Diari de Balears Digital 10-7-2007
És el primer cas d’un vaixell d’aquestes característiques que obté el reconeixement
L’Hispania es presentarà oficialment durant la regata de vaixells clàssics de l’agost.
M.T.F. Palma. En la darrera Ponència de Patrimoni que es va celebrar al si de la Direcció de Patrimoni del Consell de Mallorca es va decidir aprovar la declaració de Bé d’Interès Cultural de la balandra Hispania, un classe quinze metres internacional dissenyat per l’arquitecte naval William Fife III i construït, entre 1908 i 1909, a les drassanes Karrpard a Pasaia, a la província de Guipúscoa.
Hi ha una manca de precedents en la declaració com a Bé d’Interès Cultural d’embarcacions d’aquesta naturalesa i tipologia. Fins ara, eren les embarcacions tradicionals com els llaüts els que es declaraven BIC i se salvaven, en moltes d’ocasions, del desballestament. En aquesta ocasió, els tècnics del Consell s’han basat, per dur a terme la declaració, en la documentació aportada per la Real Fundación Náutica, la propietària del vaixell que, a la vegada, organitza la regata de vaixells clàssics Comte de Barcelona que se celebrarà a partir del 15 d’agost en aigües de la badia de Palma.
Segons aquesta documentació, l’Hispania va ser un encàrrec del rei Alfons XIII a William Fife III, que en va dirigir la construcció a les drassanes Karrpard que atenien (varen nèixer el 1905) una nova demanda en el camp de la construcció naval, la relacionada en les embarcacions esportives. De tota manera, l’encàrrec més important que reberen les drassanes fou el de la balanda Hispania per a la Casa Reial Espanyola, pressupostat en més de 100.000 pessetes de l’època.
El prototip va assolir una gran repercussió i èxits tant en les proves nacionals (que just es creaven) com en les internacionals (més consolidades).
Poc després de la construcció de l’Hispania, el duc de Medinaceli, amic del rei espanyol, va encarregar un vaixell igual, el Tuiga, que s’ha convertit en el buc insígnia del Yacht Club de Mònica després que fos acuradament restaurat.
Altra sort va córrer l’Hispania. No va ser fins al 1993 quan la Real Fundación Hispania va adquirir el vaixell, que es trobava al West Mersea, al sud-est d’Anglaterra, reconvertit en casa flotant. L’objectiu de la Fundació, amb seu a Barcelona, no és altre que recuperar l’Hispania per a la navegació i destinar-lo a la formació de joves regatistes i navegants per competir en regates nacionals i internacionals. Està previst que els representants de la fundació facin una presentació del nou vaixell, restaurat a Astilleros de Mallorca, durant el mes d’agost. La fundació ha tingut la sort que se servissin dels plànols originals que han permès dur a terme una restauració i recuperació acurades.
La declaració de Bé d’Interès Cultural presenta, com a principals mesures de protecció, que s’haurà de comunicar a l’Administració Competent qualsevol canvi en la ubicació habitual de l’embarcació, així com qualsevol trasllat temporal fora de l’Illa i qualsevol intervenció que pugui afectar l’objecte.
És el primer cas d’un vaixell d’aquestes característiques que obté el reconeixement
L’Hispania es presentarà oficialment durant la regata de vaixells clàssics de l’agost.
M.T.F. Palma. En la darrera Ponència de Patrimoni que es va celebrar al si de la Direcció de Patrimoni del Consell de Mallorca es va decidir aprovar la declaració de Bé d’Interès Cultural de la balandra Hispania, un classe quinze metres internacional dissenyat per l’arquitecte naval William Fife III i construït, entre 1908 i 1909, a les drassanes Karrpard a Pasaia, a la província de Guipúscoa.
Hi ha una manca de precedents en la declaració com a Bé d’Interès Cultural d’embarcacions d’aquesta naturalesa i tipologia. Fins ara, eren les embarcacions tradicionals com els llaüts els que es declaraven BIC i se salvaven, en moltes d’ocasions, del desballestament. En aquesta ocasió, els tècnics del Consell s’han basat, per dur a terme la declaració, en la documentació aportada per la Real Fundación Náutica, la propietària del vaixell que, a la vegada, organitza la regata de vaixells clàssics Comte de Barcelona que se celebrarà a partir del 15 d’agost en aigües de la badia de Palma.
Segons aquesta documentació, l’Hispania va ser un encàrrec del rei Alfons XIII a William Fife III, que en va dirigir la construcció a les drassanes Karrpard que atenien (varen nèixer el 1905) una nova demanda en el camp de la construcció naval, la relacionada en les embarcacions esportives. De tota manera, l’encàrrec més important que reberen les drassanes fou el de la balanda Hispania per a la Casa Reial Espanyola, pressupostat en més de 100.000 pessetes de l’època.
El prototip va assolir una gran repercussió i èxits tant en les proves nacionals (que just es creaven) com en les internacionals (més consolidades).
Poc després de la construcció de l’Hispania, el duc de Medinaceli, amic del rei espanyol, va encarregar un vaixell igual, el Tuiga, que s’ha convertit en el buc insígnia del Yacht Club de Mònica després que fos acuradament restaurat.
Altra sort va córrer l’Hispania. No va ser fins al 1993 quan la Real Fundación Hispania va adquirir el vaixell, que es trobava al West Mersea, al sud-est d’Anglaterra, reconvertit en casa flotant. L’objectiu de la Fundació, amb seu a Barcelona, no és altre que recuperar l’Hispania per a la navegació i destinar-lo a la formació de joves regatistes i navegants per competir en regates nacionals i internacionals. Està previst que els representants de la fundació facin una presentació del nou vaixell, restaurat a Astilleros de Mallorca, durant el mes d’agost. La fundació ha tingut la sort que se servissin dels plànols originals que han permès dur a terme una restauració i recuperació acurades.
La declaració de Bé d’Interès Cultural presenta, com a principals mesures de protecció, que s’haurà de comunicar a l’Administració Competent qualsevol canvi en la ubicació habitual de l’embarcació, així com qualsevol trasllat temporal fora de l’Illa i qualsevol intervenció que pugui afectar l’objecte.