central la seva inclusió en el catàleg de grans rutes

Imatge: Catalina Julve i Francesc Cladera visitaren ahir el refugi de Son Amer a Escorca.
ELENA BALLESTERO. Escorca. La ruta de Pedra en Sec figurarà als catàlegs de les rutes nacionals d’excursionisme, al costat d’altres coneguts itineraris com el camí de Santiago o la ruta del Quixot, i passarà a promocionar-se a les fires internacionals de turisme. Així ho va explicar ahir la consellera insular de Medi Ambient, Catalina Julve, durant una visita al refugi de Son Amer a Escorca.Julve va explicar que el seu departament vol promocionar la ruta de Pedra en Sec, i així ho va comunicar a la Ministra de Medi Ambient, Cristina Narbona, durant una recent visita a Madrid. «A la ministra, li va semblar molt bona idea equiparar-la a altres rutes nacionals i ara treballam per remetre-li tota la documentació necessària, va dir Julve.
El director insular de Medi Ambient, Francesc Cladera, va avançar que «no serà fàcil aconseguir-ho i, encara que pensam que complim tots els requisits necessaris, la tramitació serà llarga».L’equip de la Conselleria insular de Medi Ambient vol explotar l’atractiu turístic d’aquesta ruta, que compagina el turisme de naturalesa amb la divulgació del patrimoni etnològic de les Illes. Així, la consellera Julve va avançar també que s’està treballant per utilitzar la ruta de Pedra en Sec com un reclam del turisme afí a la caça major, un projecte que encara es troba en fase embrionària i que passaria per aprofitar les poblacions controlades de cabra mallorquina. Precisament la setmana passada la consellera va viatjar al principat d’Andorra, on també s’aposta pel turisme de muntanya, per intercanviar idees sobre aquest projecte.
La ruta de Pedra en Sec ofereix un recorregut de prop de 300 quilòmetres lineals, que van des del terme municipal de Deià fins a Pollença travessant tota la serra de Tramuntana. Actualment disposa d’una xarxa de cinc refugis en actiu: els de Muleta, Son Amer, Pont Romà, Tossals Verds i Can Boi. El Consell treballa, a més, per incorporar a la xarxa gestionada per la institució insular els refugis del Castell d’Alaró i el de Sa Coma d’En Vidal (Estellencs) i per rehabilitar les cases de Sa Trapa, gestionades pel Gob.
La xarxa de refugis del Consell de Mallorca ronda el 90 per cent d’ocupació durant les festes de Nadal assolint així una xifra rècord de reserves.
Encara que l’ocupació descendeix notablement entre setmana, els caps de setmana es dispara la demanda i és que fins ara els senderistes que s’allotgen als refugis del Consell són principalment mallorquins que fan excursions els dies no laborables.
El refugi de la Muleta presenta un 62'08 per cent d’ocupació els caps de setmana de desembre, un 85'10 per cent el refugi de Son Amer, un 39'47 per cent el del Pont Romà, un 94'17 per cent el de Tossals Verds i un 64'84 per cent el de Can Boi.

07 de desembre 2007

Llucmajor: Tomàs necesita 1 millón de euros para poner en marcha el claustro de Sant Bonaventura

diariodemallorca.es 7-12-2007

El proyecto estrella del equipo de Tomàs lleva prácticamente paralizado desde hace medio año

Imagen del acto inagural del claustro el pasado mes de junio.
MARIBEL CAEÑLLAS. PALMA. El proyecto estrella del equipo de gobierno de Lluc Tomàs sigue a la espera de financiación. El vetusto claustro de Sant Bonaventura recuperó esplendor tras la rehabilitación integral al que lo sometió el Ayuntamiento durante casi dos años. No en vano, medio año después, el que preveía ser el centro cultural de referencia en la comarca continúa prácticamente vacío, tal y como fuese inaugurado el pasado 27 de junio. Según explicó el alcalde Lluc Tomàs, el consistorio ha seguido trabajando en la mejora del inmueble, en el que ya se ha habilitado una sala para la exposición de las teules pintades. Se ha procedido también a la dotación de servicios en todo el recinto y aunque algunas dependencias como el auditorio ya dispone de mobiliario, el resto de instalaciones deberán esperar algún tiempo.
Tomàs confía que en 2008 el antiguo complejo franciscano, datado del siglo XVII, pueda entrar en funcionamiento como centro cívico y cultural.
pat El principal obstáculo que debe afrontar la corporación es la falta de liquidez. Según dijo, se necesita 1 millón de euros aproximadamente para la instalación de todo el mobiliario, los equipos informáticos así como las cámaras especializadas para la conservación de los documentos que configurarán el archivo municipal, ahora diseminado en diferentes departamentos y que serán microfilmados para su consulta, entre otras infraestructuras detalló. En este sentido, Tomàs indicó que ya han mantenido contactos con la conselleria de Turismo para que puedan aportar el dinero necesario en el marco del consorcio del Plan de Desestacionalización a fin de que el centro eche a andar a lo largo del próximo ejercicio.
Además de las dependencias anteriormente citadas, el claustro albergará un centro de interpretación centrado en la historia de la comarca, siendo ésta una de las iniciativas más destacadas del proyecto, así como una biblioteca municipal y varias salas expositivas.

Sant Domingo torna de nou al Diocesà

Diari de Balears Diigital 7-11-2007
Xicaranda ha restaurat durant cinc mesos l’escultura originària del convent de Sant Domingo
F.MARÍ. Palma. El 19 de gener de 1837 l’església gòtica del convent de Sant Domingo començà a desmuntar-se peça a peça arran de la desamortització de Mendizabal. Aquell indret, a l’illeta on avui hi ha el Parlament, havia representat durant anys un signe de repressió. Les peces de l’església, ideada per Guillem Sagrera, foren venudes o distribuïdes arreu de l’illa i avui se’n conserven ben poques. Una d’elles és una gran estàtua de Sant Domingo que d’ençà de dimarts es pot tornar a veure al Museu del Diocesà, ara però amb un bon rentat de cara.
El taller Xicaranda ha estat l’encarregat de realizar la restauració de l’escultura. La imatge del Sant Domingo és una peça del segle XVII, obra de Joan Antoni Oms, de pedra calissa amb restes de policroma. Durant cinc mesos, els restauradors del taller ciutadà han treballat en aquesta escultura que es trobava en un estat de conservació bastant deficient. En concret «tenia múltiples pèrdues de suport per tota la superfície a causa d’impactes d’origen desconeguts», explicaren els restauradors. A més, com sol ser habitual en peces d’aquestes característiques, el Sant Domingo no tenia ja les extremitats superiors ni el nas. «La pedra estava molt erosionada, sobretot a les arestes, per les manipulacions incorrectes o canvis d’ubicació de la peça», afegiren.
Així les coses, la intervenció realitzada pels responsables de Xicaranda s’ha basat sobretot en una acció conservadora. Per això, es va realitzar una neteja mecànica i quimíca, a més d’una eliminació de sals solubles i una consolidació de la superfície, per tal de retornar a la pedra la seva consistència original. Durant el trascurs dels treballs, els restauradors optaren per «la no reintergració de les faltes de suport», ja que suposaria ‘falsejar’ bona part de la peça i avui per avui no es disposa de tota la documentació necessària per realitzar la tasca.
A primer cop de vista d’un ull inexpert, la negror de la peça era l’erosió més destacada. «Tota la superfície tenia un dipòsit superficial amb acumulació de pols i d’altres materials aliens a la pedra, com restes de morters d’antigues intervencions, taques d’òxit, etc.», afegiren els restauradors. Ara el blanc ha tornat a la magestuosa escultura d’1'85 metres d’alçada. El trasllat de la peça tampoc no ha estat gens senzilla. Foren necessàries una hora i mitja de treballs per moure l’escultura del taller palmesà fins al Museu Diocesà, on estarà a partir d’ara.