24 de març 2009

Can Prunera recobra la seva esplendor

dBalears.cat 24-3-2009
Els restauradors treballen en la recuperació de la iconografia ornamental modernista que decora el casal de Sóller. L’immoble es convertirà en un centre d’interpretació del modernisme
M.Díaz/ J.Nicolau . Els restauradors que fan feina per rehabilitar les pintures de les parets i el sostres de Can Prunera, a Sóller, tenen davant seu una delicada tasca per treure a llum la decoració modernista d’aquest casal que, d’aquí a uns mesos, es converirà en un centre d’interpretació del modernisme. Segons l’estudi preliminar de la decoració de Can Prunera que realitzà José María Pardo per encàrrec de la Fundació Tren de l’Art, propietària de l’immoble, algunes d’aquestes obres han patit durant anys els efectes de la humitat, les repintades i els despreniments de guix. És sobre aquesta decoració que cobreix, principalment, els sostres i les parets de la planta baixa i del primer pis, que treballen els restauradors Veselin Dimitrov i Svetla Nikolova, de l’empresa Restaurotec. El seu objectiu principal és que "la història de la casa es mantingui" després de la intervenció i "respectar al màxim la feina dels mestres originals", el nom dels quals es desconeix.
Nikolova comenta que aquests autors hi empraren pintura al tremp –un tremp gras, segons l’informe de Pardo– i que la tècnica pictòrica "tenia molt d’aquarel·lista". Quant als colors, eren "terrosos". Quan alguna d’aquestes iconografies patí desperfectes en el passat es repintà amb esmalt. Mentre anam pujant a les dependències del casal, l’ornamentació va a menys. Hi destaca el recorregut de l’escala de caragol, que queda emmarcat per pilastres rematades per volutes i en les quals no manquen elements vegetals. Però no tot són pintures fetes directament sobre el mur, sinó que els sostres, sobretot a les zones més nobles del casal i també als frisos de les parets, es varen realçar mitjançant relleus de guix també amb iconografies inspirades en la natura.
En aquest programa decoratiu hi abunda la inspiració floral i vegetal, però també la geomètria i la de tipus figuratiu. Sobresurten en aquesta darrera les nimfes que toquen instruments, ubicades al sostre de l’entrada, i les referències a la caça i a la pesca en les natures mortes del menjador. Hi surten perdius, llebres i llagostes marines. La profusió de motius ornamentals a Can Prunera no se circumscriu a les parets i als sostres, sinó que aquesta tasca també queda palesa a les portes, als vitralls, a la marqueteria dels mobles i en terra.
Si bé a l’Estat espanyol el modernisme es decantà per la natura, l’ús d’al·legories sembla provenir de l’art nouveau francès, i això no resulta estrany en un immoble construït en una localitat com Sóller, amb tantes relacions amb França. Però Can Prunera és molt més que la seva acolorida decoració. És tot un conjunt que arranca de l’edifici en si i que viatja per tots els elements ornamentals exteriors i interiores. Tots aquests elements es restauren ara per tornar-los l’esplendor original. D’aquesta manera, el públic podrà comprendre in situ com es plantejava un habitatge modernista.