29 de febrer 2008

Un llibre mostra la cartografia medieval on figuren les Balears

Diari de Balears Digital 29-2-2008

Les cartes portolanes es presentaren ahir a Palma

A.MATEU. Palma. El llibre Les cartes portolanes: la representació medieval d'una mar solcada, de l'historiador Ramon J. Pujades, de la Universitat de València, mostra alguns d'aquells mapes dels segles XIII, XIV i XV que feren possible la navegació als mercaders de l'època.
Es tracta d'un recull de més de 330 cartografies en què apareixen les Illes Balears. Constitueixen els primers mapes del litoral europeu mediterrani i africà realitzats a escala. En aquesta obra, que ha estat editada per la Fundació Bartolomé March, l'Institut Europeu de la Mediterrània, l'Institut d'Estudis Catalans i l'Institut Cartogràfic de Catalunya, hi apareixen alguns dels treballs que feren els cèlebres cartògrafs mallorquins Abraham i Jafudà Cresques.
Una carta portolana, com diu el seu nom, es tracta d'una representació gràfica en què apareixen les ciutats que tenen port, en aquest cas ubicades a la Mediterrània. Tanmateix, aquest llibre no és un simple mostrari de les cartes. El seu autor, Ramon J. Pujades, en treu unes conclusions. Així s'ha pogut comprovar com els avanços cartogràfics feren possible l'expansió comercial a través de la mar. El llibre també inclou, però, qüestions estètiques com és el cas de les il·lustracions que adornen aquests mapes i la seva evolució estilística.
D'aquesta manera, s'hi ha pogut observar les diferents representacions de la figura del cameller que tradicionalment es pintava sobre l'Alger o de la figura de l'elefant en el cas d'Egipte. Altres cops eren representacions de monarques. El més cèlebre i de més vigència fou el del rei de Mali, que es representava negre.Per recopilar tot aquest material gràfic, l'autor ha hagut de recórrer durant quinze anys arxius i biblioteques d'arreu d'Europa. Una gran part de la cartografia mallorquina es troba a la Biblioteca Nacional de París. Altres es trobaven a l'arxiu de Lió. També hi apareixen, però, mapes d'origen italià, com són els venecians.
L'obra fou presentada ahir a Palma pel conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, i per Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya.

El Govern se plantea cubrir Sa Llonja con una lona durante las obras de reforma

diariodemalllorca.es 29-2-2008

Las actuaciones arrancan hoy con trabajo de despacho de los arquitectos, el montaje de andamios y el acordonamiento de la zona del edificio

La reforma de Sa Llonja contempla la sustitución de la cubierta a cuatro aguas. Foto: B. Ramon.
M. ELENA VALLÉS. PALMA. El Govern da hoy el pistoletazo de salida a las obras de reforma de Sa Llonja. Se comenzará con trabajo de despacho por parte del arquitecto adjudicatario para la dirección de las intervenciones, Pere Rabassa Sansaloni, y el aparejador, Joaquín Izquierdo Puigserver. Desde Cultura se ha informado también de que las primeras actuaciones que se ejecutarán son las del montaje del andamiaje y el acordonamiento de la zona.La decisión se tomó ayer durante la reunión que mantuvo en la conselleria de Presidencia la consellera de Cultura del Govern, Bàrbara Galmés, con la comisión técnica creada a propósito de las obras, en la que se previeron y discutieron una serie de actuaciones técnicas y protocolarias inmediatas que pudieran surgir con el inicio de los trabajos de reforma.


Por una parte, se valoró la opción de cubrir Sa Llonja con una lona que reproduzca por fuera y gráficamente el edificio. Aunque no se tomó ninguna resolución firme al respecto. También se propuso crear una comisión técnica de seguimiento de las obras, que se reuniría tres o cuatro veces al año, y que estaría integrada por algún técnico del Ayuntamiento, otro del Consell, uno de la Universitat de les Illes Balears, otro del ministerio de Cultura, varios especialistas de la restauración de la piedra y un técnico de la conselleria de Cultura del Govern.


El procedimiento de negociado de la dirección de las obras se inició el día 27 de noviembre, después de que se declarara desierto el pasado 15 de noviembre el concurso que se había convocado para contratar al arquitecto y al aparejador encargados de ejecutar la reforma.


Esta prueba de méritos quedó sin adjudicar porque ninguno de los profesionales que concurrieron acreditó su experiencia y solvencia en la realización de proyectos de rehabilitación de Bienes de Interés Cultural, como es el caso de Sa Llonja. Finalmente, se abrió un proceso de negociado en el que fueron invitados a participar cinco arquitectos y seis aparejadores, de los que fueron elegidos Pere Rabassa y Joaquín Izquierdo respectivamente.


La ejecución de las obras se concedió el pasado mes de noviembre a Construcciones Llabrés Feliu y Restaurotec por un importe de 2,5 millones de euros, cofinanciados por el Govern balear y por el ministerio de Fomento, con cargo al 1 por ciento cultural.

La rehabilitación integral del edificio de Guillem Sagrera

M. E. V. PALMA. El proyecto de reforma de este edificio del arquitecto Guillem Sagrera, emblemático del gótico civil de Mallorca, fue elaborado por la arquitecta del ministerio de Cultura, Gloria Alcázar. En un primer momento, se pensaba atender únicamente a una intervención urgente en las cubiertas del edificio, pero finalmente se ampliaron los horizontes.
En estos momentos, la restauración contempla la sustitución de la cubierta a cuatro aguas por una plana con el fin de desviar la carga que reciben ahora de manera directa las bóvedas de crucería en los muros perimetrales. Por otro lado, se pasaría a efectuar tratamientos de preconsolidación de las fachadas y elementos singulares como imágenes y gárgolas.
Además de una limpieza general y de aplicar una capa de hidrófugo sobre la piedra del edificio tanto interior como exterior para evitar la humedad y las filtraciones, se dotará a la construcción de protección contra incendios y se cambiará la instalación eléctrica y de iluminación.
Está previsto que la rehabilitación de Sa Llonja, una de las intervenciones más urgentes del patrimonio de la isla y cuyo proyecto data del año 2002, se ejecute en 21 meses y medio.

El historiador Ramon J. Pujades presenta en la Fundació March el estudio ´Les cartes portolanes´

diariodemallorca.es 29-2-2008
M. C. PALMA. Las siluetas de una por entonces más que exótica Europa, junto a las del norte de África, toman cuerpo en Les cartes portolanes. La representació medieval d´una mar solcada, una compilación de las primeros mapas a escala del litoral de la zona realizada por el historiador Ramon J. Pujades que ayer fue presentada en la Fundació Bartolomé March.
La obra, centrada en el estudio de los orígenes y evolución de la cartografía portulana o cartografía náutica medieval, es el resultado de un trabajo de más de doce años dedicados a la tarea documental.Un DVD con más de 330 imágenes que recogen toda la producción anterior a 1470, fecha en la que el archivero facultativo del Arxiu de la Corona d´Aragó sitúa el límite del período medieval, acompaña la obra. Con estas cartografías comenzó la expansión del comercio marítimo internacional del siglo XI, "en paralelo al cada vez mayor y mejor conocimiento geográfico del Mediterráneo", recuerda el autor, quien añade que "una de las últimas consecuencias de aquel proceso, ya en el siglo XIII, fue el dibujo y la estructuración de aquellas aguas por las que navegaban cotidianamente", que acabaría dando lugar a las cartas portulanas.
A la presentación del exhaustivo estudio, que analiza "la práctica totalidad de la producción conservada , tanto itálica como catalana", estaba prevista la asistencia, entre otras autoridades, del conseller de Movilidad y Ordenación Territorial, Gabriel Vicens, y el conseller de Política Territorial y Obras Públicas de la Generalitat catalana, Joaquim Nadal.

28 de febrer 2008

La Font de l´Arquitecte

diariodemallorca.es 29-2-2008

CARLOS GARRIDO Desde la antigüedad, los arquitectos han tenido un prestigio social muy elevado. Sólo hay que recordar al famoso Imhotep, cuyo nombre ha quedado vinculado a la medicina y la arquitectura egipcias. Cada ciudad tiene su propio arquitecto emblemático, aquél que en un determinado momento fue capaz de diseñar y prever el urbanismo del futuro. Si en Barcelona fue Cerdà, en Palma probablemente sea Gaspar Bennàssar.
Las calles de la ciudad están llenas de su nombre. Él fue en cierto modo quien anticipó la idea de una Palma moderna, abierta a la evolución que se avecinaba e incluso inmersa en el turismo. Como arquitecto municipal tuvo gran peso en la Ciutat de los principios del siglo XX. Y como creador, adoptó a su manera los parámetros del modernismo a su propio lenguaje ecléctico, a veces clásico; pero siempre grandilocuente.
Bennàssar tiene una avenida con su nombre. Hizo esculpir su firma en los edificios más señeros que construyó. Pero hay un pequeño rincón que probablemente recuerda de una forma más sencilla y emotiva su existencia. Es la casi ignorada Font de l´Arquitecte que se conserva en el carrer Vallseca, entre el Carrer del Mar y Antoni Maura.
Esta fuente ha seguido el destino de tantas otras, y aparece en un estado bastante lamentable de abandono. Eso sí, tiene un rótulo que la identifica como tal. Y es que en esa casa nació en 1869 el Arquitecte Bennàssar. El que estaba reservado a tantas glorias en el libro de la historia.
Resulta bonito pensar que un creador como Bennàssar, amante siempre de lo recargado y lo espectacular, capaz de diseñar edificios como el antiguo Hotel Príncipe Alfonso, el bar Cristal o s'Escorxador, mantenga su recuerdo en una humilde "manxeta de carrer".
Alguna vez ya hemos aventurado que el paso a la inmortalidad no reside en las placas ni en las estatuas, sino en el recuerdo de la gente. Es una pena que esta "fonteta" permanezca como está, porque no hay recuerdo más imperecedero ni gloria más amable que servir de manadero, dar agua al pobre y al rico, al hombre y al pájaro, aliviar la necesidad y el calor. Estoy seguro de que Bennàssar estaría agradecido si la arreglasen.

27 de febrer 2008

Autoritzen la reposició dels vidres caiguts de la rosassa de la Seu

Diari de Balears Digital 27-2-2008

El Consell aconsella una revisió de tota l’estructura del vitrall
M.D. Palma. L’Ajuntament de Palma ja té permís per reposar els dos vidres que es van desprendre de la rosassa major de la Seu el passat dia 14 . La Ponència Tècnica de Patrimoni Històric en va informar favorablement i per unanimitat, amb la petició que els vidres que es reposin siguin de les mateixes característiques que els existents. També es va autoritzar la instal·lació de la bastida exterior.
L’arquitecta del Consell va redactar l’informe que es va analitzar en l’esmentada reunió de tècnics, en el qual va deixar constància que altres vidres de la rosassa també presenten fissures. Així mateix s’aconsella efectuar una revisió general de la rosassa per constatar-ne l’estat de conservació. Així en va informar ahir Biel Cerdà, director insular de Patrimoni Històric del Consell.
Bartomeu Bennassar, aparellador diocesà, que forma part de la Ponència Tècnica, va apuntar que ja s’ha començat a col·locar la malla interior de protecció.
En l’ordre del dia figuraven, a més, altres qüestions relacionades amb el patrimoni històric, com la restauració de la façana, de la coberta de la nau principal i dels pinacles de la palmesana església de Santa Eulàlia, que reberen el vistiplau. Endemés s’estudià la petició per a la rehabilitació del retaule de Sant Josep de la Seu, que farà el Taller Diocesà de Restauració i que també s’autoritzarà.
Es denegà, però, el trasllat de materials arqueològics de l’Hospitalet Vell i de Son Peretó al Museu de Manacor perquè no compleix els requisits de la Llei de museus. Relacionat també amb l’arqueologia, es concedeix una pròrroga a Javier Aramburu, director de les excavacions de les Païsses, a Artà, per lliurar materials al Museu de Mallorca.

Manifiesto por la protección de Can Gaià

diariodemallorca.es 27-2-2008

ARCA, el GOB, la OCB y otras 19 entidades demandan a la Administración la adquisición pública del yacimiento y su atención urgente

MATEU CUART. PALMA. Frente a la amenaza que la presión urbanística ejerce sobre el yacimiento prehistórico de Es Closos de Can Gaià, en Portocolom, y a la ineficacia de su refugio legal, la plataforma Quinportvolem? hizo público ayer un manifiesto en el que solicita a "las administraciones (Consell de Mallorca, Govern de les Illes Balears y Ajuntament de Felanitx) la urgente protección del poblado y que se inicie la tramitación para su adquisición lo antes posible", así como una mayor concienciación social a la ciudadanía.
En el texto, rubricado por veintidós agrupaciones y entidades, entre las que se encuentran el Col·legi Oficial d´Arqueòlegs, ARCA, el GOB y la Obra Cultural Balear, se considera "especialmente triste y descorazonador ver cómo las administraciones (de diversas épocas y tendencias) que deben velar por conservar esta joya, vienen ignorando, consintiendo o legalizando estas agresiones", que aseguran que se remontan a finales del siglo XIX, siendo especialmente intensas en los últimos decenios, cuando construcciones, reformas, movimientos de tierras y canalizaciones en las proximidades y en el interior del poblado, donde se asegura que se ha llegado a edificar "de forma ilegal", partieron y machacaron varias zonas del yacimiento, e incluso se llegó a "remover tierra llena de cerámica y huesos, perdiéndose para siempre una parte importante de nuestro pasado que ya no conoceremos nunca", sostienen.
"Queda mucho por descubrir en Es Closos, tal vez más de lo que podemos imaginar, y no podemos dejarlo perder por fuerte que sea la presión urbanística sobre Portocolom y su entorno, la apatía política o el tanmateix ciudadano", añaden los solicitantes, que se preguntan "¿cómo es posible que, en tan poco tiempo, los habitantes actuales, hayamos conseguido destruir casi la mitad de un poblado que se ha mantenido intacto más de 4.000 años?".
Las dos agresiones que, en 2007, continuaron con el "destrozo" de Can Gaià han llevado a los firmantes, entre los que se encuentran también los profesores de Prehistoria de la UIB, la sección de Arqueología del Col·legi Oficial de Llicenciats en Filosofia i Lletres, así como varios centros educativos y entidades locales, a la conclusión de que "la solución debe ser distinta a las que creíamos definitivas, y que con el tiempo se han demostrado inútiles", aunque debe pasar también por "una mayor protección legal".

Un yacimiento con vestigios del pasado y proyectos de futuro

diariodemallorca.es 28-2-2008
M. CUART. PALMA. Al menos desde los años 1919 y 1920, cuando Miguel Bordoy publicó una obra en tres volúmenes con la historia de Felanitx, se tiene constancia de la existencia de un yacimiento convertido en uno de los principales exponentes de la Edad de Bronce en Mallorca. Más de 150 personas procedentes de una larga retahíla de universidades ubicadas en más de 25 países, han participado, muchas de ellas de forma voluntaria, en unos trabajos iniciados hace ya más de una década, en 1996, por los doctores Bartomeu Salvà y Manel Calvo, y que se desarrollan cada agosto desde entonces.
Los resultados, que la plataforma Quinportvolem? tilda de "espectaculares", han sacado a la luz vestigios del período talayótico final, de la época bizantina y almohade, así como vestigios de actividad de roters desde el siglo XVI y han ubicado, según las entidades, "el nombre de Portocolom en la esfera internacional".
Un muro especial de unos 30 metros y dos zonas de actividad económica y artesanal del poblado se suman a la lista de hallazgos singulares del yacimiento, con una importante actividad divulgativa a base de talleres y programas de visitas en los que dar a conocer los trabajos desarrollados. "Muchas veces las actividades han surgido directamente de los investigadores y de la necesidad de explicarnos sus hallazgos. Hay que decir, pero, que el entusiasmo de los arqueólogos por transmitir sus conocimientos ya se ha visto superado por la creciente curiosidad de la gente", señala la entidad.
Durante la campaña del último mes de agosto, Salvà, quien apuntó el último verano que, junto al de s´Hospitalet, en Manacor, el yacimiento "es el único de la época de las navetes que se excava regularmente", se planteó la posibilidad de establecer "un programa regular de visitas guiadas durante la temporada de invierno", y existía por entonces el proyecto de construcción de un centro de interpretación de Es Closos de Can Gaià. Además, se planteó la conveniencia de crear una fundación que impulsara la excavación y nuevas actividades en torno al yacimiento, ligándolo con los hallazgos en el dragado de Portocolom.

Restos arqueológicos en Portocolom: 22 entidades cívicas de Felanitx piden protección para el yacimiento de Can Gaià

elmundo.es 27-2-2008
FELANITX.- Un total de 22 entidades cívicas de Felanitx, unidas en la plataforma 'Quinportvolem?' (¿Qué puerto queremos?) han elaborado un manifiesto solicitando a todas las administraciones públicas "la urgente protección" del yacimiento prehistórico de los Clossos de Can Gaià, ubicado en Portocolom.
La plataforma cívica informa en un comunicado de que, en los últimos años, el yacimiento ha sufrido agresiones a causa de "construcciones cercanas, reformas, movimientos de tierras y canalizaciones" e incluso "se ha edificado en su interior de forma ilegal", según han asegurado desde "Quinportvolem?".
La entidad ciudadana ha reclamado al Govern balear, Consell de Mallorca y Ayuntamiento de Felanitx "una mayor protección legal" del conjunto arqueológico y ha propuesto en el manifiesto posibles soluciones como "la adquisición de las diferentes parcelas que conforman el poblado", datado en la Edad de Bronce.
El yacimiento está siendo excavado desde 1996 de forma voluntaria por un equipo de arqueólogos de la UIB, dirigido por los doctores Bartomeu Salvà y Manel Calvo, con la colaboración de centenares de estudiantes de historia de las islas y procedentes también de otras comunidades autónomas e incluso de hasta 25 países distintos, según ha informado la plataforma.
El material extraído durante las campañas estivales de excavación está siendo investigado en invierno desde hace más de una década y ha dado lugar a resultados que, según indica la plataforma, ayudan "a entender la historia de Mallorca desde los primeros pobladores".
La nota de la entidad ciudadana indica que estos trabajos han hecho que el nombre de Portocolom se sitúe en la esfera internacional al ser citado "en multitud de publicaciones en libros especializados en la Edad de Bronce del Mediterráneo".
La plataforma "Quinportvolem?" denuncia que, tras años de trabajo, la investigación de los arqueólogos y sus colaboradores se está poniendo en peligro "a causa del asedio al que ha sido sometido el poblado".
Por otra parte, la entidad ciudadana destaca la importancia de la actividad de difusión y conocimiento por parte del público en general, "cada vez más interesado en los descubrimientos que se van generando en torno al yacimiento de Clossos de Can Gaià", según indica el comunicado.
La plataforma ha informado de que los investigadores han editado folletos informativos, han organizado talleres infantiles, visitas guiadas y conferencias, y "miles de personas han pasado por las jornadas de puertas abiertas que han realizado durante las excavaciones.


Un yacimiento con vestigios del pasado y proyectos de futuro

M. CUART. PALMA. Al menos desde los años 1919 y 1920, cuando Miguel Bordoy publicó una obra en tres volúmenes con la historia de Felanitx, se tiene constancia de la existencia de un yacimiento convertido en uno de los principales exponentes de la Edad de Bronce en Mallorca. Más de 150 personas procedentes de una larga retahíla de universidades ubicadas en más de 25 países, han participado, muchas de ellas de forma voluntaria, en unos trabajos iniciados hace ya más de una década, en 1996, por los doctores Bartomeu Salvà y Manel Calvo, y que se desarrollan cada agosto desde entonces.Los resultados, que la plataforma Quinportvolem? tilda de "espectaculares", han sacado a la luz vestigios del período talayótico final, de la época bizantina y almohade, así como vestigios de actividad de roters desde el siglo XVI y han ubicado, según las entidades, "el nombre de Portocolom en la esfera internacional".Un muro especial de unos 30 metros y dos zonas de actividad económica y artesanal del poblado se suman a la lista de hallazgos singulares del yacimiento, con una importante actividad divulgativa a base de talleres y programas de visitas en los que dar a conocer los trabajos desarrollados. "Muchas veces las actividades han surgido directamente de los investigadores y de la necesidad de explicarnos sus hallazgos. Hay que decir, pero, que el entusiasmo de los arqueólogos por transmitir sus conocimientos ya se ha visto superado por la creciente curiosidad de la gente", señala la entidad.Durante la campaña del último mes de agosto, Salvà, quien apuntó el último verano que, junto al de s´Hospitalet, en Manacor, el yacimiento "es el único de la época de las navetes que se excava regularmente", se planteó la posibilidad de establecer "un programa regular de visitas guiadas durante la temporada de invierno", y existía por entonces el proyecto de construcción de un centro de interpretación de Es Closos de Can Gaià. Además, se planteó la conveniencia de crear una fundación que impulsara la excavación y nuevas actividades en torno al yacimiento, ligándolo con los hallazgos en el dragado de Portocolom.

26 de febrer 2008

Es Jonquet: Vecinos y Arca reclaman que se declare conjunto histórico

diariodemallorca.es 26-2-2008

S.V. PALMA. Las asociaciones de vecinos de es Jonquet y Santa Catalina, junto a Arca, entregaron ayer un escrito a la gerente de Urbanismo de Cort en el que piden que se declare este barrio y el talud como conjunto histórico. Esta iniciativa se enmarca dentro de la campaña ´Salvem es Jonquet´ con la que pretenden que el proyecto urbanístico previsto en el solar de Mar y Tierra se paralice porque creen que destruirá el carácter tradicional de la zona.

Patrimonio valorará los pináculos de Santa Eulàlia y cambiará los vidrios del campanario

diariodemallorca.es 26-2-2008
M. CUART. PALMA. El proyecto de rehabilitación de la iglesia de Santa Eulàlia, que deberá autorizarse esta mañana en la ponencia técnica de Patrimonio Histórico de Mallorca, junto a la intervención de urgencia en el rosetón mayor de La Seu, se basará en la fachada principal y en las dos laterales, dejando por el momento de lado los problemas de potencia de iluminación, según apuntaron ayer técnicos del Consell.Tras un fuerte temporal que azotó la capital en febrero de 2005, con el se desprendieron parte de los pináculos, se valorará su estructura interior de hierro, "que se hincha, genera fisuras y provoca desprendimientos, en contra de lo que ocurre con el acero inoxidable". Además, se deberán cambiar los cristales del campanario por otros más ligeros, por cuestiones de seguridad, y "buscando un material que filtre los rayos pero que no afecte visualmente", y se tratarán de recuperar dos pinturas sobre las entradas laterales, "en una de las cuales se puede intuir un paisaje".

Rehabilitación del ´Talaiot de les Abelles´ de Puigpunyent: El sueño de recuperar una de las joyas de Son Serralta

diariodemallorca.es 26-2-2008
Los vecinos del municipio se movilizan para poner en valor el único ´talaiot´ de titularidad pública del municipio

Imagen de uno de los muros de piedra ciclópea del Talaiot de les Abelles. Foto: E. J.
JORDI AMENGUAL DOLÇ. PUIGPUNYENT. La fuerza transformadora del espíritu de sostenibilidad de la Agenda Local 21 parece no tener límites. En algunos municipios de Mallorca, la movilización de los ciudadanos, cada vez más conscientes de la importancia de su compromiso con la conservación medioambiental, está cambiando muchas cosas. Incluso moviendo ´montañas´, como en Puigpunyent: allí, un grupo de vecinos congregados hace escasas semanas en torno a la agenda en cuestión se ha propuesto recuperar el Talaiot de les Abelles, que, ubicado en la urbanización de Son Serralta, es el único de titularidad pública con que cuenta esta pequeña localidad de la Serra de Tramuntana.Sobre la mesa consistorial se acumulan ya varias iniciativas para un proyecto que deberá contar con el visto bueno de los técnicos: incoación del expediente de BIC y delimitación del yacimiento para asegurar su protección; señalización oportuna para facilitar su visita; limpieza de las estructuras o instalación de paneles interpretativos con una descripción del yacimiento son algunas de las ideas que podrán ayudar a convertir el Talaiot de les Abelles en una de las perlas culturales y patrimoniales de los puigpunyentins. Algunos incluso sueñan con una zona recreativa para las familias.
De momento, sin embargo, sólo la ilusión sostiene la perseverancia de la gente ante la zozobra de un proyecto aún inconcreto. "La ejecución todavía está muy verde, tanto que sólo hace unas cuantas semanas que comenzó a debatirse en el marco de la Agenda Local 21", subraya Margalida Sureda, teniente de alcalde de Patrimonio, Cultura y Deportes. Pese a ello, Sureda recuerda que hace un año escaso hubo una subvención para construir una escalera de piedra para acceder al yacimiento, "algo que antes era muy difícil", y avanza una primicia: en un par de meses, el futuro de los restos arqueológicos puede cambiar, ya que se pondrá en marcha su rehabilitación a partir de su introducción en el presupuesto, "aunque debemos esperar a que la gente decida qué tenemos que hacer con el talaiot", afirma la regidora.
Lo que está claro es que el estado del Talaiot de les Abelles no es, sin duda, el mejor de los deseables. Aunque su estructura permanece prácticamente intacta, la vegetación está haciendo estragos, y los vestigios resultan, desde algunas perspectivas -hay chalets ejecutados y en ejecución que flanquean su olvido-, algo difíciles de reconocer. "Si bien los restos de les Abelles no están del todo mal, hay otros que están en terrenos privados que se encuentran en mejor estado, como sucede en Son Puig", explica Elena Juncosa, arqueóloga y vecina del municipio. Según ella, el patrimonio histórico de Puigpunyent es riquísimo, aunque su estudio arrastra el mismo déficit que el del resto de la isla. "Hay tantos proyectos que podrían ponerse en marcha con financiación...", se lamenta.
Desde la Associació Milana, una agrupación ecologista de Puigpunyent que lucha por la conservación y difusión de la cultura y el patrimonio de la localidad y que organiza mensualmente visitas a las possessions de la localidad, Xiqui Bosch se congratula del interés creciente de la gente del pueblo por su entorno. Y seguramente tiene razón: hace escasos días, una docena de valientes se reunieron en el Talaiot -en lo que fue escenificación ´moderna´ de un ´consejo´ milenario-, para reafirmar su determinación en recuperar la memoria ´física´ de sus ancestros. Y hubo quórum de futuro: los vecinos decidieron seguir adelante con su ´misión de rescate´ y elaboraron un plan que, con tanto empuje, seguro que hará que les Abelles vuelvan a zumbar en Son Serralta.

25 de febrer 2008

Santa Margalida: Costas estudia rehabilitar las torres de defensa de la primera línea de mar

Última Hora Digital 25-2-2008

Fueron construidas entre la Guerra Civil y la segunda Guerra Mundial
ELENA BALLESTEROEl jefe de la Demarcación de Costas de las Illes Balears, Celestí Alomar, se propone rehabilitar los elementos patrimoniales que se encuentran en la primera línea de mar en diferentes localidades costeras.
En el marco del plan de recuperación y mejora de la zona de dominio público que lleva a cabo la Demarcación de Costas de Balears se estudia la recuperación de las torres de defensa construidas en la posguerra, en el periodo comprendido entre la Guerra Civil española y la Segunda Guerra Mundial y que están distribuidas por la geografía balear con gran presencia en la franja situada entre Son Bauló y Son Serra de Marina, dentro del término municipal de Santa Margalida.
Las torres de defensa situadas en el término municipal de Santa Margalida presentan un estado lamentable de conservación que pone en peligro, además, la seguridad de los excursionistas que con frecuencia se acercan a contemplarlas.
En una reciente visita al municipio el jefe de la Demarcación de Costas de Balears, Celestí Alomar, visitó algunas de las torres de defensa acompañado por el portavoz del PSOE local, Miquel Cifre, con la intención de conocer más de cerca esta problemática.
Las torres de defensa costeras, situadas en lugares estratégicos de la Isla, fueron construidas en la posguerra española para ayudar a guiar a los submarinos y es característica su finalización en punta coloreada de rojo lo que facilita su localización desde largas distancias.
El portavoz del PSOE de Santa Margalida, Miquel Cifre, explicó que «independientemente de su valor patrimonial o no, son elementos que forman parte de nuestra memoria histórica y que, por tanto, debemos conservar».

24 de febrer 2008

Porto Cristo: El Ayuntamiento pide a Costas la restauración de la Torre dels Falcons

diariodemallorca.es 24-2-2008

El proyecto sería financiado por el Consistorio de Manacor, con un montante de 36.000 euros

Un grupo de turistas intentaban ayer entrar en la emblemática Torre dels Falcons. Foto: S. Sansó
S. SANSÓ. PORTO CRISTO. El ayuntamiento de Manacor ha pedido a Demarcación de Costas, la concesión administrativa de la Torre dels Falcons de Porto Cristo para iniciar los trabajos de restauración y adecuación del bien patrimonial, del siglo XVI, y que formaba parte de la línea de torres de vigía que dibujaban la linea defensiva del litoral mallorquín.El delegado de Urbanismo, Bernat Amer (AIPC), ha anunciado que la inversión correrá a cargo del Consistorio y que tendrá un presupuesto aproximado de 36.000 euros. "Hace años tuvimos una subvención del Consell de Mallorca de 6.000 euros para ello, pero por diversas circunstancias no se materializó. Ahora ya es inutilizable", comentó, constatando a su vez que con el actual responsable de Demarcación de Costas, Celestí Alomar "hay una mejor relación".
Los trabajos consistirán en la recuperación del diámetro exterior de la torre, así como en crear un acceso adecuado hasta su entrada, situada a unos 4 metros de altura y reformar la escalera interior para que pueda ser visitada. "Debemos estudiar cual es la mejor opción, pero no podemos continuar como hasta ahora. La gente intenta escalarla para acceder dentro, lo que supone un peligro para ellos y para el propio monumento", señaló.
La Torre dels Falcons o Torre de Cala Manacor, de planta circular y unos 11 metros de altura, fue construida en 1578 por el maestro picapedrer Rafel Corona bajo la promoción del Virrey Miquel de Montcada, como parte de atalayas del Llevant en previsión de ataques piráticos.

23 de febrer 2008

Arca, el Patronat Obrer, Rafel Nadal i Robert Graves, Medalles d'Or d'enguany

Diari de Balears Digital 23-2-2008

El Consell de Govern aprova les màximes distincions de la Comunitat Autònoma amb motiu del Dia de les Illes Balears
MEDALLA D'OR
La institució de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la més alta distinció que concedeix el Govern, obeeix a la voluntat d'homenatjar els ciutadans il·lustres de les Illes Balears i de reconèixer-los públicament els mèrits en què han excel·lit, com també al desig d'enaltir tots els valors que els han caracteritzat, l'actitud de servei a la nostra terra des dels llocs més diversos, l'estimació que hi han sentit i la contribució, conscient o inconscient, que han fet en el procés de redreçament cultural, social o polític de les nostres illes.
ARCA
Associació per a la Revitalització dels Centres Antics
Medalla d'Or en reconeixement als seus vint anys d'èxits en matèria de conservació del patrimoni històric, sempre aconseguits des de la convicció que la iniciativa ciutadana és necessària en una societat moderna i democràtica. Per la seva feina a favor de la protecció dels edificis, els monuments i els seus entorns, i pel seu esperit col·laborador i receptiu.
PATRONAT OBRER
Fundació Patronat Obrer
de Sant Josep
Medall d'Or en reconeixement a tot un segle de compromís amb les necessitats dels segments menys afavorits de la nostra societat, des que el 12 de maig de 1907 fou fundat pel jesuïta pollencí Guillem Vives. Per la seva capacitat d'entendre el signe del temps, combatent la pobresa o l'exclusió social, independentment de la forma que adoptin en cada moment.
RAFEL NADAL PARERA
Esportista
Medalla d'Or en reconeixement a la seva condició d'absoluta estrella mundial del tennis, en virtut de la segona posició al rànquing de l'ATP que ocupa des de fa tres anys, però també per la seva magnètica personalitat, propera i sensibilitzada amb el valor exemplar de l'esport d'elit. Per la seva extensíssima nòmina de títols conquerits, molt especialment els seus tres Roland Garros consecutius.
ROBERT GRAVES
Escriptor
Medalla d'Or en reconeixement a la seva intensa i generosa vinculació a les Illes Balears fins a la seva mort als anys vuitanta, en concret al poble de Deià, el qual es convertí amb la seva presència en un referent mundial per al món de la cultura. Per l'excel·lència de la seva poesia i la popularitat de les seves narracions, com ara Jo, Claudi, i per haver demostrat sempre un impecable respecte per la nostra cultura.

PREMI RAMON LLULL
Aquesta distinció té com a finalitat honorar les persones naturals o jurídiques que hagin destacat en els serveis prestats a les Illes Balears i distingir-ne els mèrits en els àmbits cultural, esportiu, jurídic, empresarial, cívic, humanitari, d'investigació, d'ensenyament i lingüístic. L'objectiu és premiar la tasca individual o col·lectiva que aquestes persones hagin dut a terme l'any anterior en els àmbits indicats abans. L'atorgament s'ha de fer per decret, amb la deliberació prèvia del Consell de Govern.
ANTONI OBRADOR I ADROVER
Metge i activista cultural
Premi Ramon Llull en reconeixement pòstum al seu inexhaurible entusiasme en els àmbits de la medicina i de la cultura. Va ser cap del Servei de Digestiu i director gerent de l'hospital universitari de Son Dureta, professor al Departament de Biologia Fonamental i Ciències de la Salut de la UIB, president de l'Acadèmia Mèdica Balear i membre de la Reial Acadèmia de Medicina de les Illes Balears. A més, dugué a terme una tasca ingent de divulgació de la llengua i la cultura catalanes, que el va fer participar, per exemple, en la primera campanya de mallorquí l'any 1973.
TONI ROIG I SIERRA
Músic
Premi Ramon Llull en reconeixement pòstum a una dilatada trajectòria musical com a cantant, guitarrista i compositor, closa l'any 2007 amb la publicació del disc Temps de revolta. Arrelat a la cultura popular de les nostres illes, i particularment a la de Mallorca, va fundar els grups La Revetlla de Sant Antoni, Música Nostra i Al-Mayurqa. Excel·lí en la defensa de la llengua i la cultura catalanes.
CONCEPCIÓ BALBOA BUIKA «Conxa Buika»
Cantant
Premi Ramon Llull en reconeixement a la seva extraordinària capacitat per transformar la seva intensa i original trajectòria vital en la font d'una música mestissa i plena d'energia. Per l'èxit de Mi niña Lola i de tota la seva producció musical, basada en una idea de llibertat que està estretament lligada a la seva infantesa palmesana i que expressa la convivència amb cultures i races de tota mena.
CORS DE LA FUNDACIÓ
TEATRE PRINCIPAL
DE PALMA

Premi Ramon Llull en reconeixement als seus vint-i-cinc anys d'existència, temps en què s'ha convertit en una de les majors referències musicals de les Illes Balears, tant per les vint-i-una temporades d'òpera i sarsuela com per les actuacions arreu del món, les col·laboracions amb l'Orquestra Simfònica de Balears o per l'enregistrament de les creacions de diversos autors de les Illes. Per l'excel·lència artística dels molts cantaires que han passat pel cor i les seves tres filials.
ELIES TORRES I TUR
Arquitecte
Premi Ramon Llull en reconeixement a una llarga trajectòria marcada per l'exigència tècnica i l'aprofitament de totes les eines que els nous camins de l'arquitectura posen a l'abast del creador. És doctor per l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. Entre els seus projectes més reeixits destaquen l'annex del Museu Kumamoto al Japó, la plaça del Fòrum a Barcelona o l'espai de les Voltes a Palma.
FERRAN PUJALTE I VILANOVA
Historiador i gestor de patrimoni històric
Premi Ramon Llull en reconeixement pòstum a una tasca investigadora que s'ha centrat en el procés d'industrialització a l'illa de Mallorca. Per la seva enèrgica contribució al manteniment del patrimoni documental i tecnològic del sector energètic a les Illes Balears, amb la catalogació de la Biblioteca Joan Llabrés i la gestió del Fons Històric de Gesa Endesa a les nostres illes, que ha garantit la fidelitat documental de la nostra memòria en un àmbit tan significatiu.
FOQUA
Associació Fòrum per la Qualitat
Premi Ramon Llull en reconeixement a les entitats no lucratives que la componen, per la seva dedicació a un col·lectiu de més de 1.500 persones discapacitades i per l'especial esforç que ha fet per la integració laboral i social de les persones amb discapacitat psíquica i sensorial. Per l'exigència en el treball diari dels seus 800 professionals, tots ells amb una àmplia formació i experiència.
GUILLEM LÓPEZ CASASNOVAS
Economista
Premi Ramon Llull en reconeixement a l'enorme prestigi que ha obtingut gràcies a una trajectòria acadèmica i professional impecable. És llicenciat en Ciències Econòmiques i Dret per la Universitat de Barcelona, doctor en Economia Pública per la Universitat de York, catedràtic d'Economia de la Universitat Pompeu Fabra i membre independent del Consell de Govern del Banc d'Espanya. El seu mestratge en matèria de sanitat, de finançament i de balances fiscals s'ha vist reconegut, per exemple, amb l'atorgament del Premi de la Societat Catalana d'Economia.
GUILLEM ROSSELLÓ BORDOY
Historiador
Premi Ramon Llull en reconeixement a una extensa obra d'investigació, mitjançant publicacions i excavacions, que ens permet conèixer amb profunditat tots els matisos del nostre passat. Es llicencià en Filologia Semítica per la Universitat de Barcelona, es doctorà per la Universitat Complutense de Madrid, fou director del Museu de Mallorca i ha publicat, entre d'altres, els llibres La remembrança de Nunyo Sanç o La Ciudad de Mallorca. La vida cotidiana en una ciudad mediterránea medieval.
JOSÉ ANTONIO FORTUNY PONS
Escriptor
Premi Ramon Llull en reconeixement al seu esperit infatigable i lluitador. La seva condició d'afectat per una paràlisi progressiva no li ha impedit gaudir d'una intensa vida intel·lectual, fins al punt que el seu llibre Diálogos con Áxel va suposar tot un èxit editorial en el conjunt de l'Estat. Amb aquesta obra va aconseguir un ampli ressò mediàtic i també el suport dels lectors i de la crítica literària especialitzada.
LLUÍS M. POMAR I POMAR
Manescal
Premi Ramon Llull en reconeixement a l'exercici cívic i responsable de la seva professió, com a fundador de l'Associació de Veterinaris Espanyols Especialistes en Petits Animals (AVEPA) i creador de l'Institut Provincial de Biologia Animal de Balears. Mentre ocupava el càrrec de cap de l'Àrea de Salut Pública de l'Ajuntament de Palma, va redactar la primera ordenança de convivència d'animals domèstics en una societat urbana. A més, el seu vessant humanístic, en forma d'articles, conferències i participacions en nombroses tertúlies dels mitjans illencs, l'ha convertit en un personatge respectat i influent.
MARÍA DE LOS LLANOS LOZANO GUEVARA
Catedràtica de Filosofia
Premi Ramon Llull en reconeixement a l'excel·lència de la seva tasca docent, que va dur a terme principalment a l'institut Santa Maria d'Eivissa al llarg de vint-i-cinc anys. Una tasca simultània a la seva ingent obra periodística, recollida en llibres com ara Lutos y sombras, i al conreu de la poesia. Per la seva rellevància en l'àmbit cultural de les Pitiüses, on aconseguí engrescar nombrosos alumnes en el gaudi del coneixement, i per la seva condició de dona precursora que es forjà una trajectòria professional en un moment històric molt allunyat de la igualtat de gènere.
MARIA SALLERAS JUAN
Treballadora social
Premi Ramon Llull en reconeixement al seu compromís permanent amb la justícia social, que la portà a reconvertir la beneficència en un model professional de serveis socials. Per haver defensat els principis democràtics des de la clandestinitat del franquisme i per haver exercit la direcció de Càritas a Mallorca, com també de diversos programes i accions en l'àmbit estatal.
MARIA LLUÏSA SUAU
Periodista
Premi Ramon Llull en reconeixement a una llarga trajectòria professional caracteritzada pel rigor informatiu i pel compromís amb la normalització lingüística a les Illes Balears. Va treballar a Ràdio Popular en temps de la transició democràtica i donà veu i imatge al primer mitjà de comunicació audiovisual en català a les Illes des de l'Informatiu balear de TVE. Per la seva significació històrica en el nostre periodisme i per la seva notable dimensió personal.
MARIA TUR I JUAN «Marieta de Can Vicent Xeroni»
Balladora i cantadora
Premi Ramon Llull en reconeixement a la seva aportació per la pervivència de la cultura popular de l'illa de Formentera. Per la seva tasca divulgadora en el col·legi públic Mestre Lluís Andreu, on molts illencs han descobert els costums pagesos. Una tasca que ha combinat participant en el Festival Mundial de Danses Folklòriques amb el grup Sa Colla de Formentera i divulgant el ball pagès fora de les nostres illes.
MATEU CASTELLÓ I MAS
Enginyer forestal i llicenciat en Dret
Premi Ramon Llull en reconeixement a una modèlica trajectòria professional sempre vinculada a la conservació de la natura a les Illes Balears i, en general, al món rural. Va ser delegat del Ministeri d'Agricultura entre els anys 1979 i 1983. Fou responsable de l'Instit de Conservació de la Natura (Icona) des de l'any 1971 fins al 2000, primer com a cap provincial i després com a cap dels serveis de conservació de la natura a les conselleries d'Agricultura i Medi Ambient. Ha impulsat l'organització dels serveis antiincendis i un acord entre el Ministeri de Medi Ambient i el Consell General Interinsular per a la compra de finques públiques.
MIQUEL ÀNGEL RIERA I NADAL
Escriptor
Premi Ramon Llull en reconeixement pòstum a una obra literària d'enorme vàlua, sens dubte una de les més sòlides i perdurables del segle XX a les Illes Balears. Fou un excel·lent poeta i narrador, dotat d'una densa penetració psicològica. De la seva producció cal destacar títols com ara L'endemà de mai o Illa Flaubert, guardonada amb el premi Josep Pla i el premi Nacional de la Crítica, a més de ser traduïda a diversos idiomes. Com a prestigiós advocat, també esmerçà esforços en la promoció d'empreses culturals i editorials.
MIQUEL MUNAR QUES
Metge
Premi Ramon Llull en reconeixement a la seva concepció de la medicina com a professió que comporta exigència de rigor i humanitarisme. Llicenciat i doctorat a la Universitat de Barcelona, va ser professor universitari i cap del Servei de Medicina Interna de l'Hospital General de Mallorca al llarg de vint-i-quatre anys, durant els quals va desenvolupar una intensa tasca investigadora en el camp, entre d'altres, de la malaltia d'Andrade. Considerat una personalitat de referència internacional sobre aquesta patologia, va coordinar els primers trasplantaments hepàtics de l'Estat espanyol. Avui, a vuitanta-tres anys, encara continua exercint la medicina.
PERSONAL DE CURES PAL·LIATIVES D'ATENCIÓ PRIMÀRIA A L'HOSPITAL JOAN MARCH I A L'HOSPITAL GENERAL
Premi Ramon Llull en reconeixement als professionals sanitaris que treballen en el camp de les cures pal·liatives, convertits gràcies als seus esforços en tot un referent per a la societat illenca. Per la seva impecable tasca ajudant els malalts i els seus familiars a afrontar els durs moments finals, sempre amb fermesa i amabilitat. Per haver constituït un grup humà amb una formació excel·lent que, a més, demostra cada dia una enorme capacitat d'empatia amb el sofriment dels altres.
RODOLFO FERNÁNDEZ FARRÉS «Rudy»
Esportista
Premi Ramon Llull en reconeixement a la seva vertiginosa carrera professional, que l'ha duit a ser un dels jugadors de bàsquet més populars i admirats de la seva competitiva generació. Per la seva medalla d'or al Mundial del Japó l'any 2007, la de plata a l'Eurobàsquet del mateix any, i també per la seva maduresa i la seva capacitat exemplar per treballar en equip.
MARIA ROSA BUENO CASTELLANO
Dinamitzadora veïnal
Premi Ramon Llull en reconeixement a dècades de treball a favor de les associacions veïnals de la ciutat de Palma. Per haver entès sempre les necessitats de les classes populars de la perifèria urbana, la qual cosa la dugué a fundar i a presidir la Coordinadora d'Entitats Veïnals, convertida posteriorment en la Federació d'Associacions de Veïns en l'etapa democràtica. Per haver demostrat que es poden millorar les condicions de les barriades de Palma si la societat civil treballa amb fermesa.

Medallas de oro para Rafa Nadal, Robert Graves, ARCA y el Patronato Obrero

diariodemallorca.es 23-2-2007

El Govern distingue a 12 hombres y a la mitad de mujeres en la concesión de los Ramon Llull
C.C. PALMA. El deportista Rafael Nadal y el poeta Robert Graves -fallecido en 1985- encabezan este año la lista de los distinguidos con el mayor galardón de la comunidad autónoma, la medalla de oro. Junto a ellos, el Ejecutivo de Antich ha destacado también a dos grupos: la Associació par a la Revitalització dels Centres Antics -más conocida por ARCA- y la Fundación Patronato Obrero de San José.
La portavoz del Govern, Margarrita Nájera, destacó la "personalidad magnética" de la "estrella internacional del tenis" en la presentación de los altos galardones concedidos a los "ciudadanos ilustres" de Balears; de Graves se recordó su "intensa y generosa vinculación" con Balears, además de "la excelencia de su poesía".
ARCA ha visto también reconocidos sus "veinte años de éxitos en materia de conservación del patrimonio" arquitectónico, a la vez que del Patronato Obrero San José se celebra "todo un siglo de compromiso" con la pobreza.

Premios Ramon Llull
Además, el Consell de Govern ha aprobado otras 21 distinciones mediante los premios Ramon Llull, cuya finalidad es honrar a las personas que se han destacado por los servicios prestados al archipiélago, premiando la labor que han llevado a cabo en ámbitos culturales, deportivos, jurídicos, empresariales, cívicos y humanitarios.De los 21 galardonados, doce son hombres y seis son mujeres -el resto son premios colectivos, a pesar de que en otras ocasiones los actuales dirigentes criticaron la falta de igualdad en este ámbito.
Los Ramon Llull han distinguido este año a personas de trayectoria prestigiosa -y en diversos casos afín al equipo de gobierno-, como las de la ´dinamizadora vecinal´ Rosa Bueno, que este año ha abandonado la federación de asociaciones palmesana; el economista Guillem López Casasnovas o -a título póstumo- el médico Antoni Obrador. También han obtenido reconocimiento los escritores José Antonio Fortuny -autor de Diálogos con Axel- y Miquel Àngel Riera, ya fallecido, como el músico Toni Roig y la cantante Concha Buika, además de los coros del Teatro Principal y el ingeniero Mateu Castelló.
El arquitecto Elies Torres, los historiadores Ferran Pujalte y Guillem Rosselló Bordoy comparten distinción con los periodistas Lluís Maria Pomar y Maria Lluïsa Suau, la profesora María de los Llanos Lozano o la bailarina Maria Tur.
Otros distinguidos son el deportista Rudy Fernández; la directora de Cáritas en Mallorca, Maria Salleras; el médico Miquel Munar Qués -referente internacional para el mal de Andrade- y el personal de curas paliativas del Ibsalut en Balears, además de la asociación para discapacitados Foqua.


Los galardones se entregan el viernes en la Almudaina
La entrega de los premios Ramon Llull y de las medallas de oro de la comunidad autónoma no es una ceremonia abierta al público: se celebra en el palacio de la Almudaina -un real sitio- y sólo se accede a él por invitación directa. Sin embargo, el Govern ha dispuesto a continuación un acto público, con el concierto de la Sinfónica Ciutat de Palma y el pianista Andreu Riera, a las 21.30 horas en la Seu, para presentar la composición de Joan Valent ´Nou dignitats divines´. Para este acto se pueden solicitar entradas en la página electrónica del Govern, www.caib.es, además de en la sede del Ejecutivo balear. Antich, algaidí como Valent, apuesta por su paisano.

22 de febrer 2008

ARCA le pide al AENA que proteja la posesión Son Mosson, del siglo XVIII

diariodemallorca.es 22-2-2008

M.G.D. PALMA. La entidad conservacionista del patrimonio ARCA mantuvo ayer una reunión con representantes de AENA, la entidad pública gestora del aeropuerto de Son Sant Joan, para solicitarle y plantearle que proteja la posesión Son Mosson, que data del siglo XVIII, y que se encuentra en los terrenos del aeropuerto. Entre otras cosas, hablaron sobre el uso que podría tener la posesión en un futuro después de las pertinentes reformas.

Es Jonquet: Diversas asociaciones debaten sobre el proyecto Mar y Tierra

diariodemallorca.es 22-2-2008

M.G.D. PALMA. "Nos hemos reunido para ver si podemos encontrar ideas alternativas para luchar contra el proyecto inmobiliario Mar y Tierra, que está desfasado respecto a la línea y entidad del barrio", aseguró el vicepresidente de la asociación vecinal es Jonquet. La entidad promovió ayer el encuentro entre ARCA, la Federación de Asociaciones de Vecinos, Amics del Molí, Pimeco, y las asociaciones vecinales de Santa Catalina y Puig de Sant Pere para hablar sobre el proyecto que ocupará "un cuarto del emblemático barrio".

Escorca:La Sala enviarà un informe al Consell a favor d'edificar al Guix

Diari de Balears Digital 22-2-2008

El Consistori encarregà un estudi relatiu a la situació urbanística

M.RAMIS. Escorca. L'Ajuntament d'Escorca remetrà avui al Consell de Mallorca un informe jurídic relatiu a la situació urbanística actual del Guix. Així, la Sala presentarà aquest informe dins del termini establert pel Consell per presentar al·legacions a la norma cautelar que es va aprovar el passat 14 de gener i que decretava la suspensió cautelar de la urbanització del Guix, on estava previst construir-hi uns 165 habitatges plurifamilars.

En un ple extraordinari, l'equip de govern (PP) va aprovar l'informe que remetrà avui al Consell i que és favorable al desenvolupament urbanístic a la urbanització del Guix. L'informe sosté que la urbanització del Guix és considerada com a sòl urbà des de 1971 i que tant les Normes Subsidiàries aprovades el 1993 com el Pla territorial de Mallorca així ho especifiquen. El batle Antoni Gómez va recordar que el Guix és l'únic lloc on el municipi d'Escorca pot desenvolupar-se i va lamentar que «si ens prohibeixen l'única via de desenvolupament semblarem una reserva d'indis enmig del Canadà».

Per part seva, l'únic regidor de l'oposició, Salvador Jaume (UM), que va votar en contra de l'informe, va manifestar que «pot ser que sí que hi hagi una necessitat d'habitatge al Guix, però en cap cas de construir tants plurifamiliars que es convertirien en segones o terceres residències».

A més, Jaume va afegir que, «pel que he pogut saber, els preus no baixarien dels 300.000 euros, per la qual cosa només una minoria hi tindria accés».

21 de febrer 2008

La rosassa de la Catedral podria no aguantar un vidre de seguretat

Diari de Balears Digital 21-2-2008

Els danys no es podran veure fins que no s'accedeixi als vitralls

M.D. Palma. «Fins que no pugem a la rosassa i avaluem la situació, no sabrem si podrem posar vidre de seguretat o no». Així s'expressava ahir Bartomeu Bennassar, aparellador diocesà, respecte a les obres de restauració del vitrall major de la Seu després del despreniment de dos vidres dimecres passat dia 14.

Una vegada caiguts els vidres, a la Catedral es plantegen escometre la rehabilitació completa de la peça, afligida d'esquerdes als nervis de pedra de marès i també amb diversos vidres esquerdats. De moment, els operaris van començar ahir a muntar la bastida exterior sota la rosassa, però el més complicat i costós serà l'instal·lació de la bastida a l'interior, de quaranta metres d'alçada, per la qual Bennassar cerca pressupost a un parell d'empreses mallorquines. A l'interior també es col·locarà la malla de seguretat per evitar accidents en el cas que hi hagués més despreniments.

Referent al vidre de seguretat o protecció, les rosasses plantegen més problemes que les clàssiques vidrieres gòtiques, ja que només hi ha dues maneres de col·locar-ho: vidre per vidre o en una peça circular que el cobreixi tot. Ambdues solucions són problemàtiques, «perquè no sabem si la rosassa aguantaria el pes», assegurà.

Bennassar va recordar que «sabíem com estava la rosassa, que hi havia vidres partits, per això, per exemple, prohibírem col·locar focus a dalt durant l'atiarfoc».

A partir d'ara, una vegada instal·lades les bastides, «el primer serà pujar a dalt i veure-ho», no només en vistes a la rehabilitació, sinó a l'anàlisi del que va poder succeir després de l'espectacle piromusical del passat dia 20 de gener. Investigar l'estat del morter que uneix els vidres donarà pistes. També s'haurà d'investigar si el morter es pot substituir per silicona. Tanmateix, a terra, sense ascendir a les altures de la teulada de la nau central, l'aparellador està convençut què l'Atiarfoc no va fer «cap bé a la rosassa». Està segur? «Indubtablement», contesta, «perquè aquella nit era amb els agents de la Patrulla Verda i tots comprovàrem que els vidres vibraven». Bennassar recomanà que no se sobrepassassin els 78 decibels «perquè durant les proves prèvies, amb aquesta intensitat no vibraven». Per altra banda, de moment, el Consell encara no ha emès el seu informe.

Cort da a conocer a los discapacitados el programa ´Palma, ciutat per a tots´

diariodemallorca.es 21-2-2008
El área de Bienestar Social convocó ayer a las 34 asociaciones que trabajan con el colectivo de personas discapacitadas con el fin de darles a conocer el programa Palma, ciutat per a tots, sus objetivos, así como la creación y la composición de la comisión de seguimiento. Este programa, derivado de la concesión de la bandera de pueblos y ciudades para todos, tiene como objetivo "colocar a Palma en una posición puntera en la accesibilidad física, sensorial, social y laboral de las personas con distintos tipos de discapacidad o con movilidad reducida". Bienestar Social desarrolla el programa junto con el área de Derechos Cívicos e Igualdad se responsabiliza del programa en el que participan otras concejalías. y empresas municipales.

Patrimonio autorizará la próxima semana las obras de reparación del rosetón mayor de la Seu

diariodemallorca.es 21-2-2008

Enviar


Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
El andamio exterior estará colocado el martes. Foto: Manu Mielniezuk
M. ELENA VALLÉS. PALMA. El área de Patrimonio del Consell de Mallorca aprobará a finales de la semana próxima o a principios de la siguiente el proyecto de las obras de restauración del rosetón mayor de la Seu, que sufrió el desprendimiento de dos vidrios hace justo una semana.
El director insular de este departamento, Biel Cerdà, explicó que el plan de reforma elaborado por el cabildo tendrá que ser aprobado por la consellera de Cultura, Joana Lluïsa Mascaró, mediante una resolución de urgencia "porque no habrá tiempo para autorizarlo en la ponencia técnica de la comisión de Patrimonio del próximo martes y la siguiente, para marzo, está demasiado lejos". El director ofreció ayer estas aclaraciones al enterarse de que el proyecto de reforma de los técnicos del cabildo no podría estar listo para mañana y por eso tampoco podría ser tratado en la próxima reunión de la comisión.
El aparejador diocesano, Tomeu Bennassar, indicó que es imposible terminarlo para finales de esta semana, porque "ayer pasé por la Catedral para comprobar la instalación del andamio y va muy atrasado. Estará el martes más o menos". Una vez esté dispuesto, la siguiente fase será la de redactar en unos días el proyecto de rehabilitación. Bennassar está recibiendo y estudiando en estos momentos diferentes presupuestos para la colocación de otro andamio en el interior de la Seu, a la altura del altar mayor, y de la malla de seguridad. Señaló también que de momento no se habían producido más desprendimientos y que a pesar de las lluvias de hace dos noches no se había filtrado agua por los agujeros del rosetón.
El deán de la Catedral, Joan Darder, fue muy cuidadoso con sus palabras a la hora de contestar si Cort debe sufragar los gastos de la rehabilitación del rosetón de la Catedral: "Si hubo un incumplimiento por parte de Cort en el tema del aTiàr Foc no creo que no vaya a asumir la responsabilidad".
Darder no quiso hablar de coacciones ni de tomar medidas legales, en caso de que se demuestre que el espectáculo pirotécnico sea la causa de los desperfectos en un elemento patrimonial de la Catedral. Por otra parte, aplaudió la medida de Patrimonio, publicada ayer en este diario, de encargar a una empresa externa la redacción de un informe que regule a partir de ahora cualquier obra física o actividad lúdica que vaya a desarrollarse en los alrededores de la Seu.
Para el deán, no hay mal que por bien no venga: "Este accidente ha ayudado para decir y darnos cuenta de una vez que este rosetón se tiene que asegurar". Por ello, aseguró que desde el cabildo se intentará reforzarlos a pesar de las dificultades que entraña dada la sinuosidad de sus formas: "Si es necesario, pediremos ayuda a técnicos de otras catedrales españolas, e incluso acudiremos a alguna eminencia internacional para encontrar la solución adecuada".

Tina Sabater, historiadora: Nuestro interés patrimonial nació con la Arqueològica Lu.liana en el siglo XIX

diariodemallorca.es 21-2-2008
La catedrática de la UIB presentó ayer en CaixaForum el CD-libro ´L´art gòtic a Mallorca. Pintura damunt taula´, "una publicación pionera en España e Italia"

M. ELENA VALLÉS. PALMA. En 2007, las imágenes motivaron el nuevo libro (Lleonard Muntaner) de Tina Sabater. A raíz de su obra La pintura mallorquina del siglo XV (2002), basado en su tesis doctoral, la profesora de Historia del Arte de la UIB decidió elaborar un catálogo digital de una parte de las pinturas tratadas en esa publicación. El texto llegó después, "a modo de estudio fresco y sincrónico de esta pintura".
-¿Por qué son tan importantes las imágenes del CD en este libro?
-A partir de mi tesis, conseguí un gran fondo fotográfico porque iba buscando las inspiraciones de los pintores mallorquines en obras foráneas. Pensé que publicar todo aquello era importante para futuras investigaciones en otros campos, porque la pintura gótica es una fuente de información para los estudios de indumentaria o instrumentos domésticos.
-¿Hasta qué punto es importante el papel de la iglesia en la cultura de la época gótica?
-Fundamental, pero cabe tener en cuenta también el papel que desempeñaron las iniciativas privadas durante esta época en relación con etapas anteriores, porque las personas privadas pagaban retablos para las capillas y así se "ganaban" el cielo.
-¿Por qué la pintura suponía en aquella época un bien de poco valor patrimonial?
-En los inventarios privados y eclesiásticos no figuran determinadas obras que sabemos que se poseían. Por ejemplo, en la capilla de la Reina de la Almudaina, un inventario del siglo XIV nombra las cortinas que tapaban un retablo que no aparece catalogado en la misma nómina de bienes, sin embargo. El objetivo de las obras de arte en aquella época, en este caso las pinturas, no era patrimonial sino devocional.
-¿En qué época de la historia empieza el arte a adquirir un valor patrimonial?
-Es algo contemporáneo. Por ejemplo, la tabla de la Anunciación del Museo de la Seu se utilizó como refuerzo de la cadereta del órgano barroco. En el XIX tampoco se demostró un gran interés patrimonial. Con la desamortización eclesiástica se perdieron muchas piezas que a finales de ese mismo siglo la Arqueológica Lul·liana se ocupó de recuperar.
-¿Se valoraba la figura del pintor como artista?
-No. Se le consideraba un artesano. Nuestra idea de pintor la hemos heredado del Romanticismo. El artista cobraba por la importancia dimensional del retablo. Los más importantes se encargaban a los talleres más afamados.
-¿Cuál es la temática principal de la pintura de 1390 a 1520?
-La mariana y la hagiográfica, sin duda.
-¿Por qué Mallorca fue un centro importante de producción de tablas góticas?
-Porque se encontraba en el centro del Mediterráneo, participaba en el gran comercio y absorbía las mejores influencias extranjeras. Por ejemplo, contamos con muchos retablos de tipología italiana que Cataluña y Valencia no cultivaron, porque los promotores mallorquines de arte eran familias adineradas que se dedicaban al comercio exterior y encargaban lo que veían en otras partes del mundo. Por ejemplo, el taller de Pere Terrencs manejaba grabados nórdicos poco usados en la Península.
-Las instituciones no promocionan demasiado este tipo de arte ni los museos que lo muestran.
-Sólo te diré que el otro día leí una entrevista al director del Reina Sofía, Borja-Villel, que decía que los museos están llenos. Y pensé: "Sí, pero no en Mallorca". De todos modos, falta que el ciudadano de aquí haga más vida cultural.

20 de febrer 2008

La Seu: El Capítol creu que Cort s'ha de fer càrrec econòmic de la rosassa

Diari de Balears Digital 20-2-2008

El PP vol que ho pagui de la seva butxaca si és a causa de l'Atiarfoc
M.D. / J.M.A. Palma. El Capítol de la Seu cerca pressupost en diverses empreses de Mallorca per establir a l'interior de la Seu, davall la rosassa, les mesures de seguretat anunciades. Al Capítol hi regna la convicció que l'Ajuntament de Palma s'hauria de fer càrrec de la despesa, o almenys d'una part, ja que, com explicà el seu president, Joan Darder, «els tècnics varen traçar uns límits que fins i tot Cort reconeix que es varen superar, dos riscs que es podien prevenir i no es varen preveure». Grosske afirmà que «políticament em faig responsable» de l'excés de decibels.
També el PP s'adhereix a aquesta actitud i va més enllà amb la presentació d'una proposta, que es durà al ple, en la qual es demanarà que els membres de la junta de govern paguin «de la seva butxaca» el cost de la ruptura si es confirma que l'Atiarfoc en va ser la causa. S'ha de recordar que l'espectacle no va complir dos requisits: es varen tirar coets que explotaren a l'aire i es varen superar, fins a arribar a 113, els decibels recomanats, que eren 78.
El PP demanarà que no es torni a autoritzar aquest tipus d'activitats devora la catedral. El regidor popular Rafel Duran recordà que, «curiosament», quan el Consell prohibí l'Aiguafoc a la zona esmentada, després del trencament dels vidres d'una vidriera, fa deu anys, «era el PSM qui en tenia les competències, com ara, quan ha autoritzat l'Atiarfoc».
Després d'una inspecció ocular des de l'interior del temple, la tècnica del Consell que visità dilluns la Seu digué que no podia vincular la ruptura amb l'Atiarfoc. Per la seva banda, Darder, que es definí com «un clergue de diàleg» i amic de resoldre «les coses a les bones», afirmà que «sens dubte, no va ser una carícia sobre el vidre: hi coadjuvà, va empènyer». Darder també afegí que «des d'una actitud neutral, entenc que si els interessos que represent han estat lesionats i no es resolen amb el diàleg, apel·laré a la Justícia». Per altra banda, l'informe del Consell sobre els despreniments s'haurà de prendre com el resultat d'una ullada d'enfora, a 40 metres. De moment, cap tècnic no ha pujat els 300 escalons que condueixen fins a sis metres de la rosassa. Serà quan es col·loquin les bastides exteriors, que es podrà analitzar amb deteniment.

Manacor restaura su legado histórico

diariodemallorca.es 20-2-2008

Ayuntamiento y Consell invertirán casi 60.000 euros el próximo verano en varios monumentos de la localidad

El Molí del Polit necesita una restauración urgente de fachadas. Foto: S. Sansó
S. SANSÓ. MANACOR. El Ayuntamiento tiene previsto iniciar este mismo verano la reforma de dos de los molinos de viento más significativos y emblemáticos de la ciudad, el Molí d´en Fraret y el Molí d´en Polit.Para el primero de ellos, situado en pleno barrio de es Barracar, se ha planeado una restauración y adecuación exterior de sus fachadas siguiendo la tipología tradicional. Se cuenta con un presupuesto de 52.152 euros, de los cuales 21.500 correrán a cargo del departamento de Medio Ambiente del Consell de Mallorca. Para el Molí d´en Polit, situado en el paso por el núcleo de la carretera que enlaza Palma y Artà, las perspectivas son más modestas y sólo bastará remozar la cubierta de la torre, por una cifra que ronda los 6.000 euros y que abonaría íntegramente el Consistorio con ayuda, eso sí, de la mano de obra de la escuela taller regentada también por el Consell.Durante la edad moderna Manacor fue aglutinando una cantidad ingente de molinos de viento dedicados a la elaboración de harina. Eran 34 en 1685 y llegaron a ser 43 en 1855. Hoy se conservan 24 dentro del núcleo urbano y 38 en todo el municipio. Son muestras de un interés histórico y artístico que los hacen plenamente reivindicados dentro del patrimonio cultural del municipio, que no es precisamente amplio.
Las primeras noticias que nos hablan de la existencia del Molí d´en Pere Grimalt fraret, las encontramos en el año 1763, cuando el inmueble, que constaba de vivienda y almacén, quedó valorado en 350 lliures. Situado en la convergencia de cinco vías, entre la calle Rector Bonnín y la calle Riera, el molino consta de dos plantas -originariamente sólo una- con sendas cubiertas de cañón. Los cuatro lados exteriores son de piedra con ensillados de marés en las esquinas y los marcos. El conjunto queda coronado por la torre (que recuperó sus aspas hace dos años). En 1867 se erigió la segunda planta y se cambió la situación de la escalera exterior. En 1937 acabó su función como molino de viento para la elaboración de harina y 32 años después fue finalmente adquirido por el Ayuntamiento a través de expropiación.
También del siglo XVIII, el Molí d´en Polit está igualmente realizado en piedra, con la utilización puntual del ensillado de marés en las esquinas y en toda la torre. De cuerpo rectangular, se accede al interior a través de un portal modificado en cuadrado, heredero del primigenio de medio punto. En 1987 se tiró abajo uno de los cuerpos adosados que desvirtuaban su concepción, el mismo año que fue comprado por el gobierno consistorial por 2,5 millones de pesetas.

La Torre del Palau, del siglo XIV, también en vías de restauración

Única muestra que se mantiene en pie del antiguo palacio estival de los Reyes de Mallorca durante el siglo XIV, la Torre del Palau fue construida en el 1311 por Jaume II, en un estilo gótico con reminiscencias propias de la conquista catalana. Ahora se están ya ultimando los planos de alzado que servirán para el estudio detallado de su estado de conservación, previos a una pronta reforma.

Opinión. Petardos contra la Catedral

diariodemallorca.es 20-2-2008

MIGUEL VICENS El edificio más significativo de Mallorca y el de mayor carga simbólica es también el más frágil. Y en esa fragilidad en equilibrio, suma de la excelencia de cada época que la ha visto crecer durante los últimos setecientos años, reside toda su belleza. Utilizar la Seu como telón de fondo de un espectáculo pirotécnico, como hizo Cort durante las fiestas de Sant Sebastià, fue, digan lo que digan los informes que sobre la cuestión se están redactando, una gran temeridad. Pero también una falta de respeto contra la joya más importante de nuestro patrimonio arquitectónico. La alcaldesa lo manifestó la semana pasada en la sede de ARCA: "Hay que activar políticas más rigurosas en cuestiones patrimoniales". Le tomamos la palabra esperando que el éxtasis pirotécnico de la festividad del patrón lo traslade el año que viene a un lugar más adecuado, menos frágil, menos valioso.

Patrimonio fijará las condiciones para hacer obras y actividades junto a la Seu

diariodemallorca.es 20-2-2008
Biel Cerdà señaló que si se prueba o Cort reconoce que el aTiàr Foc fue la causa de los desperfectos en los vitrales del rosetón mayor de la Seu, tendrá que costear la reforma

Vista exterior del rosetón que sufrió un desprendimiento de vidrios la semana pasada. Foto: Manu Mielniezuk
M. ELENA VALLÉS. PALMA. El director insular de Patrimonio del Consell, Biel Cerdà, explicó ayer que la comisión encargará a una empresa externa un estudio técnico que facilite a la administración la tarea de autorizar o desaprobar obras físicas y actividades lúdicas en los alrededores de la Seu.
Cerdà apuntó que en estos momentos se están buscando compañías especialistas en el tema para encomendar este documento "técnico, fidedigno e independiente, puesto que los trabajadores ni de la Seu ni de ninguna administración lo habrá redactado". El director insular lo valora como un estudio que marcará "precedente" y establecerá "lo que técnicamente se puede ejecutar junto a la Catedral y lo que no, porque algún elemento patrimonial puede verse afectado".
En estos momentos, la comisión se encuentra en la fase de búsqueda de empresas especialistas en la elaboración de estudios técnicos para la conservación del patrimonio y más adelante "ya veremos si convocamos un concurso público; en el caso de que ese documento nos costase menos de 12.000 euros se haría una adjudicación de contrato menor", explica Cerdà.
Los técnicos del Consell tendrán listo hoy el informe descriptivo fruto de la inspección que realizaron el pasado lunes en la Seu. Como ya apuntó anteayer Cerdà, en esa memoria no aparecerán seguro las causas del desprendimiento de los dos vidrios del rosetón mayor que tuvo lugar el pasado jueves, "puesto que, al llegar los profesionales del Consell a la Catedral, los cristales habían sido retirados y los peritos no tenían pruebas que recoger ni certificar".
En cuanto al pago de los desperfectos en el rosetón, el responsable de Patrimonio destacó que si Cort reconoce que fue el aTiàr Foc el que produjo las fracturas, será "esa administración" la que tendrá que costear la reforma, puesto que el informe técnico que elaboraron los especialistas del Consell antes de celebrarse el espectáculo pirotécnico recogía en uno de los puntos prescriptivos que si algún elemento patrimonial de la Seu sufría algún desperfecto, los encargados de organizar la fiesta - "el ayuntamiento", en este caso- lo tendrían que restituir. "Se podría producir una situación complicada si los técnicos del obispado argumentaran y demostraran que la demostración de fuegos -cuyos decibelios permitidos se sobrepasaron y que explosionaron más arriba de lo establecido- fue la causante de las roturas en los vitrales y el ayuntamiento alegara que no es así. Lo que es seguro es que si esto hubiera sucedido el día después del espectáculo, no hubiera habido lugar para las dudas", narra el director insular.
Cerdà reconoce que se enteró de lo sucedido el sábado pasado por la prensa, pero que su departamento no se siente "molesto" ni "enfadado": "Cada uno actúa siguiendo su propia conciencia, pero creo que ahora no debemos entrar en el juego de las polémicas".
El deán de la Catedral, Joan Darder, explicó anteayer que tampoco hay que buscar controversias y que ahora lo que más importa es la previsión de futuro que los cristales rotos. No quiso tampoco pronunciarse sobre las causas del desprendimiento de cristales hasta ver qué dicen los informes técnicos, pero señaló que había un hecho evidente: "Pasadas dos semanas de la fiesta, se han roto un par de vidrios".

19 de febrer 2008

ARCA relaciona directamente los daños con la demostración pirotécnica

diariodemallorca.es 19-2-2008
M. E. V. PALMA. "No me cabe ninguna duda de que la celebración del aTiàr Foc en las cercanías de la Seu está relacionada con los daños del rosetón mayor", señaló Joan Pascual, secretario de la Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA). Como consecuencia esta entidad cultural demanda mayor responsabilidad política hacia el patrimonio en general.
Ante la propuesta de Grosske de replantearse la ubicación del espectáculo pirotécnico, Pascual señaló que era una "lástima" que pensara esto justo ahora, "cuando el daño ya está hecho y se conocía perfectamente la susceptibilidad de todo el material de la Catedral

Vegeu blog d'ARCAARCA no vol experiments devant la Seu

La fractura en el rosetón de la Seu obligará a colocar dos andamios sobre el altar mayor

diariodemallorca.es 19-2-2008


Patrimonio ve "complicado" relacionar la celebración del aTiàr Foc con los daños producidos en los cristales, aunque como medida de seguridad se acordonará la zona
Imagen del centro del rosetón en la que puede apreciarse la fractura de algunos cristales. Foto: Lorenzo
M. ELENA VALLÉS. PALMA. El cabildo de la Seu pedirá una licencia urgente al Consell para disponer dos andamios en la Catedral con el fin de restaurar, también en dos fases, el rosetón central que sufrió el desprendimiento de dos vidrios el pasado jueves en horario de visita turística. Por una parte, una estructura se dispondría en el tejado para reponer los cristales caídos. La otra, en una segunda fase, se instalaría en el interior de la Catedral, en la zona del altar mayor, para revisar el resto de vidrios que se dañaron y resquebrajaron la semana pasada. Como medida de seguridad se colocará una red y se acordonará la zona sobre la que cayeron los cristales.
Francisca Cursach, técnica del departamento de Patrimonio del Consell, se reunió ayer con el arquitecto diocesano, Sebastián Gamundí, y su aparejador, Tomeu Bennassar, para inspeccionar el incidente y la zona donde se produjo y adujo al director insular de Patrimio, Biel Cerdà, que iba a ser "complicado" relacionar las explosiones de cohetes que tuvieron lugar el pasado 20 de enero durante el aTiàr Foc, "puesto que el perito no cuenta con pruebas para poder establecer una relación de causa y efecto", en palabras del responsable de Patrimonio, quien avanzó que es muy posible que el cabildo de la Seu presente un proyecto de reforzamiento de estos vitrales. El aparejador añadió que de momento no se había pedido nunca fijar los vidrios con plomo ni dotarlos de un sistema de protección porque "ni con tormentas ni temporales" había pasado nada. "Los vitrales son frágiles hasta cierto punto. Toca que aguanten. Si se respeta el entorno no tienen por qué caer". En estos momentos, están estudiando la posibilidad de dotar al rosetón de un sistema de seguridad, "pero debido a sus formas complicadas podría ser una tarea muy difícil", matizó Bennassar.
El deán de la Catedral, Joan Darder, destacó que había convenido con Cort que los fuegos estallaran antes de la muralla y no arriba a la altura de la Seu -donde finalmente explosionaron-, y que no se superaran los decibelios marcados por un informe del aparejador diocesano, que apuntaba un límite de 78. Finalmente la Patrulla Verda de la Policía Local llegó a registrar día 20 una potencia de 111 y 113 decibelios. Pocos días después, el concejal de Participación Ciudadana, Eberhard Grosske, llamó a Darder para disculparse por los hechos, detalle que el deán agradece.
Darder prefiere esperar a los informes técnicos para pronunciarse sobre si en efecto el espectáculo pirotécnico de día 20 fue el causante real de la rotura de cristales del rosetón, pero que hay un hecho evidente: "Pasadas dos semanas de la fiesta, se han roto un par de vidrios", una situación que no volvía a pasar desde la pasada Guerra Civil, cuando la onda expansiva de una bomba produjo desperfectos en el rosetón. Para el deán, en estos momentos es "más importante" la previsión de futuro de los vitrales y su refuerzo que los cristales rotos. "De cara al año próximo, se haga lo que se haga, hablaremos con más tiempo para evitar perjuicios para todas las partes", agregó.
Rafael Durán, concejal del Partido Popular en Cort, señaló que su grupo ya había advertido de los problemas que podía producir este espectáculo en la Seu. Recordó que en el año 1998 ya se había prohibido tirar fuegos artificiales por Sant Sebastià en esta zona y que por ello se habían trasladado a otra ubicación que parecía definitiva, el muelle viejo, desde donde no podría dañarse el patrimonio. Para Durán hay una relación directa de causa y efecto entre el aTiàr Foc y los daños en el rosetón, "puesto que se llevan haciendo espectáculos pirotécnicos durante diez años por las fiestas patronales de la ciudad y nunca ha pasado nada".

La Seu toma medidas de seguridad por si hubiera nuevos desprendimientos del rosetón

Última Hora Digital 19-2-2008
En el interior del templo se acordonará la zona bajo la vidriera y se colocará una malla de protección
Imagen del rosetón tomada desde el exterior en la que se ve uno de los cristales rotos, el de la derecha
MARIANA DÍAZ/JOANA NICOLAU. El Cabildo de la Seu toma medidas de seguridad para evitar accidentes en caso de que se produzcan nuevos desprendimientos del rosetón, mientras que una técnica de la dirección insular de Patrimoni Històric del Consell se desplazó ayer hasta la Catedral para analizar sobre el terreno los desperfectos y elaborar el informe preceptivo.

Tras la visita, el canónigo encargado del Patrimoni de la Seu, Llorenç Tous, y el aparejador del templo, Bartomeu Bennassar, explicaron que, como primera medida, se acordonará en el interior de la catedral el área del rosetón y se instalará, «cuanto antes mejor», una malla de protección.

A falta de las conclusiones del informe de Patrimoni y de los arquitectos de la Seu, estas medidas de seguridad, y la situación que a primera vista ofrece este enorme vitral, apuntan a un delicado estado de conservación. Desde hace años, explicó Bennassar, se tenía constancia de que «bastantes cristales presentaban grietas». Ahora, el temor de los técnicos no es tanto la situación de los cristales, como el buen o mal estado del mortero que los sujeta a la piedra de Santanyí.

Para reponer los cristales que se desprendieron a finales de la semana pasada se habilitará sobre el tejado de la nave central un andamiaje de seis metros de altura que permitirá acceder a la zona de los desperfectos. Este andamiaje servirá también para tomar muestras y examinar al detalle el estado de conservación del mortero, el marés y los cristales. En función del resultado, apuntó Bennassar, igual tendrá que restaurarse todo el rosetón.

Ni la consellera insular de Cultura, Maria Lluïsa Mascaró, ni el director general de Patrimoni, Biel Cerdà, conocían ayer los pormenores de la primera inspección de la técnica del departamento que dirigen, la arquitecta del Consell Francisca Cursach. Lo único que Cerdà aportó fue que «por el momento, a falta de más estudios», había sido informado por la arquitecta de que «no podía vincular el desprendimiento de los cristales con el Atiarfoc».

18 de febrer 2008

Les cases de la costa del Teatre encara estan a l'espera d'una catalogació

Diari de Balears Digital 18-2-2008
Cort assegura que no hi ha propostes de protecció i posa el futur dels habitacles de fusta en mans del Pla General d'Ordenació Urbanística
ANDREU MIR GUAL. Palma. Ben segur que si als que visitam Ciutat de manera més o manco habitual ens fessin pensar en un parell d'imatges característiques de la Palma més genuïna, barrejaríem estampetes típiques com ara les de la Seu o la plaça Major amb altres paratges que desprenen més quotidianitat. Tal vegada, la costa del Teatre sigui un d'aquests racons de la ciutat que viuen amb major intensitat el dia a dia, no debades són milers els personatges que, per amunt i per avall, hi transiten cada dia. En aquest sentit, la seva situació privilegiada -és la via que permet la comunicació entre el carrer Unió i la mateixa plaça Major, i està unida visualment al Teatre Principal- ha fet brotar tot un seguit de botigues, bars, forns i d'altres negocis que s'han anat consolidant durant aquests darrers temps i atorguen, així, un caràcter peculiar a aquest indret palmesà.
Tal com és de suposar, l'obertura de la costa del Teatre fou posterior a la construcció de la plaça Major. De fet, l'escalinata que existeix a hores d'ara neix en el segle XIX (concretament, a l'any 1851) per tal de fer més mengívola l'ascensió dels vianants, ja que molts d'ells incorporaven pesades càrregues a les seves castigades esquenes.
Sigui com sigui, quinze anys després d'habilitar aquells escalons, l'Ajuntament de Palma decidí ubicar-hi tot un seguit de cases de fusta destinades a cobrir funcions bàsicament comercials.
D'aquesta manera, en alguns dels manuals històrics que citen adveniments relacionats amb aquest indret, s'ofereixen els motius que donaren pas a la construcció d'aquests casetons: incrementar els fons públics d'una administració castigada pels deutes i, endemés, corregir la deficient alineació urbanística de la part lateral de la Costa, tot adossant les casetes a vorera de la paret.
Tot i això, algunes de les fonts memorístiques remarquen la cura que tingueren els arquitectes a l'hora de projectar unes cases que anassin en consonància amb l'estil imperant en aquell temps.
Emperò, tot i la seva fisonomia, allò que realment sorprèn d'aquests habitacles és el material del qual estan fets -la fusta-, perquè no és gens freqüent aixecar edificacions d'aquest tipus en l'entorn mediterrani. La raó que pareix donar resposta a aquesta singularitat té a veure amb la presència d'un aljub de dimensions generoses just a la part inferior de l'actual estructura de fusta. Així, aquest amagat aljub data del segle XVIII i fou construït per solucionar els habituals incendis que per aquella zona tingueren lloc amb massa freqüència. Durant tot el segle passat i el començament del segle XXI, tant l'aljub com les casetes de fusta s'han mantingut impassibles al llarg del pas dels anys. Així, han estat diversos els usos que han tingut les construccions, que avui són establiments que exhibeixen part de la història col·lectiva.
Algunes fonts asseguren que hi ha interessos -públics i també privats- per desmantellar les casetes a fi de revalorar una de les zones més transitades de Ciutat. Tot i amb això, aquest discurs es fonamenta en una intenció explícita de retirar aquestes estructures, intenció que va mostrar el Consistori presidit per. En aquest sentit, desmuntar aquests habitacles implicaria alguns avantatges significatius, com ara augmentar l'amplada de la Costa, circumstància que en faria una via més «neta» i suggerent per als vianants.
Emperò, a més d'aquesta justificació, la proposta del Partit Popular pareix que també es posava com a fita donar una major sortida -i, en conseqüència, atorgar una plusvàlua- als edificis situats just a darrere les casetes, edificis que en l'actualitat tenen sortida pel carrer de Can Berga. Així, els guanys atribuïbles a la retirada de les cases -aconseguir una via més estètica i una millora a l'entorn més proper- eren massa pesats per fer front a l'aparent modèstia amb la qual es presenten aquestes relíquies urbanes a hores d'ara.
Davant la situació plantejada, l'Executiu que comanda la socialista Aina Calvo ofereix una posició tan contundent com desesperançadora. En aquest sentit, la delegació municipal de patrimoni va assegurar a aquest diari que les cases de fusta ubicades a la costa del Teatre no tenen cap tipus de catalogació, actualment.
No debades, fonts del consistori mateix confirmaren que «les casetes es mantenen tancades per decisió de l'antic Ajuntament de Catalina Cirer i, a dia d'avui, no existeix cap petició de protecció per a aquests habitacles». Tanmateix, tenint encompte aquesta situació, la qualificació d'aquest racó de la ciutat com a element amb valor patrimonial queda en mans del Pla General d'Ordenació Urbanística.
En definitiva, peticions com ara les efectuades per l'Associació per a la Revitalització dels Centres Antics (ARCA) hauran de fer front a la insistència d'alguns sectors socials -amb suport polític- que sol·liciten la desaparició d'aquests espais, tot davant la indiferència de les actuals administracions competents.

Vegeu blog d'ARCAConservem la Costa des Teatre

El deán dice que el Atiarfoc tiene la culpa de la rotura de los vitrales del rosetón de La Seu

elmundo.esBaleares24h. 18-2-2008
Asegura que antes del festival pirotécnico no había ningún problema en el rosetón 'Ha pasado lo que temíamos', dice

Rosetón gótico de La Seu donde se aprecian dos roturas en los cristales. (Foto: Cati Cladera)
INDALECIO RIBELLES. PALMA.- El deán de la Catedral de Palma, Joan Darder, asegura que "es muy probable" que la causa primera de la caída de varios cristales del rosetón gótico de La Seu sucedida el pasado viernes sea consecuencia del espectáculo de fuegos artificiales organizado por el Ayuntamiento de Palma el pasado 20 de enero. Darder anotó que, antes del espectáculo pirotécnico la vidriera "no tenía ningún problema estructural reseñable, ninguno", remarcó. El máximo responsable de la Catedral recuerda que "fue por su delicadeza por lo que exigimos a los responsables de este evento que se adoptaran medidas especiales de protección, como después así se acordó aunque luego se vulneraron".
"El daño ya está causado", afirma, "y lo que nos temíamos que podría pasar ya ha ocurrido", apostilló el deán de La Seu, que a la espera de que pronuncien los técnicos recuerda que en el Atiarfoc se sobrepasaron los niveles de ruido permitido (de 78 a 113) y "se hicieron estallar los cohetes encima de la muralla" y no alejados de la Seu como inicialmente acordó la Comisión de Patrimonio Histórico.
La proximidad temporal entre lo sucedido (el pasado 20 de enero) y los fuegos "es muy grande", anotó Darder que no obstante se decantó por esperar a que sean los técnicos "los que digan si hay o no relación causa efecto". "Que ese día no cayeran", precisó, "no significa que no sufrieran y que días después se haya producido y visualizado el daño", anotó .
El decano de La Seu recordó que la fragilidad del rosetón gótico, el mayor de toda Europa, viene motivada porque "la estructura no está emplomada, ni unida y carece de un sistema de seguridad y protección", subrayó. "Convenimos por eso que los fuegos estallaran antes de la muralla y no arriba y que no se sobrepasara el nivel de decibelios", abundó. Darder reconoció que el Ayuntamiento y "en concreto el señor Grosske nos pidió ya disculpas" porque no se habían observado estos criterios.
Aunque el edil, cuya Concejalía de Participación Ciudadana fue la organizadora del espectáculo, achacó a la empresa pirotécnica la responsabilidad por este incumplimiento de las prescripciones de la Comisión de Patrimonio del Consell lo cierto es que "ese día", como afirmó Darder, "se sobrepasó el nivel de ruidos" y dada la fragilidad de estos vitrales las consecuencias no se han hecho esperar. A medio plazo Darder apuesta por la necesidad de emplomar los cristales del rosetón o dotarlo de un sistema de protección.

Vegeu blog d'ARCAARCA no vol experiments devant la Seu