30 de maig 2010

Ca´n Ganxo destruït i es Guix en perill


diariodemallorca.es 30-5-2010

Benet Bohigas i Moreno. Palma

Foto: Benet Bohigas

Ca´n Ganxo era un edifici impregnat d´una patina romàntica dins un espai bucòlic. Era obligatori, al tornar a cala Tuent, desprès de visitar la fàbrica d´electricitat, les cases de sa Costera o arribar fins a les cases de Bàlitx d´Avall, recuperar forces, asseguts al graó que feia la petita terrassa de ca´n Ganxo, a l´ombra del gran pi.

Contemplant la mar, l´olivar i els penya-segats dels voltants. Respirar fort, per dur-te´n, dins tu, un poquet d´aquell aire tan pur, assaonat amb partícules de natura verge i salobre de mar, de vegades, embravida. D´aquella casa vora la mar que donava un aire decimonònic al paisatge, no resta més que els meus records. Les fotos que vaig fer, tenen un valor extraordinari, faran que no s´esvaeixin les imatges d´un temps feliç, d´uns moments de relaxació i contemplació, d´un espai ja irrecuperable. Uns éssers humans creen bellesa per a desprès uns altres -en uns ritus de poder, contradicció, negació, incoherència i desgavell- destruir-la sense pudor ni rubor. Trist, trist, trist... decebedor... ca´n Ganxo era la petjada humana que no interferia negativament amb l´entorn natural, tot al contrari, ressaltava la seva bellesa. Amb el temps s´hi havia amarat de la bellesa que l´envoltava i formava part del paisatge com un element natural més. Record quan em varen convidar a passar un cap de setmana a sa Mola, de les cases es gaudeix d´una vista aèria sobre Tuent. Al mati la llum ataronjada, les aigües de la cala d´un groc fort per l´acumulació del pol·len dels pins, i les cases de ca´n Ganxo majestuoses vora la platja amb el gran pi al davant, no ho oblidaré mai.

Si les cases s´haguessin catalogat per part de l´Ajuntament d´Escorca o del Consell de Mallorca, ara ca´n Ganxo estaria salvat, però sembla que ningú ha mogut un dit per salvar-les. Xerrant de moure un dit, ara és el moment que els polítics i la ciutadania facin cas a l´eslògan del Consell de Mallorca "Mou un dit per la serra". Si, moguem tots un dit per la serra de Tramuntana, i no permetem que l´Ajuntament d´Escorca ni el mateix Consell tudin i espenyin la serra permetent urbanitzar es Guix.

Paisatge, etnologia, patrimoni i altres elements únics que han atret des de fa dècades als turistes, que ens donen de menjar i ens fan prosperar, estan cada vegada més malmenats o desapareixen. Que guanya i que perd Lluc, Escorca i Mallorca amb la destrucció del paisatge? La resposta la sabem, ara veurem quins polítics defensen la destrucció. Com diu un altre eslògan, aquest del GOB: "Qui estima Mallorca no la destrueix"

Excursión para conocer la producción de lácteos y la historia de la ´possessió´ de Sant Martí

diariodemallorca.es 30-5-2010

Sesenta personas conocieron ayer Prilac por dentro. Foto: S. S.

S. SANSÓ. PORRERES. La conselleria de Agricultura y Pesca del Govern y la asociación para la revitalización de centros antiguos (ARCA), organizaron ayer la segunda excursión del programa Agricultura, Paisatge i Patrimoni, que les llevó hasta la fábrica de productos lácteos Prilac de Porreres. Unos sesenta fueron los inscritos que pudieron conocer el proceso de elaboración de quesos, helados o yogures artesanales de leche de vaca y cabra.
Inaugurada en 2002, Prilac representó el intento fallido del Govern por unir a todos los ganaderos de la isla para producir, elaborar y comercializar su propia leche y derivados, para así estabilizar los precios que se les pagaban por cada litro que salía de sus explotaciones. Ahora el propiedad privada del grupo Fontanet.
Posteriormente los excursionistas han visitado la possessió de Sant Martí d´Alanzell, en el municipio de Vilafranca. Formada ya en tiempos de dominación musulmana por la unión de distintas alqueries y rafals. Desde mediados del pasado siglo es propiedad de la familia Ferrer de Sant Jordi.

28 de maig 2010

El Museo del Calzado abre el miércoles sin director y con un contenido mínimo

diariodemallorca.es 28-5-2010

El personal estará integrado en la primera etapa sólo por dos funcionarios del Ayuntamiento


J. FRAU. INCA. El Museo del Calzado y de la Piel de Inca abrirá sus puertas al público el próximo miércoles a pesar de que todavía no dispone de director, gerente ni personal administrativo y sólo podrá exhibir una exposición permanente de antigua maquinaria, "modesta", en opinión del alcalde Pere Rotger. La nueva instalación, que ocupa más de 2.000 metros cuadrados en el pabellón principal del antiguo cuartel General Luque y cuya habilitación ha costado 3,8 millones de euros, "ampliará funciones y servicios a medida que se disponga de presupuesto".
El primer edil, que ayer realizó una visita al museo junto a varios de sus regidores, admitió que la falta de presupuesto obligará, en un principio, a ofrecer una versión reducida de lo que espera que sea el museo dentro de unos años, un "homenaje al sector del calzado y de la piel de Inca".
El personal con el que contará el museo al inicio de su andadura estará compuesto únicamente por dos funcionarios del Ayuntamiento que serán trasladados al nuevo equipamiento debido a que el Consistorio no dispone de fondos para contratar a nuevos trabajadores. La entrada a la instalación, de momento, será gratuita.
Rotger apuntó que el próximo paso será la contratación de una "persona cualificada" para que asuma la dirección del museo, por lo que hizo un "llamamiento público" para que los interesados presenten currículums al área de Cultura. Esta plaza se financiará con fondos de la conselleria de Turismo, que aportará entre 80.000 y 100.000 euros anuales este año y el próximo para este fin.
Según el alcalde, el museo "empezará su andadura en serio cuando sea incorporado a la red turística y cultural de Balears" y añadió que, en un principio, "la gestión será totalmente municipal", sin descartar la creación de un consorcio en un futuro.


Los fabricantes estudian su participación



El alcalde Pere Rotger afirmó ayer que ha ofrecido a la Asociación de Fabricantes y Auxiliares del Calzado de Mallorca (Afaca) la posibilidad de que gestione mediante un convenio la tienda y la cafetería del museo, ubicados en un edificio auxiliar en el que por ahora sólo se ha actuado en el exterior.
La idea del Ayuntamiento es que la tienda del museo pueda comercializar productos de calzado y piel fabricados por las marcas de Inca, por lo que el primer edil considera que Afaca es la asociación adecuada para coordinar el punto de venta anexo al museo. "Queremos que Afaca sienta el museo como su propia casa, por lo que le hemos ofrecido la gestión del bar y de la tienda, porque así se daría un contenido comercial a una visita cultural", apuntó Rotger.
Por su parte, la presidenta de Afaca, Aurora Coll, explicó ayer a este diario que "todavía es pronto" para decidir si la asociación participa o no en el nuevo proyecto municipal. Coll alabó el resultado de las obras de habilitación del enorme espacio museístico en el pabellón principal del antiguo cuartel y calificó la nueva instalación de "maravilla".
Sin embargo, la presidenta de Afaca se mostró prudente a la hora de confirmar su participación en la iniciativa debido a que "todavía no se dispone de un proyecto museístico y aún no tiene contenido". Del edificio auxiliar cuya gestión ha sido ofrecida a la asociación, apuntó que "no está terminado ni tiene proyecto de interior", si bien añadió que probablemente la asociación de fabricantes "se implicará en un futuro" en el museo. "Esperaremos un poco más a la espera de conocer el proyecto museístico, así como el futuro director de la instalación", concluyó Coll.

27 de maig 2010

Los arquitectos del Govern redactarán el proyecto de Can Weyler para agilizar las obras

diariodemallorca.es 27-5-2010

M. ELENA VALLÉS. PALMA.
La presidenta del Consell, Francina Armengol, y el conseller de Vivienda y Obras Públicas del Govern, Jaume Carbonero, firmaron ayer un convenio de colaboración en virtud del cual los arquitectos del Govern redactarán el proyecto de rehabilitación de Can Weyler, un edificio que ha podido adquirir la institución supramunicipal gracias a las inversiones estatutarias del año pasado.
Así las cosas, se agilizan los trámites (ya que no se abre un concurso público), "y avanzan los trabajos para que no se paren en ningún momento", explicó Armengol, quien aseguró que este proyecto no peligra con el tijeretazo del Gobierno porque los tres millones y medio que tiene para comprar y reformar el casal gótico "ya los tenemos en las cuentas de la institución". Por otra parte, justificó este proyecto en tiempos de crisis porque "el turismo cultural es un modelo de economía que está lejos de los excesos cometidos".

26 de maig 2010

Santa María: El Obispado «sigue estudiando» la reforma de la iglesia del convento

Última Hora Digital 26-5-2010

El edificio, que fue declarado Bién de Interés Cultural, sigue deteriorándose

El Obispado de Mallorca mantiene paralizada la rehabilitación de la iglesia del convento de los Minims de Santa Maria, un bien arquitectónico de máximo interés cultural al que el paso del tiempo ha deteriorado gravemente y que necesita ser reformado con urgencia.
Aunque este periódico no consiguió ponerse en contacto -pese a intentarlo reiteradamente- con el vicario general Lluc Riera, que asumió personalmente el asunto, fuentes del Obispado manifestaron al respecto que «seguimos estudiándolo».
El conjunto arquitectónico del convento de los Mínims, que fue declarado Bien de Interés Cultural (BIC) en 1962, es propiedad de la familia Conrado de Villalonga, pero el uso del templo está cedido a la Iglesia mientras el espacio se siga utilizando para el culto religioso. Esta parte, la iglesia, es la que se encuentra en un avanzado estado de deterioro: la humedad, las goteras y las grietas se han apoderado de ella.
Hace poco más de un año incluso se produjeron desprendimientos sobre el presbiterio, lo que obligó a instalar unas redes de protección. Las manchas de humedad son igualmente visibles en los muros de la nave central y en la sacristía.

Subvención
El Govern concedió una ayuda de unos 700.000 euros para rehabilitar el templo, pero la parte del dinero que debe aportar el Obispado sigue sin llegar. El proyecto de reforma también lleva años redactado.
La familia Conrado de Villalonga ha manifestado su intención de «facilitar al máximo» a la Iglesia la reforma del edificio, incluso «colaborando económicamente».

25 de maig 2010

Jaume Franquesa publica un extenso estudio sobre la evolución de Sa Calatrava

Última Hora Digital 25-5-2010

El estudio, publicado por Documenta, fue realizado por el investigador entre los años 2002 y 2006

Dejadez patrimonial, boom inmobiliario y especulativo, envejecimiento de la población, participación ciudadana, conflictos vecinales. Éstos son algunos de los elementos que configuran la tesis doctoral del antropólogo catalán Jaume Franquesa sobre la barriada palmesana de Sa Calatrava y que ahora se presenta con el título Sa Calatrava mon amour.
La editorial Documenta saca a la luz el trabajo que Franquesa realizó entre 2002 y 2006 en Palma, y que mañana se presentará al público en Can Alcover, a las 20.00 horas.
Para adentrarse de pleno en la fisonomía física y social de la emblemática barriada, Franquesa se alojó durante sus años de estudio en una casa de la zona. «Así fue cómo profundicé en la idiosincracia de este lugar tan activo durante los años setenta con sus movimientos vecinales y que, en los noventa, se convirtió en el punto de mira de las macroinversiones urbanísticas», explica el autor, quien aclara que «en un principio, las políticas de la Administración se dirigieron hacia una vertiente social hasta que, progresivamente, se convirtieron en una política urbanística contra aquéllos que vivían allí».
Franquesa encaja su estudio dentro de la contradicción entre «la ciudad como espacio de vida y la ciudad como mercancía», un proceso que hemos vivido y vivimos desde el llamado boom urbanístico.
El antropólogo deja claro que la degradación de la zona en los años sesenta y ochenta «requería una inversión» y que ésta fue reclamada por sus vecinos. «Compradores e inversores se abalanzaron sobre el centro histórico de Palma atraídos por su calma y belleza; cuando Sa Calatrava no era nada calmada», aclara el autor.
Mención especial también recibe la preservación de su patrimonio histórico. «El patrimonio que, en principio parece un fastidio para los constructores, se convierte de repente en un elemento que hay que poner en valor», ejemplo de aquella ‘calma y belleza' mencionada anteriormente. El objetivo es «que las zonas remodeladas incrementen su valor», apunta al autor en el primer capítulo del trabajo, aunque eso pueda suponer «la sustitución de unos residentes por otros más ricos».

24 de maig 2010

Del Estudio General Luliano a la Universidad Literaria

diariodemallorca.es 23-5-2010

BARTOMEU BESTARD (*) Los Estudios Generales fueron aquellos centros de estudios de origen medieval fundamentados bajo la sola autoridad del Rey, por lo que las titulaciones que expedían sólo tenían validez en los territorios del monarca. Frente a estos Estudios Generales estaban las Universidades, las cuales dependían del Papa, cuya autoridad se ejercía per Universum orbem et ubique terrarum. La fundación de la universidad mallorquina, que se conoció como la Universidad Literaria, presenta dos épocas marcadas, precisamente, por su condición inicial de Estudio General, durante el siglo XV, y su conversión en Universidad Pontificia en la segunda mitad del siglo XVII. Para el caso de Palma, cabe decir que a la denominación de Estudio General se añadió la de ´luliano´, por seguir las doctrinas del patriarca mallorquín Ramon Llull.
La influencia del ´doctor iluminado´ en la historia del pensamiento en Mallorca siempre fue formidable. Después de su muerte, ni dentro ni fuera del reino insular se dejó de enseñar su doctrina. Desde un principio, su pensamiento gozó de la simpatía y adhesión de las clases acomodadas de la isla, las cuales procuraron sus enseñanzas en escuelas e iglesias. Entre las personas que con su celo y dinero ayudaron a difundir el lulismo en Mallorca, descuellan dos damas de rimbombante alcurnia: Beatriu de Pinós y Agnés de Pax.
La primera destacó por su gran inteligencia, admiración y estudio del beato. Esta gran señora, al quedar viuda, se retiró del mundo y se empeñó en que se enseñase la doctrina del sabio mallorquín. Creó una cátedra luliana en la casa que coronaba la montaña de Randa y también fundó, con la misma intención, un beneficio en la capilla de Nuestra Señora de Montesión. Fueron patronos de dicha fundación los jurados de la Ciudad y Reino de Mallorca. Murió doña Beatriu en 1482. Sus restos descansan desde entonces en la Catedral, en un bello sarcófago de piedra blasonado con sus armas. Por otro lado, en 1485, otra dama mallorquina, doña Agnès de Pax, dotó con 100 libras en censales otras escuelas de doctrina luliana. En su testamento facultaba como maestro al prestigioso lulista Pere Daguí. Las cátedras creadas por estas dos señoras pueden ser consideradas las bases fundacionales del Estudio General Luliano.
El proyecto de creación de un Estudio General fue incoado en 1483 por el Gran i General Consell de Mallorca con la finalidad de evitar que los naturales de la isla tuviesen que embarcarse hacia el continente para graduarse. Por ello se solicitó al rey Fernando un privilegio por el cual se autorizase a los jurados del Reino a erigir un Estudio General. El monarca accedió y ordenó que se crease uno con las mismas características que el que había en Lérida. Equivocado está quien piense que al otorgar el rey este privilegio ya se tuvo hecho el Estudio General, antes al contrario, la formación de esta institución fue lenta y laboriosa.
La primera sede principal del Estudio General Luliano estuvo en Montesión. Los jurados querían unificar allí las enseñanzas repartidas por la ciudad. En 1561 los jurados cedieron a la Compañía de Jesús las casas de Montesión, por lo que el Estudio General se tuvo que trasladar a la escuela que había fundado hacía casi cien años Beatriu de Pinós, cerca de la Seu, donde aún hoy se encuentra.
A cuentagotas se iban fundando las cátedras mediante donaciones testamentarias. Por ejemplo, en 1620, el patricio Gabriel Riera en su testamento instituyó tres cátedras, de teología y arte "para evitar a los hijos del Reino que quieran graduarse el peligro de embarcarse para ir a las universidades de España expuestos al naufragio, al cautiverio y gastos que perjudiquen su hacienda". Entre las personas que ocuparon cátedras del Estudio General sobresalieron figuras señeras de nuestra cultura: el ya citado Pere Daguí; su discípulo Arnau Descós; Bartomeu Caldentey —que junto a Calafat hicieron funcionar la primera imprenta de la isla—; Joan Cabaspre, reconocido lulista; Nicolau de Pax, hombre de confianza del cardenal Cisneros y que acabó de catedrático en la Universidad de Alcalá; Esperandéu Espanyol, sobrino de la fundadora Agnès de Pax; Gregori Genovard; Antoni Bellver, a quien Felipe II encargó un índice de las obras de Ramon Llull para luego pedírselas a los jurados del Reino con la intención de integrarlas en su colosal y especial librería del Escorial. A pesar de contar con tan selecto profesorado, la mayoría de la juventud mallorquina no acudía al Estudio General para obtener el graduado, pues seguía prefiriendo salir de la isla. Ello era debido a las limitaciones jurisdiccionales monárquicas de la institución académica. Obteniendo el grado en una universidad pontificia se extendía considerablemente la validez de las titulaciones.
Esta pega no pasó desapercibida a los jesuitas —que ya tenían su colegio en Montesión y, por supuesto, el visto bueno pontificio—, que en 1626 solicitaron a Felipe IV privilegio para conferir grados en su colegio, solicitud que fue aprobada por el monarca ese mismo año. La reacción de los jurados del Reino fue inmediata, pues barruntaban la ruina del Estudio General. Finalmente, tras un pequeño rifirrafe entre los jesuitas y los jurados, se llegó a un acuerdo conviniendo que se pediría el indulto pontificio para el Estudio General y posteriormente las cátedras de Teología escolástica, de Montesión, pasarían a ser leídas en el Estudio General, mientras que las escuelas de Gramática quedarían en el centro de los jesuitas. Finalmente, el 17 de abril de 1673, gracias al Breve aprobado por Clemente X, el Estudio General se convertía en la Universidad
Literaria y Pontificia.

Noves perspectives per a Son Fornés

dBalears.cat 24-5-2010

Francesc Antich en visita el jaciment i declara la intenció de construir una residència per a arqueòlegs i investigadors


Núria Martí. El president de les IllesBalears, Francesc Antich, va visitar ahir dematí el jaciment i les possessions de Son Fornés, a Montuïri. Quan era allà, es comprometé a cercar una solució futura per a aquest talaiot i, sobretot, per a les cases, propietat de l'Ajuntament montuïrer. Concretament, el president va informar que el museu del jaciment, que actualment està ubicat dins el municipi de Montuïri, podria traslladar-se dins la possessió de Son Fornés i que es podria arribar a convertir en una residència per a arqueòlegs i investigadors que hi facin feina. Aquestes declaracions animaren el portaveu del PSIB a Montuïri, Guillem Mas, que declarà com "si això realment fos possible representaria per a un poble com Montuïri, un gran impuls econòmic i turístic".

Les cases de Son Fornés estan actualment, digué Mas, "en un estat molt precari i en bona part en runes", per la qual cosa seria ben necessària "la creació d'una comissió que coordinàs el projecte i també cercàs recursos".
Així, segons Mas, que el Govern d'Antich mostri la intenció de col·laborar en aquest projecte "ens permetria accedir i optar a noves ajudes i/o convenis amb la Unió Europea que ens serien molt positius".

El jaciment arqueològic de Son Fornés està situat a uns dos quilòmetres i mig de Montuïri i l'estan escavant des de fa més de 35 anys. Actualment hi ha 3 hectàrees de terreny al descobert i s'hi han trobat amplis vestigis.
Durant aquest darrer any, el jaciment ja ha inclòs un progressiu procés de museïtzació i poder traslladar les restes trobades fins a aquest punt seria una passa important per al seu futur.

22 de maig 2010

La Biblioteca de Cort se actualiza con una rehabilitación «necesaria»

Última Hora Digital 22-5-2010

N.Jiménez. Palma. Desde el pasado día 10 está a disposición de los usuarios la puesta al día de la Biblioteca Pública Municipal de Cort, que durante dos semanas ha sufrido una restauración «necesaria» y que pretende «mejorar su estética y servicios», pero al mismo tiempo «conservar el espíritu del recinto», explica Nanda Ramon, regidora de Cultura del Ajuntament. Entre las principales novedades se encuentran la instalación de un espacio multimedia y otro de consulta de prensa.
Con un presupuesto total de 30.000 euros, las obras «eran una necesidad, estaba anticuada», subraya Antònia Amengual, directora general de Patrimoni. «La rehabilitación da solemnidad a la Biblioteca, le hace más elegante, abierta y popular».
Ángel Juncosa, elegido por su «experiencia y buen gusto», ha sido el encargado del proyecto, que otorga a la sala un aspecto más dinámico y luminoso, con una estética que, sin perder su aire barroco, llama la atención.
La lámpara central, que data de 1935, y las mesas, «típicos bufets mallorquines», han sido restauradas con mucho cuidado. A esto le han sumado unas sillas de catálogo diseñadas por el artista Rafael Moneo. Según la regidora, «pensamos que éstas recogen la funcionalidad y la estética que precisa la Biblioteca», y son en color mostaza y chocolate.
La Biblioteca, que recibe una media de entre 100 y 200 usuarios cada día, está especializada en material local, con un fondo histórico sobre Ciutat con más de 40.000 volúmenes registrados en su haber, y otro de préstamos con libros sobre ciencia, letras y demás ramas de estudio.
También cuenta con un archivo fundacional con obras que datan de los siglos XVII y XVIII, además de publicaciones periódicas del mismo periodo.

ART: se deroga la constitució de Mallorca

dBalears.cat 19-5-2010

Trencadissa. Miquel Àngel March

Quan a les darreries del 2004 el ple del Consell Insular (amb els vots de PP i UM) , aprovava definitivament el Pla Territorial de Mallorca, la presidenta d’aquesta institució va dir una frase tan exagerada com sorprenent. Acabam d’aprovar - va dir més o manco- un Pla que és com la Constitució de Mallorca.

Aquell pla mantenia, en la quasi seva totalitat, el planejament urbanístic vigent i hi afegia les Àrees de Reconversió Territorial, una excusa per seguir creixent, posant taques de sòl edificable damunt el mapa de Mallorca, a terrenys que fins aleshores eren rústics.

Però avui s’ha anuciat una cosa, on el que abans era blanc, ara és negre. La veritat és que tot plegat és una exel·lent notícia. El fet d’eliminar les ART constitueix, a més d’un compromís electoral de l’esquerra, una de les poques decisions, en matèria territorial, on l’esqurra i la dreta s’han posat d’acord. I això és motiu de celebració, sempre i quan, aixo si, s’acabi aprovant definitivament.

En defintiva el territori hi ha guanyat i la sostenibilitat també. L’única cosa que hi desentona amb tot aixó, és que Es Guix per ara hi perd. Mentre s’eliminen 400 ha de sòl ediifcable, se manté la possibilitat de seguir construint xalets i apartaments a devora Lluc, al mateix cor de la Serra. El resultat : ART 10, Es Guix 0.

No en queda res, de can Ganxo


dBalears.cat 21-5-2010

Costes enderroca l’edifici de Tuent en només mitja hora sense que la propietat no ho pugui evitar. L’ordre la firmà Jaume Matas el 2001


Moment en què les màquines comencen a esbucar la casa de Can Ganxo. Foto: M.À.C.


L'edifici de can Ganxo de Tuent ja ha passat a la història i ahir dematí va quedar reduït a un munt d'escombraries en només mitja hora i en compliment de la Llei de costes.

Es culmina així, almenys pel que fa al polèmic enderrocament, un litigi iniciat l'any 2001, quan el llavors ministre de Medi Ambient, Jaume Matas, dictà una ordre emparant-se en la llei esmentada. Després que dijous es reprenguessin les tasques de demolició -interrompudes per ordre judicial el novembre passat- i tot i els intents desesperats de la propietat per paralitzar-ne una altra vegada les obres, ahir dematí a les 8 les màquines entraven dins el solar, ja delimitat, i en procedien a la demolició.

En menys de mitja hora, el vell edifici construït en la dècada dels anys 30 del segle XX es convertí en un munt d'enderrocs. Les màquines no tingueren cap dificultat per tirar en terra un casal sòlid però edificat amb blocs fabricats amb arena i còdols de la mateixa platja. Els camions de Tragsa començaren també a transportar els enderrocs als abocadors, la qual cosa suposa un cost que, afegit al de la demolició pròpiament dita, Costes valora en més de 300.000 euros, que pretén cobrar als propietaris.


Aquests ni tant sols pogueren assistir ahir dematí a l'enderrocament, ja que no se n'havia anunciat l'hora i fins dijous encara pensaven que ho podrien aturar. Va ser una demolició ràpida, que deixà la cala de Tuent en el mateix estat que devia tenir a principi del segle XX. Un vell pi blanc sembrat (o crescut) devora la casa i segurament coetani és l'únic testimoni que queda del paisatge que els mallorquins d'aquesta generació han conegut de la cala. Ahir hi havia poca gent, únicament alguns veïns i treballadors que arribaren fins a la platja, la majoria quan la feina ja estava quasi acabada.

La copropietària de can Ganxo, Florentina Mora, visiblement afectada però ja més tranquil·la, assegurà per telèfon a dB que "la batalla jurídica amb Costes no ha finalitzat ni prop fer-s'hi, ja que no renunciarem als nostres drets, tot i que la casa ja no hi sigui". Mora no es desplaçà a Tuent per veure com desapareixia per a sempre l'edifici.

21 de maig 2010

Les ART i el Guix

dBalears.cat 21-5-2010

Miquel Àngel Llauger. Al proper plenari del Consell de Mallorca hi haurà dues votacions d'importància cabdal: la de les Àrees de Reconversió Territorial i la del Guix. La primera ja té el resultat anunciat: les ART seran eliminades amb els vots del Bloc, del PSOE i del PP (ordenats segons la convicció amb què han defensat històricament la supressió d'aquestes operacions de creixement urbanístic). És una notícia excel·lent: els actuals governs, navegant per les difícils aigües de la minoria parlamentària i de la crisi econòmica, segueixen prenent decisions en favor de la protecció del nostre territori.

Al mapa, els avanços del verd sobre el gris comencen a fer una suma ben apreciable: les ART que desapareixen (la fabulosa transformació d'una vella vaqueria en milers de places residencials i turístiques a Campos, per exemple) s'afegeixen a allò que va protegir la llei 4/2008 (Muleta, Cala Blanca, Cala Marçal, Cala Carbó, entre d'altres), a altres iniciatives de protecció fetes des del Consell (Son Real) i a la coratjosa actuació en defensa de Son Bosc.

Més incerta és la votació pel que fa al Guix. L'equip de govern del Consell defensa suprimir la urbanització. El PP ha rebaixat la seva posició inicial (reducció de la superfície, unifamiliars en lloc de plurifamiliars), però continua defensant que es faci una nova urbanització al cor de la Serra que volem que sigui Patrimoni de la Humanitat pels seus valors naturals. Unió Mallorquina se situa en una posició que només es pot explicar com a resposta irada contra l'equip de govern: no garanteix el seu suport a la proposta de protecció a la qual inicialment es va sumar. És a dir: volien protegir el Guix, però, ofesos perquè Bloc, PSOE i PP han pactat l'eliminació de les ART, canvien d'idea i podrien acabar permetent que es creï un nou nucli de població al costat de Lluc. Que la nostra marededéu moreneta els perdoni.

Del conjunt de les posicions en relació a les ART i al Guix en podríem fer l'exercici de fer una classificació dels partits de les Illes Balears segons el seu compromís amb la protecció del territori. Les dues forces polítiques de l'equip de govern del CIM lideren la classificació, ja que donen suport tant a l'eliminació de les ART com a la protecció del Guix.

Per al desempat, hem de recórrer al goal average de les posicions històriques d'un i altre respecte de les ART: els que varen voler salvar el pacte amb UM a canvi d'un bon grapat de camionades de ciment a Campos (és a dir, el PSOE), enfront dels que es varen plantar davant la proposta (és a dir, el Bloc, que guanya la competició).

La sorpresa arriba en les posicions tercera i quarta de la taula: ara mateix, el Partit Popular, que se situa a favor de la protecció en les ART però no en el Guix, passa per davant d'Unió Mallorquina, que s'instal·la en la lògica de sempre de la urbanització tant en un assumpte com en l'altre. Així estan les coses: potser encara es mogui alguna peça, i puguem aconseguir el doblet.

El Consell permetrà 27 xalets al Guix si UM no ho impedeix

dBalears.cat 21-5-2010

El PP vol reduir la urbanització de la Serra. PSOE i Bloc en defensen la protecció total, però són minoria. Tot és en mans dels de Melià, que no s’hi pronuncien


Quim Torres. El Consell permetrà fer 27 xalets al Guix (Escorca), en plena serra de Tramuntana, si UM no ho impedeix en el ple del proper tres de maig. PSOE i Bloc, que no tenen majoria, votaran a favor de la protecció definitiva de la zona i el PP, en contra. Si UM se n'absté o vota amb el PP, s'aixecarà la protecció i quedarà en vigor el projecte d'urbanització anterior, que té llicència de l'Ajuntament d'Escorca (PP) i que permet construir plurifamiliars (pisos i adossats) a 5,5 hectàrees i aixecar la població d'aquest punt fins als 540 habitants (ara són 54).

Si això passa, el PP ja ha anunciat que, en lloc de la macrourbanització, hi proposarà una reducció considerable. De les 5,5 hectàrees urbanitzables es passaria a 3,3 (les altres 2,2 serien protegides com a ARIP boscós), no es permetria fer-hi plurifamiliars i just s'hi autoritzarien 27 unifamiliars per a 81 habitants més. Perquè la proposta del PP prosperàs, bastaria l'abstenció d'UM, ja que PSOE i Bloc hi votaran en contra.

Tot és en mans del partit de Pep Melià que, de moment, no s'hi pronuncia. UM votà ara fa dos anys a favor de la protecció del Guix i rebutja la construcció de la macrourbanització prevista, però no es vol pronunciar sobre la proposta del PP.

El president del PP balear, José Ramón Bauzá, presentà ahir la iniciativa que els populars duran a ple com a moció i que, si UM no ho evita, serà la que s'acabarà aprovant i aplicant. Ho va fer acompanyat del portaveu del PP al Consell, Jaume Font, i del batle d'Escorca, Toni Gómez (PP). Tots tres defensaren que el PP no pot renunciar a la consideració del Guix com a urbà perquè, segons ells, els terrenys tenen aquest reconeixement des de l'any 1968. A més, el Consell ho reconegué l'any 1993 quan aprovà les normes subsidiàries d'Escorca i, recentment, també avalaria això un informe jurídic de la institució. El batle insistí que la urbanització del Guix és vital perquè el municipi no té altre punt per on créixer.

PSOE i Bloc rebutjaren ahir la proposta del PP, perquè "ningú no entendria un nou poble enmig de la serra de Tramuntana" i perquè és "incompatible" amb la candidatura de la Serra com a Patrimoni de la Humanitat. Joana Lluïsa Mascaró (Bloc) afirmà que Escorca pot créixer per Son Massip i la presidenta del Consell, Francina Armengol, confià que UM sigui "coherent" i mantingui el vot favorable a la protecció de fa dos anys.

En Cala Tuent: UM lamenta el derribo de Can Ganxo


elmundo.es 21-5-2010

La dirección general de Costas ha ejecutado la orden de derribo Se trata de una casa construida a finales del siglo XIX


Unió Mallorquina (UM) de Escorca ha lamentado este jueves muy profundamente la reanudación del derribo de la "emblemática" casa de "can Ganxo" de cala Tuent, construida a finales del siglo XIX, por parte de la dirección general de Costas.

A través de un comunicado, la formación nacionalista califica el hecho de "triste" puesto que se pierde una "oportunidad única e irreversible" de poder ofrecer a los vecinos de cala Tuent, a los residentes del municipio y a los turistas unos servicios básicos.

"Lamentamos también -señala el comunicado- que se haya confundido a la opinión pública de manera deliberada al poner al mismo nivel esta construcción de finales del siglo XIX con los apartamentos de ses Covetes o los chalés de Llucalcari".

Desaparece parte de la entrada de una ´possessió´ protegida

diariodemallorca.es 21-5-2010

ARCA exige a Cort que recupere el elemento patrimonial y lo restituya

R. GALÁN. PALMA. La asociación para la protección del patrimonio, ARCA, denunció ayer la desaparición de parte del portal forà de la possessió de Son Fuster, es decir, del dintel de la puerta que da acceso al patio de la tradicional construcción, que está protegida y pertenece a Cort. El Ayuntamiento desconocía dicha desaparición y, por tanto, quién se había llevado este elemento patrimonial, tal como explicaron a la entidad proteccionista.
ARCA exige su recuperación y restitución inmediata, debido a que forma parte de las casas de Son Fuster, documentadas desde el año 1560 y posteriormente reformadas en el siglo XVIII. El dintel recién desaparecido es de piedra y en el centro presentaba una curiosidad, "cuatro baldosas que dibujaban el anagrama de Jesús (IHS)", según especificó ARCA.

Catalogación

Durante los últimos meses de 2009, la citada asociación elaboró un trabajo de catalogación de las possessions de Palma, entre las que estaba el conjunto de las casas de Son Fuster, que se incluyó junto con otras 76 construcciones de la zona rural de Palma. Posteriormente, para preservarlas mejor, Cort aprobó una suspensión de la concesión de licencias de obra y demolición.
Por otra parte, ARCA denunció en 2006 la "desafortunada" rehabilitación que se efectuó y que causó una "desconfiguración" que hizo perder a la possessió municipal su carácter emblemático como ejemplo de la arquitectura rural.

19 de maig 2010

Acord per la promoció del turisme cultural sostenible

dBalears.cat 19-5-2010

La cadena Tryp Hotels i la federació d'Amics dels Museus signen un acord per facilitar el gaudi del patrimoni local


La cadena hotelera Sol Meliá, a través de la seva marca Tryp ha subscrit avui un acord de col·laboració amb la Federació Espanyola d'Amics dels Museus (FEAM) per dinamitzar i promocionar el patrimoni local, en el marc de la seva política de sostenibilitat, a través d'un programa de coneixement i foment de l'oferta cultural als establiments de la marca urbana TRYP. El conveni, firmat avui pel vicepresident de la companyia, Sebastià Escarrer, i per la presidenta de la Federació, Ana Luisa Delclaux, preveu la posada en marxa d'un programa pilot a tots els hotels Tryp a Madrid amb diverses àrees d'actuació.

La primera d'aquestes consisteix en la sensibilització i en la creació d'una plataforma "perquè els hotels siguin una escola de ciutadania en aquest sentit", ha destacat Escarrer, que ha subratllat la importància de conscienciar els col·laboradors dels hotels del seu paper en la defensa i difusió del patrimoni local i d'un turisme sostenible. El segon punt clau és fomentar la relació entre els diferents agents turístics i culturals locals. A més, es planeja millorar el coneixement de l'oferta cultural local a través de visites personalitzades i formació adequada.

L'acord conté iniciatives destinades a promocionar i difondre l'esmentada oferta. Creació d'informació específica per als visitants amb recomanació de visites, dades bàsiques de cada Museu, horàries, gestió d'entrades, etc. i per últim un acord de patrocini de la federació. Aquestes mesures es desenvoluparan inicialment a Madrid i aniran estenent-se a altres ciutats amb noves iniciatives que recolzin els seus objectius i redundin en els beneficis que obtenen els clients dels hotels i els Amics dels Museus.

El conveni, subscrit precisament el 'Dia Internacional dels Museus', ve a reforçar el compromís de la companyia en el desenvolupament d'un turisme responsable i sostenible, treball que constitueix un dels pilars de l'estratègia actual de Sol Meliá i que li ha valgut la certificació de primera 'Companyia Hotelera de la Biosfera' per l'Institut de Turisme Responsable, avalat per l'UNESCO. "El patrimoni cultural espanyol és un avantatge competitiu que hem d'aprofitar per liderar el sector, apostant per fórmules més innovadores i sostenibles," ha conclòs Escarrer.

Amigos del obispo Teodor Úbeda mantienen vivo su recuerdo

Última Hora Digital 19-5-2010

Acto de la Fundació Amics del Patrimoni en memoria del prelado

M.González. Coincidiendo con el séptimo aniversario de la muerte del obispo de Mallorca Teodor Úbeda, la Fundació Amics del Patrimoni celebró ayer un sencillo y emotivo acto en recuerdo del prelado, en el que participaron amigos suyos y que se cerró con un concierto de la Schola Gregoriana de Mallorca.
El primero en intervenir fue el canónigo Joan Bestard, quien resaltó los rasgos de un hombre al que consideró «un amigo y un maestro en el campo humano y pastoral».
Bartomeu Català, presidente de Projecte Home, recordó anécdotas compartidas, confirmó, como casi todos los que intervinieron, la gran capacidad de trabajo del obispo de Ontinyent y confesó que «siempre me impresionó de él que era muy hombre y muy creyente».
La visión que aportó Damià Pons, senador por Balears, fue más «la de un ciudadano», y desde esa mirada valoró su aportación a la Iglesia de Mallorca y agradeció algunas de sus actuaciones durante su etapa como conseller de Educació.

Ortodoxos
Arximandrita Makary, máximo representante de la Iglesia Ortodoxa en el Estado español y Portugal, no quiso faltar al homenaje a un hombre que «acogió a una iglesia que no era la suya» y ayudó a que creciera en la Isla. «Fue él quien me dijo que los ortodoxos de Mallorca necesitaban un pastor y propuso la que hoy es nuestra parroquia, Santa Catalina de Siena».
También la ex alcaldesa Catalina Cirer y el sacerdote Andreu Genovart compartieron recuerdos y vivencias con el obispo.
El actual prelado, Jesús Murgui, cerró el acto afirmando que «Teodor Úbeda se transfiguraba en Ontinyent» y que «con él mantuve una relación muy fuerte durante algunos años -fui rector suyo en la parroquia de Ontinyent- y compartimos cosas importantes, como la cuna de nuestra formación».
Úbeda fue obispo de Mallorca durante más de 30 años. Natural de Ontinyent, murió a los 71 años y descansa en la Capella de Sant Pere de la Seu.

La Seu embelleix el llegat Gaudí-Jujol


dBalears.cat 19-5-2010

La ponència tècnica de Patrimoni aprovà ahir la restauració i la neteja del mural ceràmic de la capella Reial de la Catedral. L’obra fou realitzada pels dos mestres catalans entre 1908 i 1909

El mural ceràmic i de ferro amb elements de natura presideix el fons de la capella Reial. Foto: Joan Torres

La intervenció ceràmica d'Antoni Gaudí i de Josep Jujol a la capella Reial de la Seu tornarà a lluir un segle després de la seva col·locació. La ponència tècnica de Patrimoni donà ahir el vistiplau al projecte de conservació i de restauració del mur ceràmic. El taller Xicaranda ha estat l'encarregat de realitzar el pla d'actuació, que també gaudeix de l'informe favorable de la UIB. La restauració se centrarà principalment en la neteja dels elements ornamentals i en la consolidació d'altres punts de l'absis de la capella. Entre aquests destaca, a més de la decoració ceràmica d'estil clarament gaudinià, la càtedra episcopal, els relleus de ferro daurat del mur i els policromats, que amb el pas dels anys han agafat brutor.

Els colors d'aquests es veuen avui més deslluïts, destacà ahir el director insular de Patrimoni, Gabriel Cerdà. També la pedra de la càtedra està molt bruta. Pel que fa als grafits, el treball de l'equip de Xicaranda es concentrarà a l'interior de la seu episcopal, al respatller de la qual s'han localitzat alguns esbossos de peixos i vaixells fets pels artistes catalans. Cal sumar-hi, així mateix, la consolidació de les parets, que són les que aguanten els diferents elements i que formen una unitat ornamental.

Problemes estructurals

"És una intervenció amb certa dificultat a la qual s'ha d'afegir la col·locació de les bastides per poder tirar-la endavant", explicà l'aparellador del Bisbat, Bartomeu Bennàssar. Així les coses, abans d'iniciar l'actuació s'haurà de fer un estudi sobre com col·locar aquestes estructures, ja que "no es poden fixar als costats perquè el cadirat del cor és buit", precisà el tècnic. Caldrà realitzar un estudi de com enretirar els bancs laterals per fixar les bastides, indispensables per dur a terme la restauració.

Per la seva banda, el director insular de Patrimoni apuntà que la proposta s'aprovà ahir en dues prescripcions referides a les zones daurades, on "s'han d'evitar reintegracions mimètiques". Cerdà indicà també que aquest projecte és una bona iniciativa just ara, quan s'acosta el centenari de la mort del bisbe Campins, promotor de l'obra", emfatitzà.

18 de maig 2010

Europa apoya la candidatura de la Serra a Patrimonio de la Humanidad

diariodemallorca.es 18-5-2010

M. CAÑELLAS. PALMA.
La Asamblea General de entidades locales y regionales de Europa (RECEP) aprobó ayer en Estrasburgo una resolución a favor de la candidatura de la Serra de Tramuntana a Patrimonio de la Humanidad. De esta manera, el Consell sigue sumando apoyos para lograr que la UNESCO le otorgue esta distinción. Según afirmó la consellera insular de Territorio, Maria Lluïsa Dubón, este reconocimiento supondrá "un valor añadido a todo el entorno de la Serra y a todos los elementos que la constituyen".
Dubón defendió la candidatura frente a los 35 representantes que configuran la RECEP, a los que se les expusieron los valores medioambientales, culturales, paisajísticos y patrimoniales de la Serra, un conglomerado de elementos que, tal y como insiste Dubón, la hacen merecedora de este reconocimiento. La consellera presentó, asimismo, el plan de gestión, consensuado con más de 50 entidades y asociaciones ciudadanas, y que pretende revalorizar, preservar, y potenciar su desarrollo sostenible y su uso recreativo y turístico.

Los García-Ruiz firman el proyecto que critica ARCA

diariodemallorca.es 18-5-2010

Imagen virtual de cómo quedará el futuro edificio.

El proyecto de construcción del edificio es obra de los arquitectos Luis y Jaime García-Ruiz. A pesar de que la antigua sede de la compañía Trasmediterránea no está catalogada, las obras respetarán la fachada del inmueble.
La asociación para la protección del patrimonio (ARCA) pidió en numerosas ocasiones la catalogación del edificio y poder destinarlo a Museo Marítimo, una antigua reivindicación de los amantes del mar. La antigua sede de la Tras era un lugar idóneo por su ubicación y por la posibilidad de ampliar la parte trasera.

Es restaurarà la tafona del Galatzó documentada des del segle XVI


dBalears.cat 18-5-2010

Ho farà possible unconveni entre el Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Calvià


Imatge de la tafona de la possessió del Galatzó. Foto: Consell de Mallorca.

El Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Calvià han signat avui un conveni de col·laboració per restaurar la tafona de la finca del Galatzó i la seva botiga d'oli, del segle XVI, en uns treballs que es preveu que comencin el juliol i acabin a final d'any i als quals es destinaran 90.600 euros. La consellera insular de Medi Ambient, Maria Magdalena Tugores, i el batle de Calvià, Carlos Delgado, han signat aquest matí a la finca pública Galatzó el conveni mitjançant el qual s'efectuarà la restauració del trull, segons han informat el Consell de Mallorca i l'Ajuntament en comunicats.

Es preveu que les obres, que tenen en un termini previst d'execució de 10 mesos, comencin el juliol i, una vegada concloses, es permetrà l'organització de visites de grups durant tot l'any. En virtut del conveni, l'Ajuntament de Calvià assumirà els costos dels materials necessaris per a la restauració, realitzarà el projecte tècnic i es compromet a mantenir en bon estat el trull restaurat, així com no alterar el seu ús tradicional. Per la seva part, el Consell de Mallorca destinarà el personal necessari per dur a terme les obres previstes en el projecte.

La restauració té un pressupost estimat de 90.600 euros, dels quals 17.399 euros seran assumits pel consistori calvianer i 73.206 pel Consell. La primera cita documental del trull de la finca Galatzó es remunta a 1589, quan apareix a l'inventari d'Antoni Vivot. Pel que sembla, va ser en la dècada dels 40 del segle XX quan es va dur a terme la modificació i mecanització del trull per part de Victorio Luzuriaga, que va adquirir la finca el 1943, si bé es desconeix el moment exacte en què va deixar de funcionar.

La reforma de la infraestructura forma part del "Programa de Restauració del Medi Rural per a molins i trulls aprovat pel Consell el 2007, i a què l'Ajuntament de Calvià s'ha acollit. El de Galatzó és el segon trull que restaura el departament insular de Medi Ambient amb aquesta convocatòria, després de la de Can Xoroi, a Fornalutx.

17 de maig 2010

Un catálogo digital con piezas mallorquinas

diariodemallorca.es 17-5-2010

M. ELENA VALLÉS. PALMA.
El Consell adquirirá este año el MuseumPlus, un programa informático de catalogación y gestión de museos. Esta aplicación permitirá que las distintas piezas de los centros artísticos isleños con sus correspondientes datos se informaticen y puedan formar parte de un catálogo conjunto, como ya sucede con las bibliotecas. "Al principio será una herramienta interna para los distintos centros con el fin de facilitar su trabajo a la hora de organizar exposiciones, porque inmediatamente tendrán acceso a todas las piezas de la isla, y podrán ver si están en préstamo o no. El siguiente paso, será abrir esta aplicación a todos los ciudadanos, como ya se ha hecho en Cataluña", indicó a este periódico el director insular de Cultura Maties Garcias.
El Museu de Mallorca ya está trabajando actualmente con una herramienta similar, el DOMUS del ministerio de Cultura, que conecta a todos los museos estatales.

16 de maig 2010

El Arxiu del Consell se centraliza con la mejora de sus espacios

Última Hora Digital 16-5-2010

A. Largo. La consulta de documentación custodiada por el Arxiu General de Consell de Mallorca se agiliza. La institución insular a puesto en marcha unas obras de mejora y ampliación de sus espacios que permitirán al centro acoger toda la documentación que, ante las limitaciones de espacio, hasta ahora se encontraba dispersa.
Desde hace un año no entra ni un papel al archivo y, desde 2004, la institución insular ha destinado casi 10.000 euros al mes al alquiler de una nave auxiliar para custodiar hasta 1.500 metros lineales de documentos administrativos, de historia, derecho y archivística. Esta dispersión ralentizaba el acceso de investigadores y de la Administración al material. «En algunos casos, se tardaban dos días porque había que ir a buscarlo a la nave, traerlo...», comentó la directora del centro, Isabel Garau, quien detalló que el centro asila documentos desde el siglo XIII -los más antiguos procedentes del antiguo Hospital de Santa Catalina- hasta la actualidad. «Es un archivo muy vivo» en el que se conservan también todos los documentos administrativos procedentes de la actividad de los diferentes órganos y departamentos del Consell. Sin embargo, una comisión de evaluación, con «la ley en la mano», estudia, analiza y determina de cuáles se puede prescindir.
Archivadores
Este proyecto se desarrollará en dos fases y la primera, presupuestada en 161.500 euros, ha consistido en el acondicionamiento de una de la salas y la instalación de unos archivadores compactus que permiten aprovechar casi un cincuenta por ciento más el espacio. En estos momentos, los técnicos están en plena reorganización interna de los depósitos. En esta fase se colocarán 1.500 metros lineales de material procedentes de la nave alquilada y 1.000 más acumulados en oficinas del Consell.
Gracias a los nuevos archivadores, se podrá reducir considerablemente el alquiler, un gasto que se acabará cuando concluya la segunda fase, a desarrollar este año con un presupuesto similar. En este caso, se habilitará otra sala y se instalarán los mismo archivadores a fin de reunir todo el material, entre el que podemos encontrar actas de plenos, cédulas de habitabilidad, documentación de adopciones, planes de ordenación, cartelería, etc.
El espacio es un problema que podría repetirse a medio plazo (al año se generan cerca de 400 metros lineales de documentos), sin embargo, el avance del soporte electrónico podría poner fin, en un futuro, a las limitaciones físicas.

15 de maig 2010

Costas pide permiso a Patrimoni para vallar la necrópolis de Son Real

Última Hora Digital 15-5-2010

Propone un cierre en torno al yacimiento para impedir que se circule sobre las tumbas

Los visitantes que circulan sobre las tumbas de la necrópolis de Son Real, -situada en Santa Margalida, al borde del mar-, así como los ciclistas y los que conducen quarks por el perímetro del yacimiento están contribuyendo al «deterioro constante» de los restos arqueológicos. Además, existe un «peligro» evidente para los peatones que pasean entre la tumbas «debido a la falta de seguridad». Por ello, la Demarcación de Costas ha presentado a Patrimoni Històric del Consell un proyecto de cerramiento de todo el recinto.
En la actualidad, el yacimiento está cerrado por un simple vallado sobre la zona de tierra y la propuesta de Costas consiste en sustituirlo por una valla perimetral que rodee toda la necrópolis.
Además, para facilitar la visita sin que afecte a las estructuras milenarias, el proyecto incluye que el actual mirador pase a convertirse en una plataforma, «a modo de balcón orientado hacia la necrópolis para su observación, y mejorar, así, la visualización zenital del conjunto arqueológico».
Biel Cerdà, director insular de Patrimoni Històric, apuntó que «el proyecto está bien, aunque no vemos necesario cerrar la parte de la necrópolis que da al mar, sino ampliar el cerramiento» hasta la zona costera para evitar el impacto de la nueva valla sobre el yacimiento. «En realidad, se trata de un cerramiento más amplio» con el que se pretende, también, que no sea necesario hacer tantos agujeros en el subsuelo.
El proyecto de Costas ha sido informado favorablemente por los técnicos de Patrimoni, pero con la condición de que un arqueólogo «redacte otro proyecto previo a la intervención sobre el impacto que ésta podría ocasionar a los restos arqueológicos», añadió Cerdà.
Como se explica en la documentación facilitada a Patrimoni, la necrópolis de Son Real está situada en un promontorio triangular que se adentra 600 metros en el mar, denominado Punta dels Fenicis. «Se trata de un conjunto funerario que reproduce algo similar a una ciudad en miniatura al lado del mar», en el que se llegó a encontrar un centenar de tumbas, hasta de tres tipos distintos. Las más antiguas sa han datado entre los siglos VII al VI antes de Cristo. La necrópolis «es una síntesis de la prehistoria de Mallorca» y hasta ahora no se ha podido «detallar a quién se enterraba en ella».

14 de maig 2010

El Cabildo restaurará la cerámica con que Gaudí y Jujol decoraron la capilla Real de la Catedral


diariodemallorca.es 14-5-2010

El revestimiento que ornamenta las paredes está sucio y en algún caso con desperfectos. La reforma se extenderá a la cátedra episcopal


La cátedra y el panel cerámico de Gaudí y Jujol en la Seu. Foto: J. P / P. V


M. ELENA VALLÉS. PALMA. Los colores de la cerámica con que Antoni Gaudí y Josep M. Jujol decoraron entre 1908 y 1909 el ábside de la capilla Real de la Catedral se pierden debajo de una capa de suciedad. Con el paso del tiempo, algunas de sus piezas presentan también fisuras y desperfectos. El cabildo prevé subsanar y limpiar esta zona de la Catedral que se integró en el plan general de restauración litúrgica desarrollada por Gaudí y promovida por el obispo Campins en 1904.
Así las cosas, el futuro proyecto de rehabilitación, elaborado por Xicaranda, será tratado en la próxima ponencia técnica del Consell.
Los trabajos de recuperación se centrarán en esta ocasión en la sede episcopal, el muro policromado del ábside de la capilla Real, en la inscripción de metal, en el panel cerámico y en las incisiones en la piedra.
La cátedra del obispo es un asiento de mármol que se apoya sobre dos leones, pintados en color dorado. Se limpiará toda el objeto y se eliminarán las manchas. También se tratarán los grafitos de los dos artistas que se encuentran en el respaldo de la sede.
La decoración cerámica que rodea la sede episcopal y que pasa por encima de la sillería del coro es vegetal, con estrellas, con la cruz de Santa Eulalia y otras figuras que aparecen a menudo en la decoración gaudiana. Abundan en el conjunto los reflejos dorados y los rojos y los verdes sobre blanco. Unas palmas o ramas de olivo enmarcan los escudos de los obispos de Mallorca, desde Ramón de Torrelles hasta Campins. Es una ornamentación de gran impacto que seguramente los dos artistas habían proyectado extender por las paredes de la capilla Real, tal y como puede intuirse de las letras y dibujos inacabados que salen de la parte central y de los costados de la pared lateral derecha.
Amén de eliminar la suciedad que empaña la belleza del conjunto, se intervendrá en la masa que ha sido empleada para sujetar el material a la pared porque en algunos tramos está en mal estado. Esta decoración ha sufrido intervenciones de diferentes épocas y con distinto tipo de material que seguramente tuvieron que llevarse a cabo para evitar desprendimientos. En algunas zonas se recuperará el pigmento dorado desprendido por el paso del tiempo y se rehabilitarán las fisuras que sufren algunas piezas cerámicas.
Esta intervención, que respetará las pátinas naturales, las artificiales históricas y los grafitos históricos, pretende frenar el deterioro progresivo del conjunto.

Los dueños del yacimiento de Son Fadrinet de Campos no descartan demandar al Consell y al Govern

diariodemallorca.es 14-5-2010

T. OBRADOR. CAMPOS. En Mallorca debía inaugurarse en el año 2006 el nuevo museo dedicado al valioso yacimiento de la finca de Son Fadrinet de Campos, situado a casi cinco kilómetros de la localidad y protagonizado por una basílica de tres naves paleocristiana (siglos V o VI d. C.) con singulares elementos arquitectónicos y llamativos mosaicos. No obstante, pese a que en 2002 se firmó un convenio que establecía una vigencia de 30 años con la posibilidad de ser prorrogado, se anunció una inversión de más de 240.000 euros y se convocó un concurso con dinero público, no se ha colocado ni una piedra y, actualmente, las ovejas pacen en el terreno rústico. Y lo que es más grave, no hay movimientos de instituciones y puede que la iniciativa esté ya sin fondos y prácticamente muerta. Por todo esto y más cuestiones, la propiedad de Son Fadrinet, el matrimonio formado por Margalida Oliver y Mateu Nicolau, no descarta demandar a las instituciones competentes, el Consell y el Govern.
Nicolau señala a este periódico que "ha habido una serie de incumplimientos: no se ha respetado el convenio firmado en 2002; el Inestur intentó en 2005 anular el acuerdo inexplicablemente y el Museu de Mallorca expuso de forma ilegal los mosaicos". "No entendemos de ningún modo el desinterés y la falta de información", reprocha.
Los escasos restos que se conservaban del monumento (fue víctima de expolio) se descubrieron durante la construcción de una canalización de agua en 1988. El Instituto Arqueológico Alemán y prestigiosos profesionales se implicaron en campañas y publicaciones.

Màxima protecció per a Laiar


dBalears.cat 14-5-2010

Els propietaris de les possessions del llogaret de Sencelles insten el Consell a declarar-lo BIC


Can Ribes és l'indret que conserva elements rústics més propis. Foto: A. Pol.


La preservació del patrimoni no només és cosa de l'Administració pública o dels col·lectius proteccionistes. Així ho demostren els propietaris de les possessions de Can Raió, Can Ribes i Can Castell, que han sol·licitat al Consell la protecció dels tres habitatges com a Bé d'Interès Cultural. Les tres cases formen el llogaret de Laiar, dins el terme municipal de Sencelles, que remunta els seus orígens a l'època islàmica, quan ja era considerat una alqueria. Amb el pas dels segles, la ubicació de les possessions s'ha mantingut gairebé inalterable i s'ha convertit en un element patrimonial d'importància. Així ho confirmava ahir l'historiador Gaspar Valero, qui destacà sobretot la importància dels elements mobles i immobles de Can Raió.

Precisament, la protecció de tot aquest entorn patrimonial i paisatgístic és el que preocupa les dues famílies propietàries del llogaret, que ara insten el departament insular de Patrimoni a mantenir inalterable la seva fisonomia, sobretot si es té en compte el futur eixamplament de la carretera que uneix Algaida fins a Sencelles i que podria suposar un gran impacte paisatgístic en aquesta zona. El pla de carreteres preveu l'ampliació d'aquest vial i es plantegen dues possibilitats d'eixamplament: una que passaria per l'actual carretera i que afectaria les possessions; o bé fer un nou traçat vial que afectaria un alzinar de la zona.

De moment, la Ponència Tècnica de Patrimoni haurà de debatre divendres dia 21 de maig si accepta a tràmit la proposta de BIC. Aquesta iniciativa prové de mans privades i representa conservar "uns elements arquitectònics típics de caràcter rústic", explica Valero, on també s'han d'incloure elments com la clastra de Can Raió amb el portal forà més alt de Mallorca.

13 de maig 2010

Un nuevo claustro para el Monestir de La Real


diariodemallorca.es 13-5-2010

La inauguración de la reforma, valorada en un millón de euros, congregó ayer a un centenar de personas


Las autoridades políticas y religiosas en el claustro. Foto: Lorenzo

M. ELENA VALLÉS. PALMA. El claustro del Monestir de La Real luce como si fuera nuevo. La congregación de Missioners dels Sagrats Cors festejó ayer la inauguración de las obras, ejecutadas en el antiguo patio y pasillos de la construcción que mandó levantar Nunó Sans en el siglo XIII.
El conseller de Obras Públicas, Jaume Carbonero, que presentó la reforma en nombre del president Francesc Antich, quien no pudo acudir al acto por estar atrapado en el aeropuerto de Madrid por los retrasos causados por la nube volcánica, informó a los asistentes de que la reforma, que está valorada en casi un millón de euros, ha sido sufragada entre el Govern y el ministerio de Cultura con cargo al 1% cultural. Las intervenciones en el claustro, como la rehabilitación de columnas, arcos y pretiles tanto de la planta baja como de la primera, han ascendido a 600.000 euros. La nueva iluminación ha costado 60.000 euros y la cubierta, un total de 364.000.
Tanto el suelo como la estatua de Ramon Llull han sido también sometidos a una reforma por parte de los técnicos de la empresa Restaurotec.
La rehabilitación, tal y como pudieron comprobar ayer la presidenta del Consell, Francina Armengol; el conseller de Sanidad, Vicenç Tomás; su homóloga de Agricultura, Mercè Amer; la alcaldesa Aina Calvo; el director insular de Patrimonio, Biel Cerdà; el obispo Jesús Murgui o la rectora Montserrat Casas, fue rica en sorpresas porque los historiadores hallaron unas pinturas del siglo XVIII en la primera planta y también la antigua puerta que unía el claustro con la iglesia.
La inauguración de la reforma estuvo acompañada asimismo de la exposición Interpretando a Ramon Llull, el Amigo y el Amado.

La Real canvia de fesomia

dBalears.cat 13-5-2010

El Govern inaugura la restauració del claustre de l’emblemàtic monestir, que s’ha rentat la cara. Les obres n’han destapat els trets originals


Francesca Marí El monestir de la Real llueix de nou després de la "rentada de cara" finançada pel Govern. Després d'un any de restauració, el claustre de Santa Maria de la Real ofereix als visitants una imatge renovada, amb un trespol nou i totes les balustrades polides. Aquestes són només algunes de les accions que hi ha duit a terme Restaurotec i que ahir capvespre s'inauguraren en un protocol·lari acte ple d'autoritats i molt poca presència veïnal.

Durant les obres, els tècnics han descobert elements patrimonials d'especial interès, com ara l'antiga portalada de l'entrada al monestir i unes pintures murals -encara sense restaurar- descobertes a l'ala dreta del primer pis del claustre i que s'han datat del segle XVII. "Són uns detalls que anàrem trobant a mesura que la restauració avançava i que s'han incorporat al projecte", explicava ahir Ian Kinnear, de Restaurotec. També s'hi han destapat tres lloses de tombes d'antics preveres i dos trams del trespol original del convent fundat, el 1235, per l'Ordre del Císter.

El que més hi llueix, en tot cas, és la neteja de la pedra de les 45 arcades que formen el claustre i que retornen a la Real la fesomia que tenia en l'època medieval, just quan Ramon Llull s'hi va recloure durant nou anys. Precisament la imatge del beat també fou recordada ahir amb motiu d'aquesta i d'una altra inauguració, la de l'exposició Interpretant Ramon Llull, l'amic i l'amat, de 66 artistes plàstics de Mallorca.

El projecte de reforma s'ha completat amb la il·luminació de l'emplaçament, que ha estat subvencionada per la Conselleria de Presidència. En total, les obres pugen a més de 600.000 euros, que han estat finançats en un 75% pel Govern de Madrid -a compte de l'1% cultural-, un 25% per la Conselleria d'Habitatge i el 10% restant pel Bisbat.

Tot els seus representants eren presents ahir a l'acte d'inauguració, encapçalats pel conseller Jaume Carbonero, flanquejat pels consellers Vicenç Thomàs, Mercè Amer i Pere Aguiló; la presidenta del Consell, Francina Armengol; la batlessa de Palma, Aina Calvo; el bisbe de Mallorca, Jesús Murgui; la rectora de la UIB, Montserrat Casas, i la directora adjunta de l'Institut Ramon Llull, Fany Tur. L'absència fou la del president Francesc Antich, que quedà "encallat" a l'aeroport de Madrid arran del nigul de cendra.

12 de maig 2010

El Consistorio pide ayuda al Consell para rehabilitar el Molí de Can Seda

Última Hora Digital 12-5-2010

Medi Ambient ultima una línea de ayudas a la recuperación patrimonial


Elena Ballestero. El antiguo molino de l'Hort de Can Seda podría volver a extraer agua como en los viejos tiempos. El Ajuntament de Lloseta ha pedido ayuda al Consell de Mallorca para rehabilitar este elemento, el único molino incluido en el catálogo de bienes municipales de Lloseta y que es propiedad del Ajuntament desde hace una década.
La iniciativa parte de una moción del PSM que fue aprobada por unanimidad por el pleno del Ajuntament el pasado mes de marzo.
En respuesta a dicha moción la consellera insular de Medi Ambient, Marilena Tugores, visitó ayer el molino y anunció que en estos momentos la institución insular ultima las bases para abrir una próxima línea de ayudas a la rehabilitación de elementos patrimoniales en la que tendrán prioridad elementos de titularidad pública como este.
Mano de obra
Marilena Tugores explicó que en el caso de que, una vez abierta la nueva convocatoria y tras completar todos los trámites administrativos, se incluya en el programa la rehabilitación del molino de l'Hort de Can Seda, el Consell de Mallorca aportará a través de sus escuelas taller la mano de obra necesaria para ejecutar el proyecto cuya redacción correrá también a cargo de los técnicos de la institución insular.
Por su parte, el Ajuntament deberá aportar el material necesario para ejecutar la obra. El molino de l'Hort de Can Seda es el último elemento patrimonial pendiente de restauración del antiguo campo de cultivo que adquirió el Ajuntament en diferentes fases a finales de los años 90, primero, con la intención de construir el actual teatro municipal y posteriormente con la idea de habilitar un centro de formación con fondos europeos en las casas de los guardas de la posesión que ahora precisamente están siendo habilitadas con el objetivo de trasladar allí la Casa Consistorial.
El molí de l'Hort de Can Seda es un molino de extracción de agua del siglo XIX que servía para rellenar la alberca situada actualmente al pie del teatro municipal. Actualmente funciona mediante una bomba eléctrica.

11 de maig 2010

ARCA solicita a Cort que incluya otras 25 ´possessions´ en la norma proteccionista


diariodemallorca.es 11-5-2010

El Ayuntamiento ha sacado a exposición pública la conservación de 76 edificaciones


RAQUEL GALÁN. PALMA. La Associació per la revitatzació dels Centres Antics, ARCA, solicita al Ayuntamiento que añada 25 possessions al nuevo catálogo de edificios y elementos de interés histórico, artístico, arquitectónico y paisajístico de Palma. Por ahora se han incluido 76 edificaciones de este tipo, cuyas posibles licencias de demolición están suspendidas para evitar perder este patrimonio antes de que el consistorio apruebe la ampliación del catálogo.
La futura norma proteccionista completará la actual, que data de 1989, aunque se hizo una revisión en 1994, tal como explicó ARCA. El coordinador del estudio sobre las 76 possessions que esta entidad entregó a Cort, Xavier Terrassa, detalló que "en aquellos tiempos no se consideró necesario proteger las edificaciones rurales de Palma, porque nadie se imaginaba que la ciudad iba a crecer tanto después de la vía de cintura. En cambio, ahora se ha comprobado que hay un peligro real de que desaparezca este valioso patrimonio", según sus palabras.

Cambio del PGOU

En estos momentos se encuentra en periodo de exposición pública el listado de las 76 edificaciones rurales señaladas. Su preservación –como la del resto de elementos que se incluirán en el catálogo– obligará a modificar puntualmente el Plan General de Ordenación Urbana (PGOU).
ARCA cree que el centenar de possessions propuestas para incluir en la futura norma proteccionista "son las más representativas por su interés y las que mayor peligro pueden padecer por el avance del urbanismo", según Terrassa.
Sin embargo, no es lo único que se protegerá. Tal como exige el Plan Territorial de Mallorca, deben incluirse asimismo elementos de carácter etnológico –como hornos, caminos, fuentes o parets seques–; de carácter industrial –como por ejemplo lo que se conserva de la antigua fábrica Can Ribas– y de la arquitectura tradicional, como Les Cent Cases, que Cort se muestra dispuesto a preservar.

El derribo de Son Santiscle dio la voz de alarma

La demolición de las casas de Son Santiscle hace menos de un año puso en alerta al Ayuntamiento, que se dio cuenta de que muchas possessions peligraban realmente. Antes derribaron las casas de Son Malferit y hace poco, Ca les Bieles, pero fue la finca situada frente a Son Moix la que hizo pensar a Cort en suspender las licencias de demolición hasta que fuese aprobado el nuevo catálogo municipal de edificios y elementos de interés histórico, artístico, arquitectónico y paisajístico de Palma. Son Santiscle era una possessió de más de 20.000 metros cuadrados situada en el camí dels Reis y el plan parcial que regula este solar, el plan de Cas Pastors, permite un uso comercial, al que se han opuesto tanto los vecinos como el GOB.

Capdepera s’erigeix en un bastió europeu

dBalears.cat 11-5-2010

El municipi s’adhereix a dues xarxes de ciutats emmurallades per conservar i difondre el patrimoni

El gran valor de les muralles es podrà difondre pertot arreu. Foto: A.Bassa

Assumpta Bassa. El municipi de Capdepera ha fet una passa endavant per entrar a la història. Aquest cap de setmana, de manera oficial, es va erigir en un bastió europeu gràcies a l'adhesió a dues xarxes europees de ciutats emmurallades: El Foro Ibérico de Ciudades Amuralladas (FICAM) i Walled Towns Friendship Cercle. Ara ja podrà intercanviar experiències i compartir preocupacions amb altres ciutats que tinguin les mateixes característiques. L'acte de presentació d'aquesta adhesió es va fer a la Casa del Governador dins el castell de Capdepera aquest diumenge aprofitant la el Dia d'Europa. Hi assistiren el batle, Josep Gallego, i altres autoritats locals i insulars, a més dels representants d'ambdues xarxes europees.

Aquesta és una fita molt important per al municipi, ja que suposa que podrà tenir una visió més propera d'Europa i relacionar-se amb altres municipis a través de la seva similitud, les muralles, per poder explotar-les de manera turística i comercial. Aquesta corporació també inpossibilita l'obtenció de subvencions econòmiques per a la recuperació i manteniment de les murades. D'altra banda, suposa que es pugui participar en els diferents encontres, simposis, intercanvis i activitats oganitzades, com els tornejos de golf.

El FICAM té la seu a Plasència i el conformen ciutats i pobles d'Espanya i Portugal, s'estén per Amèrica, Àsia i Àfrica. D'altra banda, el Walled Towns Friendschi està format per ciutats i pobles d'Àustria, Croàcia, República Txeca, Xipre, Dinamarca, Estònia, Anglaterra, França, Hongria, entre d'altres. Les xarxes estan formades per arquitectes, aparelladors, agents de desenvolupament local i tècnics de turisme.

Descobrir el país amb la imatge


dBalearas.cat 11-5-2010

La Fundació Coll Bardolet acull una mostra fotogràfica de les estampes recollides a principis del XX pels visitants catalans


Els ports de l'illa, un dels elements més retratats. Foto: Biblioteca de Catalunya

La curolla per descobrir el país, la seva gent o la natura portaren a principis del segle XX centenars de viatgers fins a Mallorca. Aquest fou el cas dels catalans Josep Salvany, Joan Nonell i Leandre Cervera, amics del Grup Excursionista de Catalunya, que amb el vapor arribaven fins a l'Illa armats amb les càmeres de retratar. Ho fixaven tot: paisatges, infants, estampes bucòliques... Tot servia per poder conèixer millor una Mallorca encara verge.

Ara, gairebé cent anys després, aquelles fotografies tornen a viatjar a l'Illa en format expositiu. Sota el títol La mirada del viatger, la Fundació Coll Bardolet inaugura demà a les 20 hores aquesta mostra, provinent de les col·leccions fotogràfiques de la Biblioteca de Catalunya datades entre l'any 1900 i el 1935. "És un conjunt de prop d'una quarantena d'imatges amb les Balears com a tema principal", explicà ahir Maria Mercè Riera, comissària de l'exposició amb Ricard Marco.

Els retrats pertanyen a set col·leccions diferents, entre les quals destaca la del polifacètic Josep Salvany, el metge i polític Leandre Cervera, el compositor Frederic Mompou i el pollencí Guillem Bestard, que s'hagué d'exiliar a Londres durant la Guerra Civil. "Eren un grup de gent benestant que tenien gran interès per conèixer el país i l'entorn", comentà Riera, qui assegurà que aquests viatgers es prengueren la fotografia com "una professió".
Malgrat que l'exposició sols reprodueix prop de 40 imatges, un vídeo en 3D arrodoneix la mostra d'un total de 700 que la Biblioteca conserva de les Balears d'aquells anys. "És reflex del que fou la nostra societat", afegí la directora de la Fundació, Sílvia Pizarro. La mirada del viatger, finançada també pel Consell, itinerarà pels diferents pobles de Mallorca.

10 de maig 2010

Fortí d’Illetes


dbalears.cat 10-5-2010

Editorial


L'abandó en què es degrada l'edifici expressa l'escassa sensibilitat política i ciutadana pel patrimoni cultural

Quan el fortí d'Illetes i els terrenys que n'envolten les edificacions varen perdre valor estratègic per a l'Exèrcit espanyol, va revertir en l'antiga propietat, que ho posà tot a la venda. Qui era aleshores conseller de Turisme, Celestí Alomar, confiava de poder-hi crear un gran centre cultural, prèvia adquisició amb doblers procedents de l'ecotaxa. Com sabem, aquella història va acabar malament, pel boicot dels grans empresaris hotelers i del PP, sense oblidar les actituds acomodatícies del president Antich i especialment de Joan Mesquida, aleshores conseller d'Hisenda.

En resum, no es va poder adquirir el fortí, que es va vendre a un grup britànic per 3,9 milions, tot i que, sent un Bé d'Interès Cultural, les seves possibilitats d'explotació són limitades. Sigui com sigui, la situació actual és una de les pitjors que s'hi podrien donar: és en mans de la propietat privada i, abandonat el conjunt a la seva sort, aquest abandó ha derivat en una degradació que es manifesta a tot arreu que vulgueu mirar. Aquests fets no fan sinó confirmar la deixadesa dels nostres governants i el risc de pèrdua que pateix el patrimoni cultural a causa, també, de la insensibilitat ciutadana.

Nuevos hallazgos y reducción de almenas en la céntrica Torre del Palau de Manacor

diariodemallorca.es 10-5-2010

Actuales obras de restauración en la parte superior. Foto: T. O.
T. OBRADOR. MANACOR. Aún faltan semanas para que el proyecto de restauración, consolidación y potenciación de la emblemática Torre del Palau de Manacor esté completado, si bien se han producido nuevos hallazgos y se ha procedido a la reducción de almenas. Por esto, muchos ciudadanos sienten curiosidad por conocer qué se ha encontrado exactamente y cómo quedará la singular estructura.

El Ejército retira el escudo franquista del cuartel militar de las Avenidas


diariodemallorca.es 10-5-2010

Las fuerzas armadas cumplen así la ley de Memoria Histórica en todos sus edificios de ciutat

Los operarios trabajaron ayer durante todo el día para retirar la mole de piedra y colocar el símbolo constitucional

La fachada de la avenida Gabriel Alomar, sin el escudo. Foto: B. Ramon

RAQUEL GALÁN. PALMA. Las Fuerzas Armadas culminaron ayer el cumplimiento de la Ley de Memoria Histórica en la capital balear. Durante toda la mañana, varios operarios con una larga grúa desmontaron el escudo franquista que hasta ahora presidía la entrada del cuartel militar de las Avenidas. Después procedieron a colocar un escudo constitucional de similares dimensiones.
La retirada de la enorme mole de piedra –con el águila imperial esculpida en la parte superior– obligó a cerrar dos carriles de la avenida Gabriel Alomar, aunque no constituyó ningún problema de tráfico debido a que era domingo y Palma estaba muy tranquila. Por la tarde comenzó la sustitución del símbolo preconstitucional por el escudo vigente desde que España es un país democrático.
Cuando la pieza de más de dos metros de largo y varias toneladas de peso fue descendida con la grúa y unas cuerdas que la sujetaban a modo de arnés, la parte superior central del edificio militar de estilo racionalista quedó hueca durante un corto periodo de tiempo, como pudieron observar los curiosos que paseaban o circulaban por allí.
Este cuartel militar es la sede de las oficinas de la jefatura de apoyo logístico a Balears, aunque también alberga la residencia de los soldados de la compañía del Cuartel General del archipiélago, cuya sede está en el Palacio de la Almudaina, tal como explicó ayer el portavoz del Ejército en las islas, el teniente coronel Ortiz.

Son Simonet

El militar recordó además que hace un par de semanas se realizó una actuación similar en el antiguo cuartel de Son Simonet, situado en la carretera de Valldemossa y que en el futuro servirá para construir viviendas de protección oficial. Este año las Fuerzas Armadas han procedido también a cambiar el nombre de la antigua base General Asensio, que a partir de ahora se llamará base Jaume II.
En cuanto al llamado cuartel de Ingenieros, es decir, el que ayer dejó de tener símbolos franquistas, fue construido entre 1937 y 1945 por el comandante de ingenieros Baltasar Montaner y se estructura simétricamente en tres partes.

Fortí d’Illetes: deixadesa patrimonial

dBalears.cat 10-5-2010

El Grup d’Estudi de les Fortificacions torna a denunciar la greu situació en què es troba l’antic emplaçament militar de Calvià. Alerta de la perillositat del fortí, obert al públic tot i l’estat ruïnós

La fortificació està declarada Bé d'Interès Cultural i protegida per l'Ajuntament. Foto: GEFB

La situació del fortí d'Illetes demostra la deixadesa i passivitat per recuperar i conservar el nostre patrimoni arquitectònic i cultural. Així de contudent es mostra el responsable del Grup d'Estudi de les Fortificacions Balears (GEFB), Àngel Aparicio, després d'anys de protestes per a la preservació de l'antic emplaçament militar.
Teules caigudes, botelles i fems arreu, pintades i portes per terra són la constatació de l'estat d'abandó en què es troba la fortificació i de la necessitat d'impulsar-hi mesures d'urgència perquè no es converteixi en un munt d'enderrocs. El fortí d'Illetes està ubicat a la costa calvianera i, amb unes grans vistes sobre la badia de Palma, és un exemple clar de les construccions militars del segle XIX, unes instal·lacions "úniques" que, quan quedaren obsoletes, es convertiren en presó de soldats.

Anys més tard, i després d'un llarg torcebraç judicial, els antics propietaris -família de l'actual batle de Calvià, Carlos Delgado- recuperaren l'indret per mantenir-lo en el mateix estat d'abandó de sempre. El 2003, els Truyols Rovira vengueren els 120.000 metres quadrats que conformen el fortí a un grup inversor britànic per 3,9 milions d'euros. Al cap de set anys, ningú no hi ha fet res de res, mentre la brutor s'hi acumula. Així doncs, la degradació del lloc ha estat una constant tot aquest temps i les denúncies, ara tornades a posar damunt la taula, també han arribat des de grups ben diversos. A les desenes de demandes del Grup d'Estudi de les Fortificacions s'hi han de sumar les de l'Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA) i l'Associació per a la memòria històrica, que també reclama la rehabilitació i la contextualització del recinte.

Segons Aparicio, la situació actual hi comporta no tan sols la pèrdua del patrimoni, sinó que posa en perill la integritat dels qui visiten l'indret. "No fa gaire setmanes, el 18 d'abril, que hi trobaren un home mort", puntualitza, per constatar que, actualment, nombrosos infants "agosarats" utilitzen l'espai per a jocs com el paint-ball. "La cisterna, per exemple, està del tot esbucada i suposa un gran perill", afegeix. El fortí, construït el 1903 pel Ministeri de la Guerra, està declarat Bé d'Interès Cultural amb la categoria de monument, per la qual cosa seria responsabilitat de la propietat la seva preservació. A més, té la protecció com a bé catalogat al registre de béns de l'Ajuntament de Calvià, tot i que el batle actual -i expropietari de la fortificació- tampoc no ha mogut fitxa per conservar-lo. Fa set anys que els col·lectius proteccionistes n'esperen una resposta.

09 de maig 2010

Manacor desvela secretos históricos con un paseo de la mano de las mujeres

diariodemallorca.es 9-5-2010

ARCA y Dones de LLevant organizaron ayer una ruta


T. OBRADOR. MANACOR. La ciudad de Manacor experimentó ayer con éxito una nueva iniciativa sociocultural. La Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA) y el colectivo Dones de Llevant organizaron Un passeig per Manacor de la mà de la dona, dirigido por los historiadores Antoni Tugores y Sebastià Sansó. Se trataba de completar un recorrido por la localidad, destacando su corazón urbano, con el objetivo de conocer un fragmento de su historia, especialmente el comprendido entre la República y la Guerra Civil. Todo ligado con el protagonismo femenino, mujeres que se significaron, más que en la lucha, en el sufrimiento de vicisitudes de todo tipo. Por ello, la finalidad de la ruta era identificar los lugares de la ciudad con los hechos y los personajes.
La vieja fábrica Majorica; las movilizaciones de las perleras; el lugar donde se escondió el alcalde republicano; los cuarteles durante la contienda bélica; las prisiones; la oficina de colocación obrera; la escuela de niñas; el dispensario de higiene sexual; la Sala; publicaciones de la época; casos de familias represaliadas: el Teatre Principal; sa Bassa; las milicianas, la Falange y los locales políticos; sa Graduada; la casa del pueblo y el comedor de auxilio social; la iglesia y el papel de capellanes y monjas, y las instalaciones sanitarias. La expedición de participantes (principalmente de Manacor y Palma) siguieron con animación, expectación e interés un paseo basado en un revelador programa con múltiples puntos de parada para la divulgación de realidades que, a su vez, invitaban a la reflexión social individual y colectiva.

Dignitat per el territori i el paisatge

diariodemallorca.es 9-5-2010

ANTONI MARTÍNEZ TABERNER (*) Per a que hi hagi corruptes són necessaris els corruptors i per a que hi hagi representants polítics corruptes hi ha d´haver gent que les vota i mitjans de propaganda i comunicació que mantenen l´engany. El territori, o més ben dit, les figures legals del territori i el seu canvis han estat una font essencial per a aquesta corrupció.
Si volem que el territori, que és el substrat d´un país i un paisatge i el principal actiu turístic que tenim, deixi d´esser un lloc on congriar la corrupció és necessari deixar les retxes clares sobre els mapes de l´ordenació del territori i és necessari eliminar del pla territorial la visió del creixement il·limitat. Els partits, que tan si les hem votat o no ens han enfangat dins aquest desprestigi de la corrupció, ja comencen els moviments per continuar amb el mateix sistema de depredació del territori.
L´escampada desproporcionada de l´asfalt de l´era de la corrupció ha deixat el territori preparat per a continuar la devastació i les normatives continuen igual, o sigui amb uns valors aproximats d´un 27,13% del territori no edificable, 6,75% edificable dins 7 quarterades, 2,04% edificable dins 4 quarterades i un 64,8% edificable amb 2 quarterades. Si realment es vol aturar la devastació ètica i estètica d´aquest país haurem de fer una llei del sòl valenta que inclogui el compromís de la Carta Europea del Paisatge i unes conseqüents correccions més enllà de l´ortografia al PTMa.
Algunes persones que ens implicarem en la redacció del Pla Territorial de Mallorca i que amablement ens convidaren a deixar-ho, vérem clarament un insuficient nivell de protecció contra la nova construcció, manca de la incorporació de noves pautes d´ordenació, com estructures lineals de protecció compensatòries de la insensibilitat de Carreteres, dificultats per el reciclatge i la restauració i unes facilitats ben premeditades per a la confusió, derivades d´una lectura, del tot adulterada, de la idea inicial de les Àrees de Reconversió Territorial.
No estic defensant la idea de fer un nou PTMa, tan sols estic sol·licitant la revisió profunda de temes com: que els sòl que està sotmès a risc d´inundació, esllavissament o incendi sigui no edificable o amb un grau de inedificabilitat proporcionat al perill, també dins sòl urbà. Que els corredors rurals (estructures lineals de protecció agrosilvopastoral), que estan publicats a la revista d´urbanisme del Col·legi Oficial d´Arquitectes de Catalunya, tenguin un tractament semblant al d´ARIP o de sol rústic -bosc, o que sigui edificable agrícola sobre parcel·les prou grosses com per a que pugi viure una unitat familiar, és a dir, bastant més de dues quarterades. Que les Àrees d´Interès Agrari quedin ben definides sota dues variants: com a agrari d´alta fertilitat, per a que no tornem a perdre sòl d´alta qualitat a favor de l´sprawl, com s´ha fet, per exemple, a Son Llàtzer, Son Oms, al Campus de la UIB, Marratxilandia i tota l´horta de Palma, i per altra banda com a sol extensiu d´interès agrari, o sigui pastures arbrades de garrovers, oliveres, alzines, etc. estructures en mosaic, zones embardissades, riberes de torrents rurals, etc. en general zones rurals de producció diversificada i extensiva que ofereixen serveis ambientals i estètics com a externalitats positives.

El sòl rústic comú actual, amb un aproximat 65% del territori, representa una macrourbanització a llocs molt parcel·lats, propers als pobles, mentre a altres llocs un poc més allunyats representa una potencial urbanització que es pot materialitzar en el moment que es permeti la segregació de les finques grans. Aquesta situació elimina el valor agrícola de la terra a favor del seu valor residencial i afavoreix el consum d´una terra que haurem de menester molt més del que ens pensem; mai s´havia tudat estúpidament tanta terra fèrtil com ara. El fet que al PTMa tan sols trobessin un 3% aproximat de sol amb interès agrari ja demostra que l´agricultura no es considera un sector estratègic. Aquesta macrourbanitzció del sòl rústic comú te les autopistes preparades per a desenvolupar-se de nou i caracteritza l´era de la corrupció.

Entre la crisi financera actual i la crisi de recursos que es veu venir és possible que hi hagi uns anys per a retornar a la devastació i la devastació sols servirà per a que les properes crisis siguin pitjors. Si els partits que ens han enfangat es volguessin renovar i reconvertir amb un poc de credibilitat haurien d´eliminar totes les possibilitats de continuar dins la mateixa grosseria, valorar el poc que han deixat amb una certa qualitat paisatgística i obrir-se a un pacte valent i intel·ligent per a l´agricultura estratègica, el territori, l´urbanisme i el paisatge del futur.

(*) Professor d´ecologia i de disseny del paisatge a la UIB