13 de juny 2010

Els darrers vestigis de la Palma industrial

dBalears.cat 13-7-2010

El Consell aprova la restauració del fumeral de les Estacions, l’únic declarat Bé d’Interès Cultural. Cort, per la seva banda, reforma el del centre Flassaders, que ha patit despreniments


Francesca Marí. Des dels terrats de la ciutat antiga encara guaiten, impassibles, algunes reminiscències de la Palma industrial del segle XIX. Els fumerals, avui llar de gavines, són els principals vestigis que, a poc a poc, es posen en valor. No debades, són gairebé l'únic que ens queda. L'exemple d'aquesta preservació el trobam a Can Ribas, el centre Flassaders i al parc de les Estacions, tres indrets on es fan o s'han d'iniciar restauracions.

El principal conjunt fabril de Ciutat el trobam a Can Ribas, origen del barri de la Soledat, on la xemeneia de l'antiga fàbrica tèxtil s'alça majestuosa enmig d'una plaça mig desmanegada. Les obres impulsades per Cort estan en la primera fase d'execució i encara queda la demolició i la consolidació de les naus fabrils. Això no obstant, no és l'únic vestigi industrial en obres.

Els tècnics de l'Ajuntament de Palma treballen també al cor del centre Flassaders, on hi ha el fumeral de l'antiga fàbrica. Des de fa un mes, les bastides vesteixen la xemeneia històrica que, a causa del temps, ha patit despreniments. La restauració consisteix, segons el tècnic municipal Antoni Sbert, en "la consolidació estructural" per tal d'impedir "un desplaçament horitzontal del fumeral". Fa poc més d'un mes la directora del centre Flassaders s'adonà que n'havien caigut alguns trossos de totxana i avisà els tècnics. "Férem venir un enginyer del País Valencià especialista en xemeneies perquè ens donàs el seu parer", explica Sbert, qui confirma que "les fissures eren bastant importants". Avui ja s'han posat brides a la part superior del fumeral, una solució molt comuna per a les escletxes verticals a la part de la boca. Ara cal actuar en els cruis horitzontals, que provoquen que hi hagi totxos totalment despresos de la paret. Sorprèn, però, que els esmentats espais industrials no gaudeixin encara de la màxima protecció patrimonial. L'únic que ha estat declarat Bé d'Interès Cultural és el conjunt d'edificis de l'estació del ferrocarril de Palma, datat entre 1874 i el 1930, i que està mig amagat al parc de les Estacions. Propietat de Serveis Ferroviaris, també ha de ser objecte de restauració.

La passada Comissió de Patrimoni del Consell de Mallorca aprovà la rehabilitació del fumeral, que pateix "desfragmentació i cruis a l'estructura", segons l'informe tècnic. El projecte preveu la neteja completa de les totxanes ceràmiques (també malmeses) i la reparació de les clivelles. Aquestes, per cert, se suposa que varen aparèixer arran de la construcció del metro. "Una dada a tenir en compte i que tal vegada accentuà l'aparació d'aquests cruis en el parament fou la recent construcció del metro", aclareix l'informe de Grosamar SL encarregat per Serveis Ferroviaris. L'execució d'aquesta obra serà relativament curta, perquè només s'allargarà un mes.

Són només tres petites mostres del que fou l'activitat industrial de Palma i que, malgrat la seva poca protecció o la deixadesa que pateixen, conformen la història social i econòmica de la ciutat o, com assegura el conseller Carles Manera (estudiós del tema), com Mallorca visqué una vertadera "industrialització sense revolució industrial".