11 de setembre 2008

Un tros de la història de l’aviació

dBalears.cat11-9-2008

Troben al cementeri d’Alcúdia una hèlice del que sembla que és un hidroavió accidentat l’any 1924

No s’ho podia creure. Aficionada a passejar en bicicleta pels voltants del cementeri municipal, Victòria Cànaves, una veïna d’Alcúdia exassistenta de vol, s’adonà fa dues setmanes que allò que semblava que era el pal d’un vaixell utilitzat com una làpida a la part profana del cementeri municipal era realment l’hèlice d’un hidroavió de la Royal Air Force (RAF) accidentat probablement el 1924.

Investigació
A la placa que serveix per unir l’hèlice a l’aeroplà hi ha gravat el nom de Kenneth Cromer Tilman i les sigles de la RAF devora la següent data: 11 de març de 1924. Les sigles de la Royal Air Force avisaren Cànaves, qui immediatament inicià una investigació casolana que la dugué a pensar que la troballa podria tenir un valor històric i patrimonial important. Així, Cànaves ha posat els fets en coneixement de la Federació Aeronàutica de Mallorca i de l’Arxiu Històric d’Alcúdia per tal d’aprofundir en els detalls d’aquest element.
Fins ara tot sembla indicar que es tracta de l’hèlice de fusta d’un aeroplà model Parnall Panther de la firma britànica Parwall & Sons. Un disseny de Harold Bolas construït entre els anys 1917 i 1918, i accidentat l’any 1924.
Quan Cànaves introduí a internet el nom del difunt, comprovà que es tractava d’un militar anglès mort l’11 de març de 1924 com a observador número 7.461 del vol 442 quan s’enlairava del portaavions HMS Argus. Manca encara trobar més documentació que corrobori aquesta primera hipòtesi. Per això, Victòria Cànaves es mostra cauta, tot i que demanarà a les institucions que protegeixin aquest element i que contribueixin a la seva rehabilitació.
Encara manca comprovar el model exacte al qual correspon l’hèlice trobada al cementeri, però tot indica que es tracta d’un Parnall Phanther, atès que aquest és el model al qual, segons les informacions d’internet, morí el pilot anglès Kenneth Cromar. Aquesta circumstància donaria una explicació sobre el perquè s’utilitzà l’hèlice com a làpida.
El Parnall Panther és un aeroplà que pertany a la firma britànica Parwall & Sons, dedicada sobretot a construccions de fusta. El seu dissenyador, Harold Bolas, construí avions per l’Almirallat britànic, especialment l’Avro 504K, un Panther de fuselatge plegable i construcció monobuc. Donaren servei fins al 1924.
Precisament el Parnall Panther, precursor dels hidroavions moderns, fou un dels primers que formaren part de la divisió d’aeronàutica espanyola.
Victòria Cànaves visità ahir l’Arxiu Històric d’Alcúdia per tal de trobar noves dades que puguin corroborar la seva historia, però no aconseguí trobar el nom del mort en el registre del cementeri municipal, potser perquè n’ocupa la part profana.
Cànaves té previst reunir-se avui amb el vicepresident de la Fundació Aeronàutica de Mallorca (FAM), Miquel Buades, amb la intenció d’obtenir nova informació sobre les característiques de l’aeroplà i iniciar junts una investigació més en profunditat. Cànaves informarà també el Departament de Patrimoni del Consell de Mallorca i l’Ajuntament d’Alcúdia per si fos necessari adoptar mesures extraordinàries de protecció d’aquest element, que ara per ara es molt vulnerable.