14 de desembre 2008

Mallorca, Jovellanos i Bayeu

dBalears.cat 14-12-2008

Tres sales del convent de les Caputxines de Palma acull des d’avui i fins al proper dia 11 de gener una mostra de l’Illa en el segle XIX, en la qual va viure el polític i escriptor Gaspar Melchor de Jovellanos, empresonat a Bellver

Laura Acedo . Emmarcada dins els actes organitzats amb motiu de l’Any Jovellanos, el convent de les Caputxines de Palma s’obre al públic per mostrar, a través d’un recull d’una trentena de pintures, l’exposició titulada Fra Manuel Bayeu i Jovellanos a l’alba del segle XIX a Mallorca.
Tres sales donen vida a una mostra presidida pel retrat de Gaspar Melchor de Jovellanos (Gijón 1744 – Vega 1811), cedit per a l’ocasió per l’Ajuntament de Palma, i una fotografia a gran escala del retrat de Tomàs de Verí, gran amic de Jovellanos. Aquestes dues obres es troben a la primera sala amb la qual topa el visitant, l’anomenada del Molí. Sota els retrats, s’hi recullen tres maquetes de les cúpules de la catedral del Pilar de Saragossa, que fra Manuel Bayeu i Subías (Saragossa 1740 – Cartoixa de les Fonts 1809), amic de l’escriptor i germà de l’artista que les pintà, dugué a un Jovellanos empresonat per "fer més agradable el seu captiveri", assegurà un dels comissaris de la mostra, Jaume Llabrés.
Aquest primer espai està dedicat a Jovellanos i la seva aturada forçosa a Bellver i voluntària a Jadraque (Guadalajara), on l’escriptor, malalt de gravetat, féu que el seu secretari reproduís a una saleta les cel·les de Bellver, on l’escriptor havia passat el seu captiveri. Dos dels paisatges que apareixen en aquesta decoració són mallorquins: un del castell de Bellver i l’altre de Porto Pi, que encara es troben a Jadraque.
Aquest primer àmbit vol ser un record del pas de l’escriptor per Mallorca. Per això, la sala ofereix, a més, els retrats dels monarques implicats en la seva detenció i captiveri (Carles IV i Ferran VII), plànols originals de l’Illa en el segle XVIII o un gravat xilogràfic de la cadira i l’escrivania de Jovellanos a Bellver, entre d’altres.

Espai Bayeu
La segona de les sales, la del Mar Vermell, és la dedicada a fra Manuel Bayeu i Subías (Saragossa 1740 – Cartoixa de les Fonts 1809). El frare i Jovellanos coincidiren a Palma durant l’empresonament del primer a Bellver "i es feren molt amics". "Ara, dos-cents anys més tard, es tornen a retrobar a la ciutat que els uní", assenyalà Jaume Llabrés. Aquesta relació fou tan estreta que Bayeu, cunyat de Goya, que havia vingut a l’Illa per pintar les voltes i la cúpula de la cartoixa de Valldemossa, regalà a Jovellanos un seguit de quadres per decorar les estances on estava retingut.
Aquesta és la primera mostra que es fa a Mallorca de Bayeu. En aquest cas, s’exposen una quinzena d’obres, la gran majoria religioses, entre les quals destaca l’autoretrat del pintor.
La darrera sala, anomenada l’Aposentico, repassa alguns dels paratges i personatges de la Palma vuitcentista. La pintura romàntica de Bartomeu Sureda, Joaquim Cabanyes, Joan Mestre i Joan O’Neille mostra una visió "excepcional" de Palma i del seu terme i habitants. Amb la col·laboració del museu de Lluc i les aportacions de propietaris particulars "hem reunit un conjunt d’obres que reflecteixen els paratges que en vida va conèixer Gaspar Melchor de Jovellanos", explicà una de les comissàries de la mostra, Aina Pascual.