28 de juny 2009

La Sala aún guarda sus grilletes


diariodemallorca.es 28-6-2009

Una rehabilitación integral saca a la luz elementos estructurales y objetos, como aljibes, monedas, arcos y grafitis

Vista de la sala grande de la antigua prisión, en el sótano.


T. OBRADOR. FELANITX. La reforma integral del ayuntamiento de Felanitx, en pleno casco histórico de la ciudad, saca a relucir un pasado represivo con cierto ambiente de misterio, arte y crueldad. Tanto en el sótano como en el campanario pueden observarse huellas de presos, con fechas de siglos atrás hasta la guerra civil de 1936. Esto se complementa con el descubrimiento de varios elementos estructurales y objetos de valor que permanecían tapiados u ocultos, como aljibes, pozos, cisternas, arcos, ventanas, puertas, monedas, inscripciones, cerámicas, huesos, presuntas cubas de vino y dibujos (sorprenden unas embarcaciones). Todo es debido a un proyecto impulsado por el propio consistorio felanitxer, que mediante el conocido Plan E de inversión estatal pretende convertir el obsoleto edificio en un accesible y polivalente complejo municipal.
Desde hace meses la provisional Sala se encuentra en la antigua estación enológica y viejo centro de salud, en el Passeig Ramon Llull. Si hay algunos residentes que consideran podría plantearse la posibilidad de que la sede definitiva sea en la nostálgica estación enológica, el alcalde, Biel Tauler (PP), responde con claridad: "A finales de año concluirá la reforma integral de la Sala original, que recuperará funciones en óptimas condiciones". Significa un regreso burocrático al centro.
La empresa Binidor SL ejecuta las ambiciosas obras, que alcanzan un presupuesto de 2,5 millones de euros. Trabajan unos treinta obreros, detalla el jefe de obras, Fabián González. La pertinente supervisión arqueológica es a cargo de Magdalena Sastre y Jaume Deyà, quienes poseen amplia información histórica. Expertos indican que el Ayuntamiento está ubicado sobre la antigua alquería de época islámica que acabó dando nombre a la villa. La Sala comenzó a ocupar el área actual a partir de las obras realizadas entre 1697 y 1712.
El Consistorio consta de diferentes casas y negocios, como el de una carnicería. Se detectan múltiples obras de reforma. En febrero de 1887 se finalizó la torre, y el 29 de junio del mismo año comenzó a funcionar el reloj (aunque sobre las agujas se refleja el año 1886). El día de Pascua de 1892, con gran solemnidad, se inauguraron las nuevas dependencias. En 1913 se completaron las obras de la fachada neogótica, y del 1933 al 1936 se construyó el Mercat, ante la Casa Consistorial, donde antes había la Quartera y el antiguo Hospital. La puerta de entrada principal al Ayuntamiento es de una casa (Can Bordoy) derribada por la creación del mercado. La reforma integral hará desaparecer la escalera interior, si bien se conservarán sus baldosas.

27 de juny 2009

Los terrenos de Alaró y Santueri serán objeto de excavaciones arqueológicas en busca de información sobre su pasado

diariodemallorca.es 27-6-2009

M. VICENS. PALMA. El Consell de Mallorca prevé que pronto puedan realizarse en los terrenos donde se levantan los castillos de Alaró y Santueri, en Felanitx, excavaciones arquológicas que permitan investigar el pasado de las dos fortificaciones defensivas.
"Tanto Alaró como Santueri poseen mucha información que ofrecernos en el futuro", afirmó el director insular de Patrimonio, Biel Cerdà. "Por eso, está en nuestros planes promover excavaciones arqueológicas en sus terrenos e ir más allá de la información con la que contamos de Santueri por el caso Spillmann y las piezas que en aquel momento se recuperaron".
Los plazos van cumpliéndose de forma lenta. "Por ahora tenemos un borrador del convenio del Castell de Santueri y confiamos en poder comenzar las intervencisones en la fortificación a principios de 2010", informó.
Las reformas en Santueri se desbloquearon el pasado mes de marzo gracias al acuerdo alcanzado entre el Consell de Mallorca y los propietarios de la fortificación ubicada en el término municipal de Felanitx. Y lo hicieron en un momento en el que se denunciaron expolios en el castillo que al final se demostraron falsos, según el testimonio de los propietarios y de la brigada de Patrimonio que supervisó el terreno.
Una vez aprobadas las intervenciones por la comisión de Patrimoni, se habló de que las obras comenzarían en primavera, aunque finalmente se retrasan a principios de 2010. Las acciones previstas contemplan actuar no sólo en la limpieza del vasto terreno en el que está emplazado el castillo, sino también en las ruinas del mismo y en su muralla, donde se realizarán actuaciones de recuperación y consolidación respetuosas con el Bien de Interés Cultural.

Piden al estado que establezca los límites de su propiedad

M. V. PALMA. El departamento de Patrimonio del Consell de Mallorca, a través de la consellera de Educación y Cultura del Govern, ha solicitado al Estado que establezca los límites de su propiedad en el Castell de Alaró, informó el director insular Biel Cerdà. La petición fue transmitida en la reunión que Bàrbara Galmés mantuvo en Madrid con Ángeles González-Sinde el jueves 18 de junio. Como se recordará, el pasado 19 de marzo el ministerio de Cultura, sin aportar prueba documental, reconoció que la fortificación defensiva mallorquina es de titularidad estatal, entrando en conflicto con los intereses de sus actuales propietarios, que afirman tener inscrita la edificación histórica en el registro de la propiedad. La resolución, fechada el 16 de marzo, permitió que el Consell de Mallorca pudiera iniciar todos los trámites para llevar a cabo obras de urgencia.
La providencia del ministerio, firmada por Luis Lafuente, subdirector general de Protección del Patrimonio Histórico, añadió una observación al Consell referente al control arqueológico que deberán tener sus intervenciones: "Las obras precisarán de la supervisión del técnico arqueólogo cuyas líneas de actuación ya se habrán incluido en el correspondiente proyecto de supervisión o intervención arqueológica".

26 de juny 2009

Tots els racons de les llars medievals

dBalears.cat 26-6-2009

Can Oleo és un dels casals de Ciutat que encara conserva elements gòtics. Foto: M.À.Cañellas
El prevere Jaume Caldes hagué de pagar fins a 50 sous anuals a Bernat Domenge per llogar les cases situades a la parròquia de Sant Jaume. Era l'any 1520 i els habitatges, tal com passa avui, esdevenien un element clau per conèixer com era la societat que hi vivia. Descriure aquella societat a través de les seves cases és, precisament, el que han fet els doctors en Història Maria Barceló Crespí i Guillem Rosselló-Bordoy, que ahir capvespre presentaren el llibre La casa gòtica a la ciutat de Mallorca. L'estudi desgrana, de manera científica però amena, els principals trets de les llars medievals a Ciutat des de com es distribuïa l'habitage fins a l'entremat del carrer o els elements d'on provenien els materials de contrucció. "És una anàlisi no només des del punt de vista físic, sinó també des del punt de vista del factor humà.

Ens interessa Ciutat de Mallorca i la seva gent", explica Maria Barceló Crespí. Ambdós autors reconeixen que no sempre és fàcil acarar un estudi d'aquest tipus, ja que no n'existeixen publicacions prèvies. El treball se solidifica a partir de les restes i fonts documentals, moltes inventaris post mortem. Al llibre es poden trobar cases de tota casta, d'acord amb els estaments de l'època; encara que "la casa més pobra és la més difícil de tenir-ne informació perquè no feien inventari i, a més, són les primeres a desaparèixer", afegeixen. Barceló Crespí destaca, però, la vitalitat de ciutat de Mallorca durant l'època medieval. "Era una ciutat molt cosmopolita, perquè hi passà gent de procedències molt diferents", arribats des dels diferents ports de la Mediterrània. Era, doncs, "una cruïlla de gent i de cultures", emfatitza.

Ara bé, els vestigis d'aquella ciutat són avui més aviat minsos. Si bé ens queden elements claus com la Llonja, Bellver i la Seu, també és cert que resta ben poca cosa de les llars de la seva gent. En el llibre els dos historiadors volen "deixar constància" d'aquells ciutadans que, cap a l'any 1500, arribaren a ser 20 o 25 mil habitants intramurs. Avui, Can Oleo i Can Serra són els màxims exponents d'aquell moment, ja que les cases gòtiques han estat modificades amb els pas del temps. L'obra demostra, però, que hi ha trets importants escampats per molts racons de Ciutat i que "conèixer Ciutat ha d'ajudar a tenir més sensibilitat envers el patrimoni", diu Guillem Rosselló-Bordoy. "Tot la feina es faci de feina ha de redundar en defensa del patrimoni".

El Fons Alcover-Moll del Arxiu del Regne irá a la UIB en vez de a Son Tous

Última Hora Digital 26-6-2009

Con motivo de la rehabilitación de la Casa de Cultura, el Govern lo cede por 10 años


'Calaixera' con las fichas que sirvieron para el Diccionario Català-Valencià-Balear.
MARIANA DÍAZ Todos los materiales del Fons Alcover-Moll, comprado por el Govern en 2001 por 451.000 euros, y que fue depositado en el Arxiu del Regne, se trasladará temporalmente a la Universitat de les Illes, y no al cuartel de Son Tous, en virtud de un acuerdo firmado entre la UIB y la Conselleria de Cultura.
Así lo confirmó ayer a Ultima Hora Pere Joan Martorell, director general de Cultura, quien explicó que, en principio, el convenio, sólo pendiente para cerrarse de Intervención del Govern, «será por 10 años que se pueden prorrogar». Martorell comentó que la fórmula de préstamo temporal se denomina «contracte de comodat» y que fue la Universitat «quien lo solicitó», que ya tienen «un espacio adecuado» donde ubicarlo, lo que permitirá que alumnos y profesores puedan «consultarlo». La prórroga de este contrato, en caso de darse, se hará por anualidades sucesivas has un máximo de 20 años.
Este legado está integrado por 118 cajas que albergan los materiales archivísticos recogidos por Antoni Maria Alcover y por Francesc de Borja Moll, así como por el archivo de la editorial Moll.
También contiene la biblioteca «generada por ambos autores», con casi 11.500 ejemplares, además de 115 cajas de folletos y separatas.
Por último, las calaixeres, que acogieron las fichas que sirvieron para la elaboración del Diccionari Català-Valencià-Balear, excepto dos piezas que fueron cedidas hace tiempo a la Fundació Pública Antoni Maria Alcover de Manacor.
Cabe recordar que, «a final de año», está previsto que comiencen las obras de rehabilitación del edificio de la calle Ramon Llull de Palma, sede del Arxiu, y el Fons Alcover-Moll, como el resto de documentos, tendrán que abandonarlo. Mientras dure la rehabilitación de la antigua Casa de Cultura, la sede provisional del Arxiu del Regne será el antiguo cuartel de Son Tous, que dispone de espacios suficientes para albergar documentos, administración y a los investigadores que trabajen in situ.

El Consell otorga máxima protección a cinco zonas arqueológicas de la isla


diariodemallorca.es 26-6-2009

Los nuevos Bienes de Interés Cultural son enclaves sin excavar de importante concentración cerámica talayótica, islámica y romana

Delimitación del yacimiento arqueológico de las Torres de Sant Martí, en Vilafranca.
MIGUEL VICENS. PALMA. La comisión de Patrimonio del Consell de Mallorca convertirá hoy en Bien de Interés Cultural cinco zonas arqueológicas de la isla situadas en los municipios de Vilafranca de Bonany, Consell y Alaró, unas superficies que hasta ahora no estaban bien delimitadas ni protegidas y que se distinguen principalmente por una significativa concentración cerámica talayótica, islámica y romana.
"Estas zonas arqueológicas a las que ahora se otorga la máxima protección incluyen en su superficie otros Bienes de Interés Cultural con categoría de Monumento –explicó ayer el director insular de Patrimonio, Biel Cerdà–, pero hasta ahora su entorno no estaba especificado correctamente, pues la delimitación de la carta arquológica es poco precisa y un error de coordenadas podía llegar a provocar que se concediera una licencia de obras para construir sobre de un yacimiento no excavado", indicó.
El yacimiento arqueológico de las Torres de Sant Martí, en Vilafranca de Bonany, entre las casas de Sant Martí y la finca de Es Pagos, situada ya en Porreres, no posee estructuras constructivas en superficie, pero es significativa la concentración cerámica de las épocas talayótica, islámica y romana, según la información que recoge su expediente, aunque es imposible determinar su estado de conservación hasta que no se lleve a cabo una excavación.
Por su parte, en la zona arqueológica de Son Pontiró, en Consell, tampoco se detectan estructuras en superficie, pero el yacimiento ha sido identificado por la presencia de cerámica de la época de la Edad de Hierro y de la época romana. Y también están documentados restos talayóticos en los límites de un terreno que, según la tradición oral, llegó a contar en la antigüedad con un talayot del que hoy no queda rastro. El terreno ha sido dividido por una autovía.
El yacimiento de Banyols-Es Ribellet, en Alaró, integra dos yacimientos más pequeños ya catalogados. Y su importancia se debe a su gran concentración cerámica, tal como señala el expediente.
La zona arqueológica de Son Palou, situada entre Alaró y Consell, integra los yacimientos de Can Peixet, Son Fonoll, Es Velar y Son Brao, ya catalogados con anterioridad. Abunda en su terreno la cerámica de las épocas romana y púnica. Y es destacable también el gran número de fragmentos de contenedores tipo ánforas.
Completa la lista la gruta natural de Can Llana, en Alaró, situada a escasos metros de las casas de Can Llana, prácticamente debajo de su terraza. A falta de excavaciones, se sabe que antiguamente su profundidad alcanzaba veinte metros más.

25 de juny 2009

La finca de Bàlitx, adquirida por los March, será restaurada


diariodemallorca.es 25-6-2009
J. MORA. SÓLLER. Descendientes directos del banquero Juan March Ordinas adquirieron recientemente la finca de Bàlitx d´enmig con el fin de convertirla en una nueva possessió dado que actualmente la casa está en ruinas. El ayuntamiento de Sóller ha autorizado la licencia de obras municipal para llevar a cabo la restauración de la casa de la finca.
La autorización municipal se ha tramitado después de obtener el visto bueno de los departamentos de Patrimonio del Consell y de Medio Ambiente del Govern. Según explicaron varias fuentes, en los años sesenta el anterior propietario de la finca retiró la cubierta de la casa con el fin de aprovechar las vigas y las tejas para restaurar otros edificios de su misma propiedad.
Bàlitx de dalt y Bàlitx d´enmig fueron hasta hace relativamente poco propiedad de una misma familia. Para restaurar las casas de Bàlitx de dalt se retiraron las cubiertas de la possessió que ahora va a rehabilitarse.

Inicien els tràmits per fer la Serra de Tramuntana reserva de la biosfera

dBalears.cat 25-6-2009
El Consell de Govern té previst aprovar demà el document de proposta que es pretén elevar a l'Unesco perquè la Serra de Tramuntana sigui declarada reserva de la biosfera.
El conseller de Medi Ambient, Miquel Àngel Grimalt, ha explicat avui en conferència de premsa que el tràmit perquè l'Unesco estudiï la proposta balear passa per remetre el document al comitè espanyol del programa "Man and Biosphere" (MaB), que analitzarà si s'ajusta als requisits que es demanden per optar a l'esmentada catalogació.
Grimalt ha explicat que el document proposa que es declari com reserva un total de 85.174 hectàrees, de les quals 76.304 són terrestres, i les 8.870 restants, marines.
El conseller ha assegurat que, en cas d'aconseguir-se la declaració de l'Unesco, s'assegurarà que es tindrà recursos suficients perquè la protecció de la Serra de Tramuntana sigui efectiva". Grimalt ha explicat, tanmateix, que ja existeixen lleis que protegeixen aquest territori mallorquí.
Entre els principals objectius del projecte, Grimalt ha destacat que és necessari "aconseguir fonts econòmiques per mantenir l'espai natural" i "assegurar la pervivència de l'activitat econòmica i cultural de la gent dels vint municipis afectats".
El conseller confia que l'espai compti el 2010 amb la declaració de l'Unesco el que ajudaria, ha dit, que la Serra de Tramuntana anàs, encara més, "un reclam" per al turisme.
Grimalt ha destacat que aquest projecte es desenvolupa després del precedent de la declaració de Menorca com a Reserva de Biosfera.

23 de juny 2009

De cuartel de carabineros a museo del contrabando

diariodemallorca.es 23-6-2009

Original propuesta de conservación patrimonial
La junta de distrito prevé, sin embargo, el derribo


En la elaboración de la propuesta, explicada ayer en Palma con imágenes virtuales, han colaborado historiadores como Cristòfol Miquel Sbert, Pere Ferrer y Celso Calviño. El edificio, sencillo y sobrio, incluiría donaciones particulares y hallazgos. Imágenes: ARCA
T. OBRADOR. COLÒNIA DE SANT JORDI. "Un museo del contrabando es una propuesta pionera, útil y viable, siendo muy conveniente como hecho cultural y reclamo turístico". Así se expresó ayer la Associació per a la rehabilitació de centres antics (ARCA), que finalmente da por salvado el viejo cuartel de carabineros y de la Guardia Civil a raíz de que el Consell elaborase un informe reconociendo sus valores patrimoniales y pidiendo al ayuntamiento de ses Salines su protección. Además, "es un delito destruir elementos patrimoniales, aunque no estén catalogados", según la entidad.
No obstante, el ayuntamiento de ses Salines aún no se ha pronunciado claramente. Fuentes del equipo de gobierno municipal en minoría, PSOE+ Progressistes-UM, confirmaron que tuvieron una reunión con representantes de ARCA y ahora están pendientes de un encuentro con responsables del ministerio de Interior para decidir si se procede a la demolición del inmueble o se replantea el convenio firmado en su momento. En contraste, la junta de distrito de la Colònia, presidida por Toni Perelló (PSOE), subrayó también ayer que no tiene conocimiento oficial de alternativas. En este sentido, Perelló defendió que, en estos momentos, el proyecto válido es el que se aprobó hace escasos meses, consistente en el derribo para ampliar la calle Sol, el Ayuntamiento dispondría de un solar y Madrid podría construir una nueva casa-cuartel y poseer otro solar resultante de la operación. Perelló, que está dispuesto a sentarse en nuevas reuniones, se pregunta: "¿Dónde está el dinero para reconvertir el cuartel en un museo?".
Con evidentes desavenencias entre los gobernantes, frecuentes en los dos años que llevamos de legislatura, ARCA insiste en reclamar la preservación del singular cuartel. En el museo sugerido se recordaría el contrabando como fuente de supervivencia, su clandestinidad, etc. Habría paneles informativos sobre las rutas del contrabando, filmaciones, uniformes de carabineros y guardias civiles, tabaco, harina, azúcar, café, ropa, armas, pintalabios, transistores, penicilina, algunos vehículos...

Aturat el projecte de museu de Son Fadrinet

dBalears.cat 23-6-2009
El batle de Campos, Guillem Ginard, confirma que la iniciativa està aturada i que es troba “en un moment d’impàs” just quan fa gairebé vint anys de la descoberta arqueològica.

El pla de museïtzació de la basílica costaria uns 800.000 euros i es demanaria el retorn dels mosaics

Part del mosaic que es va descobrir a la basilica. Foto: Museu de Mallorca

L'any 1988, a la finca de Son Fadrinet Vell, a Campos, mentre s'hi feien unes síquies per passar-hi canonades, va sorgir a la llum les runes d'una basílica dels primers segles del cristianisme. Ara, gairebé 20 anys després, el Consistori de Campos i els propietaris, primers valedors d'aquest tresor arqueològic, volen impulsar la museïtzació de tot el conjunt. Això no obstant, no hi ha cap via econòmica fixada per dur-lo endavant. El projecte estava en ment, però ara ha estat "paralitzat". L'Ajuntament de Campos, la propietat, l'Institut Arqueològic Alemany de Madrid i una fundació privada són els impulsors d'aquesta iniciativa que, segons assenyalà el batle de Campos, Guillerm Ginard, "ara per ara està paralitzada i en un moment d'impàs", explicà.

Turisme y la UIB velarán por el patrimonio arqueológico de la finca de Son Real

Última Hora Digital 23-6-2009

El acuerdo firmado entre Nadal y Casas prevé la realización de un plan director para recuperar la zona
JOSEP MARIA AGUILÓ El conseller de Turisme, Miquel Nadal, y la rectora de la Universitat de les Illes Balears (UIB), Montserrat Casas, firmaron ayer un convenio de colaboración que tiene como objetivo esencial velar por el patrimonio arqueológico de la finca pública de Son Real, ubicada en Can Picafort, en el municipio de Santa Margalida.
Dicho convenio prevé el control arqueológico de dicha finca, que cuenta con un rico patrimonio de un mínimo de seis yacimientos de la época talayótica y de la Edad del Bronce, siendo el más antiguo de unos 1.500 años antes de Cristo.
El acuerdo contempla, asimismo, la redacción de un plan director para recuperar toda la finca, que incluye la zona de es Figueral, y el asesoramiento para el desarrollo de un centro de investigación arqueológica para la adecuación de un espacio de la finca para exposiciones.
Nadal recordó que el Grup de Recerca Arqueobalear de la UIB asesorará a la Fundació pel Desenvolupament Sostenible «en todo aquello relacionado con el patrimonio arqueológico de la finca».
Por su parte, Casas recordó que entre las funciones de la UIB se encuentra «la preservación y catalogación del patrimonio histórico». En este sentido, destacó que «convenios como éste son muy importantes».
Por último, el profesor de la UIB Manuel Calvo señaló que se llevará a cabo una labor de investigación y de puesta en valor de los yacimientos arqueológicos de la finca.

22 de juny 2009

Grosske veu amb bons ulls que es llevi l’obelisc

dBalears.cat 22-6-009
El segon tinent de batle de l’Ajuntament de Palma assegura que hi ha consens amb els veïns de la plaça de la Porta de Santa Catalina per treure’l
Borja Català. El segon tinent de batle de l'Ajuntament de Palma, Eberhard Grosske, es manifestà la setmana passada a favor que l'obelisc de la plaça de la Porta de Santa Catalina, erigit als anys 40 del segle XX en memòria dels Jinetes de Alcalá, sigui tret d'aquest espai. Grosske explicà en acabar el debat de política general de la ciutat que hi ha consens amb els veïns de la zona per llevar el monument de la plaça i que, per tant, ell ho veuria amb bons ulls."Nosaltres hem reivindicat durant molt de temps que monuments feixistes com la cruz de los caídos o el monument de la Feixina no estiguessin als carrers de Palma", recordà el regidor. El fet de no haver parlat encara del monòlit seria atribuïble a una distracció. Quant a l'estudi sobre el monument que tot just ara acaba de finalitzar l'arqueòloga municipal, el segon tinent de batle assegurà que "és bo que es faci aquesta recerca i que se'n conegui el contingut".
Informe municipalD'altra banda, el ple de l'Ajuntament de Palma aprovà dijous, en la segona sessió del debat de política general de la ciutat, diverses propostes de resolució presentades pel grup municipal del Bloc relatives a la memòria històrica. Així, per exemple, s'acordà realitzar un catàleg de monuments feixistes de Ciutat per aplicar-hi la Llei de memòria històrica i habilitar al cementeri de Palma un espai per al record de les víctimes de la Guerra Civil. A més, es donà el vistiplau a l'organització d'un acte de reparació i homenatge als funcionaris municipals represaliats des del cop d'Estat del 1936 fins al franquisme. El Partit Popular se n'abstingué.
"Són dues parts indissociables"
L'informe oficial de l'arqueòloga municipal sobre l'obelisc de la plaça de la Porta de Santa Catalina ja està elaborat i ha arribat a Cort. Aquest estudi conclou que el monòlit i la seva base són dues peces indissociables, de manera que si l'equip de govern decideix tomar el monument, haurà d'esbucar-lo per complet. Ara, l'Ajuntament s'haurà de fonamentar en aquest informe per decidir què fa finalment amb l'obelisc. Una decisió que, atès el consens amb els veïns de la plaça que argumentà Grosske, no sembla gaire difícil.Els Jinetes de AlcaláEls Jinetes de Alcalá eren 29 oficials de cavalleria que estaven confinats al castell de Sant Carles per haver protagonitzat mesos abans del cop d'Estat un moviment de rebel·lia contra la República a Alcalá de Henares. En esclatar l'aixecament, es posaren a les ordres dels avalotats. En bona part passaren a comandar escamots de Falange, a la qual donaren estructura militar. D'aquests grups de falangistes naixerien més tard els Dragones de la Muerte, encarregats de la repressió i que també tingueren un paper destacat en el front de Manacor. La seva participació al costat dels colpistes no fou oblidada pel franquisme i per això se'ls dedicà un obelisc.

21 de juny 2009

Los ciudadanos más antiguos conocidos se llamaban Aris y Bodmilgart

Última Hora Digital 21-6-2009

Su pista se encontró en 2005 en el poblado talayótico de Ses Païsses en dos sellos grabados sobre ánforas de cerámica

El arqueólogo Javier Aramburu posa con el trozo de ánfora grabado con el sello de Aris
MARIANA DÍAZ . La Eivissa del siglo IV antes de Cristo era una tierra de mercaderes que comerciaban con la costa peninsular cercana, el sur de Francia y Mallorca. Dos de estos comerciantes, Aris y Bodmilgart, hicieron negocios con los habitantes del poblado de Ses Païsses, a los que vendieron vino, y son los ciudadanos más antiguos de Balears que conocemos.
Estos datos se deducen de la investigación sobre dos sellos con dibujo, grabados en sendos trozos de ánfora, que fueron hallados en el poblado talayótico de Ses Païsses (Artà) durante la campaña de excavaciones arqueológicas de 2005, que dirigió el arqueólogo Javier Aramburu.
Desde entonces, los sellos han sido estudiados por varios especialistas, como «el mayor experto en ánforas de Eivissa», Joan Ramon Torres, la italiana Maria Giulia Amadasi y Mercedes Álvarez.
Según explica Aramburu, se trata de los sellos sobre ánfora más antiguos de la Península Ibérica. Hasta ahora, «el nombre más antiguo que se conocía también era el de un ibicenco, un sacerdote», y se había encontrado en la Cova des Cuieran. De hecho, Torres «ya sospechaba que en época tan antigua se sellaban las ánforas en Eivissa, ya que había encontrado un sello, aunque sin dibujo».
El hecho de que Aris y Bodmilgart [este último nombre significa «en la mano de Melgart», un dios púnico] pusieran la marca en las ánforas que llegaron a Ses Païsses quiere decir «que debían tener un interés especial en el cargamento, tal vez porque iba destinado a un poblado importante con el que estaban interesados en abrir mercado», añade el arqueólogo.
Mientras que en el siglo IV antes de Cristo Eivissa era una capital importante que vivía una época de esplendor, -«productos suyos se encuentran por todo el Mediterráneo»-, en la que dominaba una oligarquía mercantil y se acuñaba moneda, en Ses Païsses se daba una «cultura periférica», aunque ya no vivían los talayóticos, sino los baleáricos, «es la época de los honderos».
Aris y Bodmilgart eran fenicios y buenos comerciantes de vino, cuenta el arqueólogo Javier Aramburu. Los comerciantes de la actual Pitiüsa mayor «eran astutos» mercaderes que «imitaban las ánforas de los vinos más famosos de otras tierras, como Italia o Grecia», al igual que ocurre hoy con tantos productos. Para ellos el negocio era lo primero, por lo que «en caso de conflicto hasta cambiaban de bando».
Aramburu dice que los ebusitanos son poco conocidos en Balears y que tanto dicha cultura como la talayótica «aún no han tenido su gran exposición, su gran catálogo con artículos de referencia».

Aquella Mallorca d’un temps...

dBalears.cat 21-6-2009
Documents contemporanis i antics comparteixen un mateix espai a l’arxiu general del Consell Insular, situat des de 2005 al barri del Polígon de Llevant
Núria Martí. És just darrere el museu Krekovic, al barri del Polígon de Llevant de Palma, que hi ha, des de fa quatre anys, l'Arxiu General del Consell de Mallorca. L'arxiu és encara força desconegut pels ciutadants, però resulta indispensable per conèixer com era urbanísticament aquella Mallorca que un dia fou i que de cada vegada és més borrosa. No debades, aquest arxiu conserva bona part de la informació en termes urbanístics, d'infraestructures, camins i carreteres que el Consell de Mallorca, ara mateix, i la Diputació Provincial de Balears, en el període 1812-1979, han generat.
Però no només això. Més enllà de la "burocràcia administrativa" que les institucions públiques ofereixen, l'Arxiu del Consell Insular pot presumir de tenir la col·lecció, "creiem que gairebé completa", de tots els cartells i programes de mà de les obres que s'han representat al teatre Principal des de la seva inauguració, el 1857, fins als nostres dies. La col·lecció està composta per prop de 6.000 cartells, alguns de mida considerable, i devers 1.500 fullets informatius. A més, aviat -aquesta és la intenció de l'arxiu- es podrà consultar on line des de qualsevol punt del planeta. "Ara estam escanejant els documents i des de la nostra sala de consulta ja es poden visualitzar. La nostra intenció, però, és que el fons sigui, en bona part, consultable per internet", informà la directora de l'Arxiu, Bel Garau.
Un altre dels grans atractius que conté aquest conjunt de textos és tota la documentació que es conserva de les institucions benèfiques de Mallorca des de la Casa de la Misericòrdia (1648-1975), l'Hospital de Santa Catalina (1345-1884) i la Casa General d'Expòsits (1577), entre moltes altres, fins a arribar a l'actualitat.
L'Arxiu General del Consell Insular de Mallorca estigué ubicat a la Misericòrdia fins al 2005. "Quan el 1983 començarem a posar en marxa l'arxiu, haguérem de recopilar papers que hi havia escampats per tots els edificis de l'antiga Diputació", informa Garau.
Actualment, les dependències del centre estan a l'espera d'una imminent ampliació que els permetrà augmentar en qualitat i quantiat el seu fons, ja que de moment, i per manca d'espai, és molta la informació que queda en mans d'empreses privades i especialitzades.

20 de juny 2009

El quarter dels carrabiners de la Colònia de Sant Jordi

dBalears.cat 20-6-2009

Cartes dels lectors

Benet Bohigas i Moreno. Palma

Construir cultura o destruir patrimoni? Promoure béns culturals o destrucció i oblit? L'Ajuntament de ses Salines vol esbucar el quarter dels carrabiners, un dels edificis més antics de la Colònia, referent urbà i part de la seva història, representatiu d'una tipologia constructiva única i típica d'aquest cos militar. El patrimoni que es destrueix no és recuperable. Desgraciadament ja s'ha destruït massa patrimoni a Mallorca, per diferents motius: desconeixement del seu valor històric, ignorància, interessos personals, desinterès municipal, desídia i menyspreu de governants: "Això només són quatre pedres"... Per esbucar l'edifici sempre hi som a temps, cal prèviament informar-se'n del seu valor patrimonial.

De fet, és l'únic edifici que queda a Mallorca en bon estat i dins nucli urbà d'aquest cos militar destinat a la lluita contra el contraban a les nostres costes i que, segons la tradició, molts de pics cooperaven amb un oportú tancament d'ulls. Encara els més majors recorden moltes anècdotes i contarelles dels carrabiners. Per promoure llocs de feina, l'Ajuntament ha demanat al Govern central doblers per a la seva demolició, si demanés els doblers per a la seva recuperació i conservació, hi aconseguiria més llocs de feina i promouria el manteniment del seu Patrimoni. L'excusa és donar sortida a un carrer que té poca, o gens, de circulació. N'és segur, que el déu Cotxo pot passar pel carrer del costat.

Si jo tengués responsabilitats municipals no voldria ser el responsable d'una amputació cultural als meus fills i de mutilar el record i la imatge d'un racó del meu poble, esbucant un edifici tan emblemàtic. Un edifici que rehabilitat tendria moltes possibilitats per a diferents usos municipals o ciutadans: oficina municipal, museu (del contraban i la sal), oficina de turisme, club de majors, biblioteca, centre cultural, local de reunió per a les associacions, etc, etc. Tampoc no m'agradaria sortir a les primeres pàgines dels diaris emmanillat, encara que ara estigui tan de moda, no afavoreix estèticament. Els que vendran darrere, si la paperassa no està en ordre (falta qualque informe pericial) o se comprova el seu interès patrimonial, em podrien dur a presó. Convé saber que no es pot tomar cap edifici amb interès cultural o històric encara que no estigui catalogat com a bé cultural, la llei ho castiga amb presó de fins a tres anys.



Burguera acepta consevar el antiguo cuartel de carabineros de la Colònia


El Mundo/ El Día de Baleares 19-6-2009

Cede la decisión final a Interior pero ARCA lo da por salvado y propone rehabilitarlo como museo histórico del contrabando

E.F. Ses Salines. Los responsables de la Asociación de Cascos Antiguos (ARCA) de "por salvado" el antiguo cuartel de la Colònia de Sant Jordi después de la reunión mantenida esta semana con el alcalde de Ses Salines, Sebastià Burguera (PSOE) y su segundo, Tomeu Lladonet (UM), en la que ambos dirigentes se mostraron a favor de no derruir la edificación.
Las sucesivas reclamaciones de ARCA de conservar el edificio dado su valor histórico no parecían hacer mella en el equipo de gobierno, quien ha mantenido hasta ahora su intención de tirarlo. El informe presentado por el Consell hace varias semanas ha sido lo que ha inclinado definitivamente la balanza. En el escrito, la institución insular apela a la sensibilidad del Consistorio saliner para conservar el edificio, un bien patrimonial. El Consell se dirige al Ayuntamiento siempre en tono de recomendación, ya que es éste quien dispone de la autoridad para decidir.
No obstante, Lladonet recordaba ayer que debe ahora ponerse en contacto con el Ministerio de Interior para transmitirle el cambio que debería producirse en el convenio pactado entre ambas instituciones que establecía el derribo del cuartel para poder reabrir así la calle Sol. De esta manera, aseguraba Lladonet, no será hasta que el Ministerio de su visto bueno que los proteccionistas puedan respirar tranquilos.
Sin embargo, ARCA cree que la supervivencia del cuartel está ya asegurada y que ahora solo queda pensar en el uso que se le dará una vez sea rehabilitado. La propuesta de la asociación es la de hacer del un museo de la historia del contrabando, proyecto del que tienen preparada una exposición pública.
Asimismo ARCA propone que el edificio pase a ser propiedad de Ses Salines y se consolide como un espacio de caarácter cultural que fomente la investigación histórica. La subvención del Estado para tirarlo, señala, "podría invertirse en la rehabilitación y la calle Sol podría ser igualmente rehabierta, aunque con una anchura inferior"
Las prioridades del consistorio, no obstante son otras. Lladonet señala que su elección para el futuro del edificio sería su recuperación como cuartel de la Guardia Civil, ya que "ésta es una necesidad prioritaria para la Colònia". Una opinión que comparte incluso el PP desde la oposición.


Reunió positiva amb representants de l’Ajuntament de ses Salines

ARCA denuncia que los carteles del Plan E incumplen la normativa

diariodemallorca.es 20-6-2009
F. H. ARCA denunció ayer que los carteles de las obras del Plan E, en las plazas Major y Santa Eulàlia, incumplen la normativa sobre publicidad del centro histórico y reclamó al Ayuntamiento que eleven esta queja al Gobierno Central


ARCA s'oposa a la grandària desproporcionada dels cartells del fons EILO

El Consell restaura una patera tradicional mallorquina

Última Hora Digital 20-6-2009

La embarcación se entregó ayer en s’Albufereta tras su recuperación

ELENA BALLESTERO
«Defendemos la necesidad de crear un museo marítimo porque forma parte de nuestra historia». La consellera insular de Medi Ambient, Catalina Julve, reivindicaba ayer con estas palabras la recuperación y conservación del patrimonio marítimo de de la Isla.

Acompañada de las autoridades locales y de los responsables de la Oficina del Mar del Consell de Mallorca, Julve entregó ayer en s’Albufereta de Alcúdia una patera tradicional mallorquina de 3'60 metros de eslora y 1'22 metros de manga, que ha sido totalmente restaurada por los alumnos del taller de Mestres d’Aixa del Consell.

Este tipo de embarcaciones construidas con madera se emplean desde tiempos inmemoriales en los trabajos tradicionales dentro de las albuferas de Mallorca. Aunque existen varios inventarios de embarcaciones tradicionales mallorquinas, éstos van quedando obsoletos a medida que las barcas van desapareciendo. Los técnicos de patrimonio marítimo del Consell explicaron que «hacemos una restauración de tipo arqueológico sustituyendo los materiales dañados por piezas elaboradas con las técnicas tradicionales».

La patera restaurada corresponde al modelo más sencillo de las embarcaciones tradicionales mallorquinas, de uso fundamentalmente en aguas tranquilas y cerradas (como es el caso de s’Albufereta), pero también en el mar. Las embarcaciones específicas de las albuferas características por sus dos puntas en proa y popa se dan ya por desaparecidas en Mallorca y solo se conserva un ejemplar restaurado en Menorca: la Taquina.


Zones d’enterrament a la basílica de Son Peretó

diaridebalears.com 20-6-2009

El jaciment de Manacor conclou la campanya d’enguany


G.M. La campanya d'excavació 2009 en el jaciment de Son Peretó de Manacor ha tret a la llum diferents zones d'enterrament, amb la localització de sis individus, en l'àmbit de la basílica on s'han dut a terme treballs de consolidació al conjunt arqueològic.

Durant l'excavació de la zona del baptisteri s'ha localitzat el rentapeus que se situa al costat de la pila baptismal, element que presenta paral·lelismes amb altres basíliques del Mediterrani. A més, s'hi han trobat dos enterraments infantils.

Individus

En una de les habitacions de la zona sud s'han trobat, fins al moment, quatre individus. També s'ha iniciat l'excavació de l'àrea del baptisteri i en una de les entrades de la basílica hi han localitzat un enterrament doble: un home i una dona dins una mateixa tomba. Els murs de l'habitació sud i els paviments opus signinum que cobreixen aquestes tombes han estat restaurats.

Els treballs només han durat tres setmanes i han estat finançats íntegrament per l'Ajuntament de Manacor sota l'adreça dels arqueòlegs Mateu Rigués i Miquel Àngel Cau, i la restauradora Margalida

19 de juny 2009

El otro Born de Palma

diariodemallorca.es 19-6-2009

JOAN RIERA. RIERA.DIARIODEMALLORCA@EPI.ES El Born con mayúscula que todos conocemos no es el único born que ha tenido la ciudad. El born era el lugar en el que se bornejaba, el espacio público donde se celebraban las justas y estafermos entre caballeros.
Resulta lógico pensar que a lo largo de los siglos estos juegos no siempre se pudieron organizar en el antiguo lecho de sa Riera ni en la explanada que ocupó el torrente cuando en 1613 fue sacado extramuros de la ciudad.
En la toponimia de Palma ha quedado marcada la palabra born en otros lugares que, por lógica, debieron de ser escenarios de estos entretenimientos propios de las coronaciones de reyes, del nacimiento de herederos de la corona o de victorias militares.
El Born de Sant Jeroni, en la actual plaza del mismo nombre, es citado muy pocas veces en los documentos palmesanos recopilados por Diego Zaforteza y Musoles.
Sin embargo, el Born de Santa Clara es una denominación que se repite frecuentemente en contratos e inventarios entre los siglos XVI y XIX. Era el límite sur del Call, en esta calle residieron el artista Miquel Bestard [1592-1633] –alias es pintor loco– o el poeta Joan Alcover [1854-1926].
El Born de Santa Clara se ubica básicamente en la actual calle de Sant Alonso, aunque con su antigua denominación terminaba en la calle de Can Fonollar. Entre ésta y la calle de Santa Clara se denominaba Forn de´n Seguí.
La comisión de rotulación de las calles de Palma creada en 1862 y liderada por José María Quadrado decidió darle el nombre de Beato Alonso, en homenaje al jesuita que fue portero de Montision. Cuando en 1888 fue canonizado, el nuevo rango fue incorporado al nomenclátor.
En 1983, el departamento de Llengua Catalana de la universidad presentó un informe al Ayuntamiento sobre los cambios que debían introducirse en el callejero de Palma.
El profesor Gabriel Bibiloni defendió la recuperación del nombre ancestral: "És prou important, històric i recordat popularment com per recuperar-lo". El acertado criterio del lingüista fue desatendido por Cort.
Afortunadamente, y como si de una sutil venganza se tratara, junto a la placa carrer de Sant Alonso persiste el azulejo de finales del XVIII que recuerda o inquiere a los visitantes sobre la denominación tradicional.

18 de juny 2009

Sí a nuestro patrimonio

Cartas al director

Francisca Alcover. Palma.

En estos momentos, ARCA (Associació Revitalizació Centres Antics) se halla inmersa en la noble tarea de salvar de la piqueta el cuartel de carabineros, sito en la Colònia de Sant Jordi, desde el cual se coordinaban esfuerzos y medios para el control del contrabando en aquella zona de Mallorca en un pasado no tan remoto. Desde estas páginas mi voz y mi voto a la conservación de este edificio porque si bien su valor arquitectónico y artístico no es muy grande, sí lo es en cuanto a valor testimonial e histórico de nuestra tierra. Si se tira abajo este edificio se va con él parte de nuestra memoria histórica teniendo, de este modo, un elemento menos para explicar a nuestros descendientes lo que ha significado el contrabando en nuestra isla. Apelo a las personas e instituciones que sí pueden hacer para que este edificio se conserve. No hace falta mencionar que este edificio con una adecuada restauración se le podría dar un uso civil: una biblioteca, un centro de salud, un museo, etc. Lo cual redundaría en beneficio directo para la Colònia de Sant Jordi. En nuestra isla, la trayectoria de la conservación de nuestro patrimonio histórico-cultural ha sido más bien errática: la desidia, la falta de interés (o quizá "intereses interesados"), la burocracia, etc. Todo ello, por parte de las instituciones o por parte de los propietarios particulares, ha permitido que mucho de nuestro patrimonio haya caído bajo la piqueta. Demos un voto de confianza al Ayuntamiento de Ses Salines para la conservación del cuartel de carabineros de la Colònia de Sant Jordi.

Sa Pobla: La casa de Gaieta, un patrimonio irrecuperable

Una sentencia de 2008 dicta que se debe legalizar la obra que rehizo el edificio
M.RAMISLa polémica envuelve de nuevo la casa de Can Gaieta de sa Pobla, después que la propietaria de una parte del inmueble, Isabel Gost, haya denunciado que «se quiere cambiar la normativa urbanística para poder legalizar lo que se realizó en la otra parte de la casa». La denuncia de Gost es a raíz de que el Ajuntament de sa Pobla ha otorgado la licencia de obras a la casa de la cale Lluna 13, una licencia que ya se solicitó el 2001 y que, en el 2005, una sentencia del TSJIB dictó que era ilegal ya que se trataba de un inmueble protegido.
Ante esta sentencia, Bel Gost solicitó la ejecución de la sentencia y a finales del mes de abril del 2008, un auto judicial ordenaba al Ajuntament la demolición de las obras de la calle Lluna. En contra de este auto, el propietario presentó un recurso de apelación y el 21 de octubre de 2008, el TSJIB lo estimó parcialmente, de modo que concedía 15 días al propietario para presentar un proyecto de legalización de la obra y 6 meses al Ajuntament para dar una solución. A día de hoy, la casa de la calle Lluna 13 ya tiene licencia de obras.
El actual alcalde de sa Pobla Joan Comes (IxSP) manifestó que «después de la última sentencia no teníamos otra opción más que conceder la licencia». La otra opción, proteger ahora el inmueble, «sería muy costosa para el Ajuntament» y añadió que «no tendría ningún sentido, ya que en el 2001 se construyó todo nuevo».
Así, lo que a día de hoy consta en la documentación es la que un día fuera la casa de Gaieta, que estaba protegida, a día de hoy es de dos propietarios, y en un informe jurídico municipal elaborado el 2001 por Ramis d’Ayreflor, consta que sólo una parte está protegida.

17 de juny 2009

Cort decidirà en quinze dies si toma l’obelisc

dBalears.cat 17-6-2009


Infraestructures ja ha encarregat l’informe a Cultura perquè avaluï de quina manera s’aplicarà la Llei de memòria històrica


L'Ajuntament de Palma ha encarregat un estudi davant la possibilitat que ha sorgit de llevar d'enmig l'obelisc feixista de la plaça de la Porta Santa catalina erigit el 1941 en honor al grup de colpistes de 1936 coneguts com els Jinetes de Alcalá. L'informe, que estarà enllestit en uns 15 dies, l'han encomanat al cronista de Ciutat, Bartomeu Bestard, de sensibilitat conservadora. De fet, aquest mateix historiador va ser l'autor d'un primer informe sobre la creu de los Caídos que estava ubicada devora la Seu. En aquest estudi, Bestard aconsellava el Consitori que no tomàs la creu. Per aquesta raó la Sala optà per tenir més opinions i encarregà un segon informe, que donà unes conclusions totalment oposades a les analitzades en el primer. Cort es decantà pel darrer i decidí retirar la creu de la Seu.

La regidora de Cultura i Patrimoni de l'Ajuntament de Palma, Nanda Ramon, manifestà ahir que aquesta setmana el seu departament rebé la petició d'Infraestructures d'elaborar un segon informe per tal de veure de quina manera s'aplica sobre el monument la Llei de la memòria històrica. Aquest estudi, curiosament, serà elaborat per Bestard, el mateix a qui encarregaren el primer informe relacionat amb la creu esmentada anteriorment. El primer estudi sobre l'obelisc al qual tingué accés aquest diari estava fet per tècnics de Cort que certificaven que el monòlit de la plaça de la Porta de Santa Catalina va ser aprovat el 1941, fou dedicat als Jinetes de Alcalá i, abans, aquesta zona es trobava "en estat salvatge".

Aquest primer document desmentia la versió de l'equip de govern municipal, que fins ara havia justificat el manteniment de l'obelisc perquè assegurava que era d'una època anterior. L'informe contradiu allò que han afirmat fins ara la batlessa, Aina Calvo, i el seu regidor d'Infraestructures, Francisco Donate, que en l'actualitat desenvolupa la reforma de la plaça. El primer informe deia que el monòlit "és un element no protegit per cap figura derivada de la legislació urbanística o de patrimoni històric". Tot i les proves, Cort necessita avalar els fets amb una segona anàlisi.

El PSM ja ha rebutjat que aquest monument feixista es mantingui enmig de la plaça

El secretari general de la Federació de Palma del PSM-EN, Biel Riera, ja va afirmar que l'obelisc de la plaça de la Porta de Santa Catalina, que ret homenatge als Jinetes de Alcalá, s'ha de retirar de l'espai públic de la ciutat, aprofitant la remodelació de la plaça. Els Jinetes de Alcalá van ser un grup de militars que col·laboraren en l'aixecament de Francisco Franco contra la Segona República espanyola. Riera justifica la decisió del seu partit, que comparteix amb l'actual regidora, Nanda Ramon, en el fet que els darrers informes municipals constaten que el monument va ser erigit durant la postguerra en homenatge a aquest grup colpista.

A més a més, en la darrera reunió entre l'Ajuntament i els representants dels veïnats de la zona i d'entitats com ARCA i Memòria Històrica de Mallorca, tothom es va manifestar com a partidari de la supressió de l'obelisc. Per aquest motiu, el dirigent nacionalista afirma que "el PSM-EN de Palma, a través de l'Ajuntament, es comprometé a actuar per tal que l'equip de govern retiri aquest monument". Per altra banda, va afegir que "és evident que l'actuació correcta de les institucions seria eliminar aquest símbol feixista de l'espai públic de Ciutat.

Patrimoni tiene más dinero para excavaciones, pero llegará tarde

Última Hora Digital 17-6-2009
El cambio en el sistema de subvenciones ha perjudicado la campaña de verano

MARIANA DÍAZ.Hasta 259.205, 64 euros dispondrá este año el departamento de Patrimoni Històric del Consell para subvencionar la campaña de verano de excavación y restauración de yacimientos arqueológicos. Se trata de una buena alegría para el sector si no viniera empañada por un dato negativo, la tardanza con la que el citado departamento publicará la convocatoria de subvenciones a la que podrán concurrir los equipos o entidades interesados.

Según los profesionales del sector, este retraso ha impedido la planificación de las campañas. Además, señalan que la fecha del 31 de octubre para presentar las justificaciones de gastos será un plazo muy ajustado y difícil de cumplir.

Biel Cerdà, director insular de Patrimoni, reconoció el retraso y pidió «disculpas», pero se mostró convencido de que «esta convocatoria será un éxito, dará buenos resultados», no sólo porque ha conseguido cien mil euros más «arañados de otras partidas», lo que significará «mejores condiciones de trabajo porque tendrán dinero para siglar el material, para la memoria», sino porque «habrá más transparencia» en la adjudicación de las partidas y también «se podrán presentar más proyectos».

Cabe recordar que, en pasadas legislaturas, las subvención era de carácter «nominativo». Y así fue también el pasado año «porque no tuvimos tiempo de cambiar el sistema», apuntó Cerdà. Ahora ha pasado a convertirse en convocatoria pública «siguiendo la orden de Economia e Hisenda», en busca de mayor «transparencia».

En Patrimoni ya existía un precedente con la convocatoria dedicada a restauración de bienes muebles e inmuebles destinada a particulares o ayuntamientos, «que hemos mantenido con una modificación», la de poder adelantar el dinero con cargo al presupuesto del año siguiente.

Respecto a la arqueología, Patrimoni subvencionará el 80 por ciento, con un máximo de 30.000 euros, en «función del proyecto». La decisión se tomará en el departamento «por una comisión evaluadora» y Cerdà cree que la convocatoria se hará pública «a finales de mes» ya que hoy irá al Consell Executiu.

Cerdà también añade que su departamento «está dispuesto» a «facilitar la tramitación administrativa» a los equipos investigadores, por lo que se plantea, incluso, convertir la subvención en «plurianual», que es por lo que se inclinan los profesionales.


El Consell de Mallorca reafirma su intención de empezar este mes las obras de urgencia en el Castell de Alaró

diariodemallorca.es 17-6-2009
L. DURÁN. PALMA. El Consell de Mallorca no se arredra ante los anuncios de Lorenzo Ordinas y su hijo, Miguel Ángel, de demandar a la institución en caso de que ésta inicie las obras de urgencia en el Castell de Alaró. Así lo ratificó ayer Biel Cerdà, director insular de Patrimonio, quien señaló a este diario que sus actuaciones darán comienzo "este mes de junio".
Bajo dirección técnica de Carlos Moranta, el Consell aguarda elegir la mejor opción empresarial que garantice la seguridad de las obras, una vez que ya han cumplimentado las prescripciones solicitadas por el Ayuntamiento de Alaró.
Mientras Patrimonio encaja todas las piezas del puzzle para acometer la reforma de determinadas partes de la fortificación, sus servicios jurídicos estudiarán las medidas a adoptar frente a las demandas interpuestas por Ordinas contra el Consell y el Estado. Éstos mantienen ser los propietarios a pesar de que el Estado lo negó meses atrás.

Los técnicos de Patrimonio dan luz verde a seis nuevos Bienes de Interés Cultural

diariodemallorca.es 17-6-2009

L. DURÁN. PALMA. Los técnicos del Consell de Mallorca informaron ayer favorablemente acerca de la declaración de Bien de Interés Cultural de Sa Cova de Can Llana en Alaró, la zona arqueológica de Mandia Vell en Manacor, el yacimiento de Banyols-Es Ribellet en Alaró, el de Son Pontiró en Consell, el de Son Palou entre Alaró y Consell y el del Torrent de Son Martí en Villafranca de Bonany.
Al igual que todos éstos, la finca Son Brull de Pollença, que aspira a ser declarado Bien Catalogado, deberá aguardar a la próxima comisión de Patrimoni del 26 de junio para optar a estas figuras de patrimonio.

15 de juny 2009

El TSJB ordena executar la sentència que paralitza les obres de Son Espases

dBalears.cat 15-6-2009
El tribunal dóna els primers passos per ordenar la suspensió de la modificació del PGOU per a la construcció de l'hospital.
El Govern Antich presentarà un recurs de súplica i recorda que estan en joc 1.200 llocs de feina.


Imatge de les obres feta el passat mes de març.
El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJB) ha dictat avui una interlocutòria en la qual ordena l'execució de la sentència del Tribunal Suprem de data 3 de febrer del 2009 pel que se suspèn l'eficàcia de la modificació puntual del Pla General d'Ordenació Urbana de Palma relativa la construcció de l'Hospital de Son Espases. La modificació del PGOU fou aprovada de manera definitiva pel ple del Consell de Mallorca el 5 de juny del 2006, i contra ella la Congregació de Missioners dels Sagrats Cors havia presentat un recurs demanant la seva anul·lació. El TSJB va dictar sengles actes el desembre del 2006 i maig del 2007 en els que desestimava la mesura cautelar de suspensió de l'esmentada modificació.

13 de juny 2009

Raixa´s blues

diariodemallorca.es 13-6-2009

J. VIDAL VALICOURT Muchos de los mallorquines que visitan Raixa se sonrojan al comprobar el estado en que se encuentra el Símbolo. La mallorquinidad se siente herida ante tamaño desastre. No sé qué cara estará poniendo ahora Jill Sanders, pero sin duda el careto duro de Munar y el rostro ausente de Matas permanecerán impasibles. No es fácil que el cemento se conmueva. Ellos, la pareja, hicieron lo posible e imposible por arrebatarle la mansión a una extranjera. Ellos querían hacer país, pueblo, ser los benefactores de la mallorquinidad alegando lo siguiente: Raixa, para los mallorquines. Pues ahí está Raixa para los mallorquines, hecha unos zorros. Cuando un gobernante se hincha la boca de pueblo, lo más sensato es echar a correr o, en fin, correr a gorrazos a estos sujetos –por llamarlos de algún modo– que pretenden ser los benefactores de una parte de la humanidad, ese ente abstracto, esa gran palabra vacua, esa nada. Muchos de los mallorquines que apoyaron con voz unánime y entregada la adquisición de Raixa por nuestros próceres de tres al cuarto, resulta que salen cabizbajos y cariacontecidos al ver el estado del Símbolo. Un símbolo hecho trizas pero, oiga, nuestro símbolo al fin y al cabo. Antes Munar, Matas y cualquier mediocre gobernante local que una mujer extranjera. Pues ahí lo tienen. Después del tremendo gasto, el resultado es desolador. Pero, claro, lo importante era que esa forastera no se quedase con el Símbolo. Hoy en día, no les quepa la menor duda, Raixa estaría como los chorros del oro. Sin embargo, el pueblo, que según los gobernantes de cemento armado, son los auténticos propietarios del Símbolo, no sabe mantener una finca que es una especie de Tara y, ahora sí, sin complejos, pónganlo en minúscula. Una verdadera tara, eso es en lo que ha quedado el Toisón de la mallorquinidad. A no ser que hagamos de la decadencia y los hierbajos una estética nacional, si de eso se trata. Los trabajos de restauración y adecentamiento costarán un dineral. Suménselo al precio que en su día el binomio Munar-Matas nos pispó con la intención de convertirse en los adalides de la santa mallorquinidad, ahora lacerada.

En fin, cuando el Símbolo sea remodelado, su simbolismo quedará anulado por una reconversión en parador o centro de estudios de la biodiversidad. Ya no será icono, sino edificio institucional que albergará a un buen número de funcionarios. Estará limpio de polvo y paja, pero perderá su carácter sagrado. Y, de algún modo, me alegro, pues nada tan cansino y cursi como esos sacrosantos lugares que representan la identidad de un pueblo, de un pueblo mancillado y burlado por papá Estado, que se erige en garante descuidado y flojeras de esta mansión de los Plaff. Para que vean, el Símbolo acabará siendo algo tan funcional y anodino como es una gran oficina, por mucha biodiversidad que le pongan al asunto. O, en fin, en parador nacional. De este modo, pasaría a formar parte de la extensa red de paradores nacionales que cubren España. Y ahí está la broma: Raixa acabaría siendo un parador español más, exento de cualquier halo de santidad. Lo cual, por otro lado, estaría muy bien. En fin, a ver si de una vez por todas aprendemos a desconfiar de quien se hincha la boca de pueblo. "Raixa para los mallorquines", ja. Aunque, bien mirado, las ruinas también tienen su encanto.

Vilafranca fita els jaciments

dBalears.cat 13-6-2009
Patrimoni revisa les delimitacions dels jaciments de Son Bou, el Caparó, Boscana Vell i el bosc de Boscana per protegir-ne l’entorn

Un dels jaciments de Vilafranca. Foto:Guillem Mas
Fracesca Marí . Vilafranca té ja delimitat l'entorn dels jaciments del municipi. La darrera Comissió de Patrimoni aprovà els expedients d'incoació com a Bé d'Interès Cultural, amb categoria de zona arqueològica, dels jaciments de Boscana Vell, el pinar de Boscana, el Caparó i Son Bou. Són quatre indrets que a partir d'ara tindran ben fitades les seves àrees de protecció i que constitueixen emplaçaments arqueològics d'interès, malgrat que alguns es troben en bastant mal estat de conservació. El de més transcendència arqueològica és el que conté les restes trobades a Son Boscana Vell, un jaciment situat dalt d'un turó amb un bon domini visual de l'entorn. En aquests terrenys s'han localitzat diverses navetes que podrien fer part d'un poblat, encara sense excavar.
Ara com ara, les troballes al jaciment són males de veure a causa de la gran vegetació que hi ha a la zona. Tot i això, la delimitació de Son Boscana vell, segons l'informe del departament de Patrimoni del Consell, és justificada "per la dispersió de la ceràmica que resulta de la prospecció arqueològica". El jaciment de les cases de Son Bou és un altre dels elements protegits pel departament de Patrimoni del Consell i que ara ha estat objecte de demarcació. Al voltant de les cases s'hi localitza un redol ceràmic, a més d'un talaiot sobre el qual es construïren les cases de la possessió. Val a dir que, malgrat que la protosta de delimitació proteccionista provingui de l'Ajuntament de Vilafranca, les cases de Son Bou fiten amb el terme municipal de Porreres.
El tercer bé protegit és el Caparó, un indret que conté pedres reaprofitades que han estat integrades en un mur de pedra seca modern i que fa de tancament de les cases. D'acord amb l'informe arqueològic de Patrimoni, el mur en qüestió té 1,80 metres d'altura i la delimitació és justificada per "la dispensió de restes reaprofitades o amb interès arqueològic". Tanca el conjunt d'elements protegits l'expedient de Son Boscana Vell-04 o pinar de Son Boscana, que presenta una dispersió de ceràmica d'època islàmica enmig d'un sementer relativament elevat. A aquests quatre indrets de Vilafranca cal afegir-hi els ja incoats com a Bé d'Interès Cultural el mes d'abril passat per la Comissió de Patrimoni i que es refereixen als jaciments d'Alcúdia-Arrom, les pletes de la Moleta, la Moleta i el turó d'en Boleto

12 de juny 2009

La Font de Randa recuperará parte de su empedrado histórico


diariodemallorca.es 12-6-2009

S. SANSÓ. RANDA. El proyecto para recuperar la zona de los lavaderos del núcleo algaidí de Randa ultima sus detalles. A los aparcamientos públicos realizados hace un año cerca de la iglesia y que ayudaron a descongestionar el pueblo, se une ahora una segunda fase que acabará justo antes de las fiestas de agosto, y que ha rescatado de debajo del asfalto de la carretera que lleva a Cura y pasa junto al celler el piso histórico original "donde hemos encontrado vestigios de él", señala el alcalde de Algaida, Francesc Miralles (PSOE). El resto ha sido completado con piedra de Santanyí que durante estos días ha sido "arrugada" para ofrecer una imagen cercana a la de siglos atrás.
Precisamente, éste ha sido el punto de discrepancia entre el Consistorio y la asociación para la recuperación de centros históricos (ARCA), que considera "liso, duro, monótono y en absoluto coherente con el fondo visual de los lavaderos". Para esta entidad, la solución natural hubiera pasado por continuar con el empedrado de guijarros "hasta el límite de la carretera de Cura".
Miralles recalcó ayer que "la imagen actual nada tiene que ver a la de hace unos días, cuando acababa de pasar una máquina especial que transforma la piedra lisa en rugosa y le da un aspecto más rústico".
Asimismo, el alcalde anunció que el tramo que va desde el nuevo aparcamiento hasta la Font de los lavaderos será peatonal, a falta de la instalación de bancos, farolas y papeleras.

ARCA visita les obres de reforma dels carrers de Randa (Algaida)

Troballa a Manacor


dBalears.cat 12-6-2009

Tots els indicis s’han confirmat. Les obres d’embelliment i adaptació per a vianants del carrer de Jaume Domenge han reafirmat, aquesta vegada amb proves materials, l’ocupació islàmica de la ciutat. Han sortit a la llum onze peces i, de moment, s’han paralitzat les tasques
El descobriment ha provocat una paralització momentània de les tasques. Foto: Joan Socies
Guillem Mas . Ja és un fet. Les obres d'embelliment i d'adequació per a vianants del carrer de Jaume Domenge del centre de Manacor han tret a la llum diferents ceràmiques d'època islàmica que demostrarien, aquesta vegada amb proves materials, l'ocupació d'aquesta cultura al bell mig de la ciutat. El descobriment ha provocat una paralització momentània de les tasques, però l'aturada podria ser de més llarga durada si es troben materials de més valor. Les peces han sortit a la llum mentre els operaris treballaven en un projecte del pla d'obres que impulsa l'Ajuntament de Manacor gràcies a les ajudes del Govern central per reactivar l'economia i minvar la taxa d'atur arreu de l'Estat.Ara per ara, s'han localitzat diferents pous negres a la zona dels carrers de Jaume Domenge i de Joan Segura, plens de ceràmiques de l'època islàmica i altres peces corresponents al segle XVII. Quan es realitzaren fa anys les obres d'adapatació per a vianansts de la zona de l'església dels Dolors, ja se'n trobaren. Per això, l'Ajuntament de Manacor no va descartar en cap moment que a les vies on ara es treballava poguessin aparèixer noves troballes. "Per aquest motiu, en la direcció de les obres ja incloguérem un arqueòleg, Antoni Micol", explicà el delegat d'Urbanisme, Bernat Amer. Pel que fa a les passes a seguir, Amer apunta que, "de moment, les actuacions estan aturades, ja que tot el que es descobreix es neteja i es valora com a peça. S'ha de dir, però, que si no hi ha troballes molt més importants les obres continuaran el seu curs després de l'anàlisi del que es vagi trobant". Amer manifesta que "a hores d'ara hem trobat unes 11 peces corresponents a l'època islàmica i al segle XVII". Per la seva banda, la directora del Museu d'Història de Manacor, Magdalena Salas, destacà la importància de la troballa perquè "demostra amb fets materials l'ocupació islàmica a la ciutat de Manacor, tot i que ja ho teníem molt clar". Es tracta, doncs, de "peces islàmiques molt valuoses sobretot perquè algunes estan quasi senceres i, després de la seva restauració, quedaran molt dignes", apuntà Salas. "Demostren l'ocupació islàmica, perquè tot el que hem localitzar fins ara són vaixelles, estris de cuina, escudelles i gerres".

11 de juny 2009

El Govern y la Banca March colaboran para restaurar y difundir los fondos del Museu de Mallorca y el Arxiu del Regne

diariodemallorca.es 12-6-2009
EFE. PALMA. La conselleria de Cultura y la Banca March colaborarán a partir de ahora para conservar, restaurar y difundir los fondos patrimoniales de Balears gracias a un convenio que permitirá continuar con los trabajos de restauración del taller del Arxiu del Regne de Mallorca.
Según el convenio firmado ayer entre la consellera de Educación y Cultura, Bàrbara Galmés, y la directora de Relaciones Institucionales e Imagen Corporativa de Banca March, Catalina Rodríguez Veny, también se documentarán los fondos del Antiguo Régimen, informa el Govern en un comunicado.
Mediante este acuerdo, la entidad bancaria destinará en 2009 un total de 60.988 euros a financiar una serie de proyectos y trabajos vinculados a los fondos que custodian el Museu de Mallorca y el Arxiu del Regne de Mallorca.
La conselleria y la Banca March mantienen una colaboración desde el año 1998 que ha permitido llevar a cabo una serie de actuaciones importantes orientadas a la salvaguarda de los fondos patrimoniales y culturales de la comunidad, como la publicación de la edición facsímil del Libro de los reyes y de la obra de Josep Maria Quadrado Privilegios y franquicias de Mallorca; la puesta en marcha de la Unitat de Conservació de Metalls del Museu de Mallorca y la realización de trabajos de organización y catalogación de fondos, entre otras acciones.
Los objetivos del Arxiu del Regne de Mallorca para este ejercicio presentes en este convenio de colaboración pasan por la contratación de personal técnico restaurador para dar continuidad al proyecto Archidoc de informatización integral del Arxiu, para avanzar en las labores de identificación y catalogación de fondo del Antiguo Régimen en custodia.
En el Museu de Mallorca, el dinero de la Banca March se destinará a la restauración de los fondos artísticos del museo. Está previsto recuperar la tela Nostra dona de la rosa, un cuadro pintado por Mateu López en 1575.

Son Tous será la única sede temporal del Arxiu del Regne con el fin de contener gastos

Última Hora Digital 12-6-2009
El Centre de Història i Cultura Militar se descarta como subsede para investigadores

ANA LARGO . Los investigadores deberán, finalmente, trasladarse hasta el antiguo acuartelamiento de Son Tous, situado entre las carreteras de Sineu e Inca, para acceder a los protocolos notariales que se encuentran en el Arxiu del Regne de Mallorca mientras el edificio de la Casa de Cultura se encuentre en obras.

Después de varios meses barajando distintas posibilidades, se descartó, en la última reunión, que el Centre de Història i Cultura Militar de Balears, sito en el Claustre de Santa Margalida de Palma, acogiera esta parte del archivo, la más consultada por los investigadores. Según ha podido saber Ultima Hora, el objetivo final de esta decisión de trasladar temporalmente el conjunto del archivo a esta base militar, cerrada en 2007, es contener gastos en un momento en el que el Govern balear trabaja en el recorte de presupuestos de diferentes Conselleries.

En este caso, el ahorro se aproximaría, según apuntaron fuentes consultadas, a unos 30.000 euros. Además, se salvaría así el hecho de tener que adecuar dos espacios diferentes.

La sede provisional de Son Tous es, desde hace meses, la opción que, al parecer, más se adapta a las necesidades del Arxiu del Regne de Mallorca. El director del centro, Ricard Urgell, detalló hace un mes algunas de sus características, destacando el gran espacio bunkerizado donde se protegían la pólvora y las armas, que asegurará la conservación del fondo documental de humedades. Cabe recordar también que, aprovechando la gran cantidad de oficinas del cuartel, hasta él también se trasladarán las salas de investigadores, los talleres de restauración y digitalización, la administración y la zona de los facultativos que se encargan de la descripción de fondos.

Además, se reutilizará toda la infraestructura disponible en la Casa de Cultura de Palma, como las estanterías, los sistemas de seguridad o los últimos materiales adquiridos.

La obra de rehabilitación del Arxiu del Regne de Mallorca está previsto que comience, según anunció recientemente la consellera de Cultura, Bàrbara Galmés, a finales de este año o a principios de 2010. Tomada ya la decisión sobre el emplazamiento temporal y teniendo en cuenta las previsiones marcadas por la Conselleria de Cultura, el traslado del material debería ser inminente.

“Son Espases ens ajudarà a saber per què Palma és on és”

dBalears.cat 12-6-2009
“Pompeu situà un contingent exagerat d’homes en 21 punts de la Mediterrània, entre els quals hi havia les Illes Balears”
F.Marí/ L.Acedo.Bona coneixedora de la història de les nostres contrades, Margalida Orfila fa trenta anys que estudia a fons la ciutat romana de Pol·lèntia. Ho combina amb les estades a Menorca (la seva terra natal) i la docència a la Universitat de Granada. Orfila visità ahir el jaciment trobat als terrenys de Son Espases Vell per tal de comprovar, in situ, la transcendència de les troballes que apunten a un assentament romà datat cap al 70 aC. La cronologia coincideix de ple amb el enclavament que ella també coneix d'Alcúdia.

Com a estudiosa del món romà, com heu trobat el jaciment de Son Espases?
El primer que he de dir és que es troba en bones mans gràcies a l'equip d'arqueòlegs i, el segon, que he quedat al·lucinada en veure què hi construeixen. Els arqueòlegs m'han mostrat els materials que en surten: ceràmiques, monedes i objectes de cavalleria com una agulla de toga i esperons de botes romanes, entre d'altres.

Aquestes són les proves per dir que aquell indret era un assentament militar?
En arqueologia tot és molt punyeter. Amb el temps que fa que faig feina a Pol·lèntia, durant anys vaig tenir clar que la fundació de la ciutat no era el 123 aC, com asseguren les dades de les fonts escrites, els materials que hi trobava eren del 70-60 aC. Després de moltes investigacions, tenc una explicació més o menys lògica. A Son Espases també caldrà temps per arribar a una conclusió.

Però és casualitat aquesta coincidència cronològica tant exacte entre Pol·lèntia i Son Espases?
S'ha de tenir en compte el context històric. L'any 67 aC fou quan Pompeu es barallà amb Cèsar. Just després atorgaren a Pompeu uns poders increïbles per controlar tota la Mediterrània. La pirateria fou la causa per la qual el 123 Cecili Metel va a Mallorca i a Menorca. Pompeu ‘col·loca' 21 punts del Mediterrani amb un exèrcit exagerat d'homes per controlar la pirateria. A cada indret hi enviaven 5.500 homes d'infanteria, 300 genets i 23 vaixells. A Espanya sols hi ha dos punts on acudeixen els romans: Gibraltar i Balears. Això explica per què es fundà la ciutat de Pol·lèntia, ja que té molt a veure amb aquells homes.

Idò part d'aquell contingent també vigilava des de Son Espases?
Encara queda molta feina per fer, però, si els materials són del 70-75 aC, coindeixen amb dues fites: l'inici de les ciutats de Pol·lèntia i Palma. Sospit que Son Espases era un indret d'aquartament, li pots dir campament o el que vulguis. A més de les estructures, han sortit materials solts que podrien ser una àmfora clavada dins una tenda de campanya. Pot ser que hi hagués una part d'aquest quarter que estàs construït i una altra part que fossin tendes de campanya, cosa normal dins el món romà. El campament menorquí de Nitja és molt semblant.

Pot ser que un dels 21 assentaments fos aquí?
En aquests moments, pens que era un emplaçament associat a Pol·lèntia. Els romans necessitaven una ciutat i Pol·lèntia tenia institucions, amb un estatut jurídic imporant. Però això devia servir per controlar la mar. Avui, jo des de Son Espases podia divisar la mar.

Quin era l'objectiu d'aquesta vigilància maritimocomercial?
Crec que els romans sobretot varen venir el 123 aC, perquè els interessava tenir controlada la ruta de la península Ibèrica i dur tant plata com plom de les mines de Linares com de Cartagena directament cap a Itàlia. Establir tot un contingent militar a determinats ports és una manera d'assegurar la ruta i des de Son Espases s'hi veu la mar.

Per vós, quina és la transcendència de la troballa d'aquest assentament?
Si és únic i no tenim res més, doncs té una importància històrica molt forta. Ara bé, evidentment, no és un monument. Des del punt de vista històric, és un document molt important que si queda vist, encara millor. Segurament ajudaran a entrendre el fet que Palma sigui on és.

I de la ciutat de Palma, què en sabem?
També està en un lloc estratègic. És l'únic punt un poc alterós de tota la badia, hi ha la Riera que té entrada cap a l'interior (que era el Born). També està a un punt molt bo tant de controlar tota la badia com d'entrar cap a la ciutat. Pel que fa a les dimensions d'aquesta ciutat, els textos antics no ens en diuen gairebé res, encara que tenim referències de com podia ser. Nosaltres el que feim és intentar fer la descripció històrica en base a les troballes arqueològiques.

L’Ajuntament ara estudia llevar l’obelisc dels Jinetes de Alcalá

dBalears.cat 12-6-2009
Calvo afirma que s’aplicarà el que fixi la Llei de memòria històrica
Laura Morral . L'Ajuntament de Palma diu ara que estudiarà la petició realitzada per l'Associació memòria de Mallorca d'eliminar de la plaça de la Porta de Santa Catalina l'obelisc feixista erigit en honor dels grup de colpistes de 1936 anomenat Jinetes de Alcalá. Després de setmanes de negar-ne l'origen feixista i de mantenir la posició de conservar-lo, Cort ara reconsiderarà la possibilitat d'encarregar un estudi per determinar de quina manera aplica sobre l'obelisc la Llei de memòria històrica. La batlessa de Palma, Aina Calvo, assenyalà ahir que la supressió d'aquest monument no entrava dins els plans del consistori en el moment que es va dissenyar el projecte de reforma d'aquesta plaça. "Mai no havíem fixat una posició perquè no ens havíem plantejat aquesta possibilitat", remarcà Calvo. Afegí que "ara que ha entrat aquesta petició, l'Administració haurà de determinar com aplica la llei basanat-se en una investigació prèvia. Les decisions no es poden prendre només pel fet de ser reivindicacions". El portaveu de l'Associació de la memòria de Mallorca, Marçal Isern, manifestà que l'entitat fa molt de temps que denuncia la presència d'aquest símbol franquista i que va ser en la reunió de dimarts entre el Consistori, ARCA i els veïns de la zona de la porta de Santa Catalina on es formalitzà directament la demanda "de llevar d'enmig de la plaça aquest monument del Règim". Segons Isern, "és el primer pic que assistim a aquesta reunió i fou allà on tinguérem l'oportunitat de traslladar la nostra reivindicació".En un principi, la convocatòria no era més que una assemblea ordinària de cada mes per comunicar a les entitats i veïns implicats com avançaven les obres de reforma de la plaça. Però ARCA i Memòria Històrica centraren el debat en la necessitat que el Consistori reconsideràs la decisió inicial, per falta d'informació, de mantenir el monòlit.